Seuraa 

Täältä olenkin kysynyt apua tulossa olevien kaksosten nimien valinnoille. Pihla saa siis syksyn aikana kaksossisarukset ja melko todennäköisesti tulossa on tyttö ja poika. Tytölle vaihtoehtoina oli pitkään jäljellä Kaisla ja Louna, joista mies sanoi " viimeisen" sanan ja piti siis Kaislasta enemmän. Pojan nimen osalta Ahti on jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi.

Nyt on vielä jäänyt mietityttämään, että vaikuttavatko nimet liiaksi eri ikäkausien nimiltä? Pihla ja Kaisla kun ovat molemmat saavuttaneet suosionsa lähinnä vasta 2000-luvulla eli ovat suhteellisen tuoreita nimiä ja Ahti taas on hyvin perinteinen vanha suomalainen nimi. Ahti on siinä mielessä itselleni tärkeä nimi, kun oma edesmennyt isoisäni oli nimeltään Ahti.

Omasta mielestäni nimet sopivat kyllä ihan niminä hyvin yhteen, jos rakenteellisesti miettii ja unohtaa aikakausiseikan. Kaikissa vokaaleina A ja I, tyttöjen nimissä sama loppu -LA, kuitenkin sisarusten nimiksi siinä mielessä riittävän erilaiset, että kaikilla oma alkukirjain ja eri määrä kirjaimia nimissä.

Mitä mieltä niminikkarit olette? Sopivatko Pihla, Ahti ja Kaisla sisaruksille?

Koko nimet tulevat olemaan (Pihlan toiset nimet Aino Olivia)

Kaisla Anna Sofia

ja

Ahti Niilo Tapio

Anna, Niilo ja Tapio ovat isovanhemmilta, kuten Aino Pihlan nimessä.

Kommentit (11)

Minusta on hyvä että kaksosten nimissä on jotain omaa persoonaa, mutta kuitenkin yhteistä tarinaa.

Omilla kaksostytöilläni on puihin liittyvät nimet. Toinen melkeinpä muotinimi ja toinen taas todellakaan ei.

Minusta kyllä nämä teidän 3 nimeä ei niinkään poikkea eri aikakausille. Kaikki kuulostavat aikalailla tämän ajan nimiltä. Mutta se ei todellakaan ole tärkeää minkä " ajan" tai esim. kuinka " trendikkäitä" nimet ovat.

esim. vesi tai puu, molemmat kuvaavat hyvin ja luonnonläheisesti sitä yhteistä kasvun ja kehityksen aikaa kohdussa.

Tykkään muutenkin luontonimistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Melonimamma:

Lainaus:

Minua haittaa oikeastaan enemmän se että Pihla ja Kaisla ovat yleinen sisaruspari - toinen tavallinen pari on Pihla ja Pinja... Mutta kannattaakohan tästä enää mainita kun Ahdissa jo on riittävästi pohtimista... ;)

Itse olin pitkään Lounan kannalla juuri tästä syystä eli Kaisla on jotenkin liian itsestäänselvä valinta Pihlan siskolle, mutta mies ei oikein lämmennyt Louna-nimelle vaan piti Kaislaa parempana. Pinja taas oli vaihtoehtona silloin, kun Pihlalle mietittiin nimeä. Nyt Pinja tuntuisi mahdottomalta valinnalta, vierastan tosi paljon sitä, että nimien alku on sama, johan siinä kieli menee solmuun (jos ei itseltä, niin ainakin mummolta ;-)

Minuakin häiritsee enemmän se, että Pihla ja Kaisla ovat ilmeiset sisarusnimet kuin, että nimet ovat eri aikakausilta...

Ehdotan tytölle muita nimiä, vaikka ette pyytäneetkään...

Minttu Anna Sofia

Selja Anna Sofia

Isla Anna Sofia

Hilla Anna Sofia

Kiira Anna Sofia

Sade Anna Sofia

Usva Anna Sofia

Liina Anna Sofia

Tuija Anna Sofia

Helmi Anna Sofia

Ilta Anna Sofia

Iiris Anna Sofia

Kielo Anna Sofia

Kukka Anna Sofia

Ruska Anna Sofia

Lilja Anna Sofia

Malva Anna Sofia

Ruusu Anna Sofia

Tuuli Anna Sofia

Taika Anna Sofia

Vilja Anna Sofia

Sitten on vielä kaikki ihanat K-nimet:

Kirsikka Anna Sofia

Kastanja Anna Sofia

Karpalo Anna Sofia

Kaneli(a) Anna Sofia

Kamomilla Anna Sofia

Kanerva Anna Sofia

Ovat hieman pitkiä...

Minusta Ahti on tosi komea nimi ja sopii sekä merkitys-/luontonimenä että kirjainten puolesta (a, h, i) siskojen nimiin. Koko nimi, Ahti Niilo Tapio, on mahtava nimi!

Minua haittaa oikeastaan enemmän se että Pihla ja Kaisla ovat yleinen sisaruspari - toinen tavallinen pari on Pihla ja Pinja... Mutta kannattaakohan tästä enää mainita kun Ahdissa jo on riittävästi pohtimista... ;)

Kuten Illyana kirjoitti, niin tätä itsekin mietin, että kaksosten nimissä nimenomaan veteen liittyminen on yksi yhdistävä tekijä.

Ja kuten Körömölli totesi, niin kaikkihan ovat kuitenkin merkitysnimiä.

Ja kuten arvelinkin, niin tuo eri ikäkauden nimiin profiloituminen saattaa oudoksuttaa eli kiitos Suvi-Tuulikki mielipiteestäsi!

Tyttöjen nimissä olen kovasti pitänyt luontonimistä, mutta poikien puolella taas monet luontonimet ovat jotenkin sukupuolettoman oloisia eli poikien nimissä pidän paljon enemmän ns. aivan tavallisista nimistä. Aapo, Konsta ja Juho olivat pitkään listoilla mukana, kunnes ehdotin pappani nimeä eli Ahtia miehelle ja mies totesi, että Ahti on paljon parempi kuin ed. mainitut. Konsta putosi kuitenkin siinä vaiheessa, kun Kaisla päätettiin. En halua varsinkaan kaksosille samaa alkukirjainta, mutta en muutenkaan.

Itselleni yllätys oli kuitenkin, että Kaisla on itse asiassa paljon vanhempi nimi kuin Pihla, ensimmäiset kolme Kaislaa vuodelta 1907 (itse asiassa Ahti-pappani synt. vuosi), kun taas ensimmäinen Pihla vuodelta on 1942.

Kiitoksia mielipiteistänne, lisääkin saa kommentoida!

vaikka nimet olisivatkin eri aikakausilta. Pääasiahan on, että pitää nimistä. Minusta Ahti ja Kaisla sopivat sitäpäitsi mainiosti yhteen, kumpikin liittyvät jollain tavalla veteen (Ahtihan on muinainen suomalainen vedenhaltija tai jopa meren kuningas, kaisla taas yleinen kasvi Suomen rannoilla).

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat