Seuraa 

Meille tehtiin vuosi sitten eka IVF, josta yksi hedelmöittynyt munasolu, mutta ei kiinnittynyt.

Elokuussa ICSI josta 5 hedelmöittynyttä, kaksi siirrettiin ja kolme meni pakkaseen. Ja nyt meille sitten on kaksoset tulossa, tuntuu uskomattomalta et molemmat tarras kiinni ja kuitenkin on niin vaikeaa ollut raskautuminen. Yli neljä vuotta tähän meni ja tämä on siis ihan ensimmäinen raskaus.

Onko teillä miten raskaus sujunut?

Mulla on pahoinvontia ollut, mutta en ole oksentanut kertaakaan. Väsyttää ihan mielttömästi ja paleltaa varsinkin ulkona olen ihan jäässä.

Viikkoja nyt 9+2.

Kommentit (17)

Torstaita kaikille!

Odottelut jatkuu täällä hormoonien hyrrätessä. Välillä ei saata uskoa tätä todeksi, välillä kuvotus muistuttaa kyllä että totta on ja välillä pelkää kauheasti että mitä jos tässä vielä jotain ikävää tapahtuu. Onneksi tällä viikolla oli ensimmäinen neuvola ja sain ison pinon luettavaa sieltä ja jutella kaikesta mahdollisesta. Ensi viikolla vielä verikokeisiin ja sitten olisi lääkäri-neuvola joulukuun 12.päivä. Np-ultra-aika saatiin vasta joulukuun loppuun 29.12. eli silloin on sitten viikkoja jo kasassa 13. eli ainakin pitäisi kamujen olla kasvanut kunnolla. Vähän harmittaa, ettei enää ennen joulua tuohon ultraan päästy, mutta minkäs voit kun ajat olivat menneet.

Oletteko te muut käyneet / ajatelleet käydä 3D/4D ultrassa myöhemmässä vaiheessa? Millaisia kokemuksia teillä tuosta on?

Suviyö: Neuvolasta sanottiin, että viikon 22 jälkeen siirryn vielä seurantaan myös TYKS:iin eli siellä ilmeisesti ultrataan sitten vähän useammin. Samoin sokerirasitustestiin kuulemma nykyisin ohjaavat suoraan kaikki yli 25-vuotiaat odottajat. Eli sellainenkin on sitten jossain vaiheessa luvassa.

Missä vaiheessa teillä pidemmällä olevilla odottajilla vatsa on pullahtanut esiin?

Minulla vasta siis 8+4 menossa, mutta mietin mahtaako jo jouluna vatsa olla näkyvillä. Töissä en ole kertonut vielä kun pomolleni ja ajattelin jouluun ihan rauhassa odotella muiden suhteen, jos vatsa vain ei rupia näkymään ennen sitä =)

Mites Hanna, huopatossu77, tilli07, satumarikan odotus sujuu?

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Vatsansisäiset alkutaipaleella 8+5

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille tuplien odottajille!

Mitkäs täällä ovat voinnit?

Meillä oli perjantaina ensimmäinen lääkärineuvola (10+5) ja kuunneltiin sydänääniä. Helposti löytyivät molemmat pikkuiset sydämet ja vimmatusti ne siellä löivät. Toisen syke oli 170 ja toisen 160. Kovin vahvoilta vaikuttivat mikä helpotti omaa oloa, kun mitä lähemmäs tuo neuvola-aika taas tuli niin sitä epävarmemmaksi itse tuli, että onkohan siellä mahassa ketään. Suurimmat väsymykset ja kuvotus olot kun loppuivat viime viikolla. Painoa ei ole vielä tullut lisää ja mahakaan ei tunnu kasvaneen, mitä nyt pari viikoa sitten se oli vähän turvonnut, mutta sekin on nyt kadonnut.

Sydänäänten kuuleminen rauhoitti kuitenkin kummasti. Taas tuli käynnin jälkeen se olo, että haluaa kertoa koko maailmalle tästä ilosta ja onnesta. Nyt on sitten täynnä 11 viikkoa ja enää ns.viikko tätä varmuusaikaa. Joulun jälkeen voikin alkaa sitten "tuntemattomille" julistaa tätä onnea. ;)

Seuraavaksi päästään sitten videotreffeille ma 29.12. pienokaisten kanssa. Se vasta sitten onkin jännää. Mukava uuden vuoden "lahja".

Tsemppiä kaikille ja lämmintä joulun odotusta!

Vatsan sisäiset joulutunnelmissa 11+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onpas kiva kun löytyi toinenkin kaksosten odottaja tältä osastolta!

Meille on myös kaksoset tulossa ja meillekin ihan ensimmäinen raskaus n. 5 vuoden yrittämisen jälkeen. Rv 16+0 tänään menossa ja raskaus sai alkunsa 3. inseminaatiohoidosta. Olo on nyt tosi hyvä, mitä nyt maha on kasvanut jo niin että se tuntuu välillä tukalalta - varsinkin syönnin jälkeen. Ei vaan kehtaa valittaa kun tiedän että se paisuu tästä vielä reilusti niin olo siis lienee nyt erinomainen!

Eka kolmannes oli aika väsynyttä aikaa, mutta isommin pahaa oloa ei mullakaan ollu. Semmosta epämääräistä ällötystä ennemminkin iltapäiväsin kuin aamuisin. Ja valtava nälkä oli alussa koko ajan.

Ainoa ongelma ilmeni viikolla 11+6 kun jouduin sairaalaan verenvuodon takia. Toisen pikkuisen istukka on kiinnittynyt kohdun alareunaan lähelle kohdunsuuta ja vuoto johtui liiasta rasituksesta. Jouduin vuodelepoon n. viikoksi, pari yötä siitä olin sairaalassa. Onneksi vuoto on nyt rauhoittunut, nostella ei vaan nyt saa sitäkään vertaa kuin normaaliraskaudessa. Istukka kuulemma todennäköisesti nousee ylemmäs kohdun kasvaessa joten nyt vaan toivotaan parasta.

Onnea oikein läjäpäin odotukseen! Taidan uskaltaa sanoa että tiedän miten uskomaton tunne teillä siellä on! Ainakin täällä oltiin jo jotenkin valmistauduttu siihen että ei meille taida tulla lapsia ollenkaan kun aiemmin ei ole edes yrittänyt raskaus. Mutta on tämä niin ihanaa! Pitää yrittää nauttia joka hetkestä!

Meillä on siis jo 4-vuotiaat ICSI-kaksoset, joille kuumeisesti yritetään pikkusisarusta. Huomenna on PAS, joten tässä olen vähän päästäni sekaisin.

Tällä viikolla juuri oli Hesarissa joku lapsettomuushoitoja käsittelevä juttu, jossa silmään pisti ikävästi Stakesin edustajan lausunto. Siinä siis kerrottiin, että jonkun verran suomalaiset käyvät Virossa hoidoissa, ja tämä Stakes-hemmo totesi hiukan negatiiviseen sävyyn, että sieltä sitä sitten äidit tulevat kaksosten kanssa Suomeen. Tässähän nyt siis saa ihan sellaisen kuvan kuin Suomessa ei lainkaan tehtäisi kahden alkion siirtoja! Tiedän toki itsekin, ettei niitä täällä enää suosita, mutta eihän ne mihinkään ole loppuneet. Minäkin sain omat tuplani ihan julkisen puolen hoidoilla. Ja noin ylipäänsä ärsyttää, että kaikki kaksosraskaudet sellaisenaan ympätään hirvittävään riskiraskauskategoriaan, vaikka läheskään kaikissa ei mitään suuria riskejä edes ole (kiitos tästä toki osittain kuulukin hyvälle seurannalle).

Onnea teille kaikille, ja kestävyyttä erityisesti. Minun kohdallani raskaus oli todella rankka, vaikkakin lapset voivat vallan paksusti koko ajan. Heidän kohdallaan ei siis mitään ongelmia ollut, mutta minun oma fysiikkani ei ihan hirveän hienosti meinannut jaksaa. Sitten se varsinainen hulinointi tietysti alkoikin, ja oikeastaan vasta nyt alkaa rauhoittua :x .

Elikkä käytiin taas tänään ultrassa. Ja jäin kovasti miettimään pikkuisten kokoeroa:( Meillä siis tänään rv 7+1. Isompi pienokainen oli 9,5mm ja pienemmälle lääkäri mittasi ensi vain 6,9mm:( Tuumasi ettei tiedä onko samassa tasossa (en ymmärtänyt). No, toisella mittauksella sai 8,5mm. Mutta eroa siis on, oli miten oli. Ja netistä, mitä ei vissiin kannattaisi kauheasti penkoa, löydän vain tietoa, että alussa alkiot/sikiöt kehittyy samaa vauhtia jne. Toisaalta musta se koko mittaaminen näytti kauhean epätarkalta, kun eihän niistä möykyistä vielä paljoa erota...ja varsinkaan sitä miten päin ne on eli mittaako edes pääperämittaa. Mutta voi olla, että se on lääkärille varmempaa touhua, en tiedä. Sovittiin, että mennään seuraavan kerran vasta 22. tätä kuuta, mutta täytynee soittaa huomenna, että haluan tulla jo ensi viikolla...mies menee viikoksi kertaan ja minä tuun hulluksi yksikseni märehtiessä jos en saa varmistusta masuasukkien kasvamisesta.

Tällaista omaa, huolestunutta napaa...Jos jollain on jotain tietoa, niin otan mielellään vastaan.

t. Tilli

Huomenta! Me käytiin aamulla ultrassa ja kahden pienoisen pesät siellä näkyi! Sykettä ei vielä nähty, kun ollaan niin alkutaipaleella. Toisen pienoisen "pesä" vaan oli minusta paljon pienempi, kuin toisen - ja sitä ajattelinkin teiltä kysyä, että jos olette käyneet näin varhaisessa vaiheessa ultrassa, niin oliko teidän pienokaisten "pesissä" (ilmeisesti ruskuaispussi siis tai joku niistä;) kokoeroa? Lääkäri ei myöntänyt sillä olevan vielä merkitystä. Meillä on takana rankka taival ja nyt toivotaan kädet ja varpaat ristissä, että kaikki menisi hyvin - että edes toinen jaksaisi kasvaa (mieluummin molemmat!). Kiitos jos joku jaksaa kaivella muistin lokeroita ja vastata!

Olimme lapsettomia yli viiden vuoden ajan, toisesta ICSI-hoidosta sai kaksosraskaus alkunsa. Raskausaika oli elämäni hienointa aikaa. Vaivoja ei juurikaan ollut. Mahan suuri koko alkoi olla jo 20. rv:n jälkeen rasittaa. Iso maha oli pelkästään edessä, alusta loppuun asti. Ennenaikaisia supituksia alkaen viikolta 32. Sen jälkeen makasin sairaalassa 4 viikkoa tippaan köytettynä. Pojat saivat kasvulleen vielä muutaman viikon lisäaikaa. Eerik ja Tuure syntyivät suunnitellulla sektiolla viikolla 37+0. Eerik oli 47 cm ja 2985 g ja Tuure 44 cm ja 2195 g. Pojat ovat tänään 8 viikkoa vanhoja ja painoa ja pituutta kertyy kummallakin hurjaa tahtia. ONNELLISTA KAKSOSTEN ODOTUSTA!

Hei kaikille! Minäkin liityn tähän iloiseen kaksosten odottajien kerhoon. Aamulla käytiin miehen kanssa varhaisultrassa katsomassa onko siellä mahassa mitään elämää ja kaksi pientä, kiivaasti hakkaavaa sydäntä löytyi! Kyllä siinä tippa tuli linssiin kun niitä ruudulla katseli. 3 vuoden hoitorumban 2.icsi:n 1.pas on tämä ja nyt elämäni ensimmäinen plussa ja ensimmäinen raskaus noin yleensäkin.

Tilli: Meillä toinen vauva (vai pitäisikö vielä sanoa alkio) oli reilut 12mm ja toinen vain 8,8mm. On kuulemma ihan tavallista että toinen on vähän toista pienempi eikä se ole mikään merkki mistään huonosti etenevästä raskaudesta tms. Pidetään nyt vain peukkuja, että molemmat jaksavat kasvaa kunnolla ja kaikki menisi hyvin.

Paljon onnea vielä kaikille tuplanneille. Kiva, että on tällainen foorumi ja voimme vaihtaa täällä kuulumisia, sillä on tämä ainakin ollut jo nämä muutamat viikot itseni todella jännää aikaa ja tunteet heittelehtii aivan laidasta laitaan. Pidetään hyvät sykkeet päällä ja tuodaan kaikki kotiin kaksi iloista vauvaa :)

Onnea kaikille odottajille!

Täällä myös yksi aivan onnesta ymmyrkäisenä oleva! Eilen ultrassa näin kaksi vauvanalkua! Pieniä vielä olivat, mutta sydämen syke näkyi molemmilla! Toinen näytti samealta ja lääkäri vähän sanoi, että se voi mennä kesken. Täytyy vaan toivoa, että molemmat pysyisivät mukana.

Vuodesta 2000 on ollut vauva haaveena ja toiveissa. Sitä ei vaan ole kuulunut. Nykyisen mieheni kanssa olemme yrittäneet neljä vuotta ja tämä on meille kolmas raskaus. Kaksi edellistä on päätynyt kesken. Ensimmäinen tuli luomuna Clomifenin jälkeen ja oli ilmeisesti kohdun ulkopuolinen. Toinen raskaus alkoi helmikuussa ensimmäisestä inssistä ja päätyi kesken äitienpäivänä. Sen jälkeen tehtiin vielä yksi inssi, josta ei tulosta. Ja nyt, kun omat kolmekymppiseni olivat ovella tein testin, kun oli jotenkin outo olo ja plussa sieltä tuli! Paras syntymäpäivälahja, mitä olisin voinut kuvitella! Eli tämä starttasi luomusti, mikä tuntuu itsestä aivan uskomattomalta. Hirvittävä pelko on vaan koko ajan, koska kevään tapahtumat on vielä niin tuoreessa muistissa.

Onko teille sanottu, miten usein ultrataan? Mulla on seuraava ultra vajaan kahden viikon päästä.

Suviyö 6+5

mutta tama ketju oli niin ihanaa luettavaa, etta tuli ihan tippa silmaan, ONNEA KAIKILLE!!! toivottavasti kaikilla on sitten kaksi nyyttia kotona :-)

Itse kavin ekan kanssa 3D ultrassa, siita jai kiva "muisto" vaikka kallis onkin. Tokan kanssa en enaa sitten innostunut asiasta. 3D ultrassa nakee niin selvasti vauvan/vauvojen piirteet ja liikeet, se oli todella mahtavaa katseltavaa. Itse sain kaikki cd-levylle mukaan, lahetin sita Suomeen tuleville isovanhemmille emailitse.

Onpas tänne tullut tuplaodottajia, mukava juttu ja onnea kaikille minunkin puolestani!

Mulla odotus sujunut ihan hyvin nyt, viime viikolla oli rakenneultra ja tästä eteenpäin käyn kerran kuussa lääkärissä/ultrassa. Alkavat nyt seuraamaan pikkuisten kasvua ja kohdunsuun tilannetta tiheämmin. 3D /4D ultrassa en aio käydä, en edes tiedä olisiko se täällä melläpäin mahdollista kun ei siitä ole neuvolassa eikä äitipolilla infottu. Meille kyllä riittää nämä melko tiheät ultraukset muutenkin.

Masun kasvu on edennyt aikan samaan malliin kuin Satumarikakin kuvasi. Olen myös hoikka ja alkuun käytin isoja paitoja. Nakuna pullotus näkyi jo 10 viikon paikkeilla.

Olo on ollut yllättävän hyvä, odotin että tämä raskaana oleminen olisi rankempaa mutta ei vielä ainakaan ole menoa haitannut. Maha aiheuttaa tässä vaiheessa ähellystä kun pukee kenkiä tai kumartelee ja närästystä on tullu nyt enemmän. Sekin pysyy kurissa kun olen minimoinut kahvin juonnin max 2 kuppiin päivässä.

Ainoa vaiva on oikeastaan ollu kummallinen paineen tunne häpyluussa, ilmenee varsinkin silloin jos istun pitempään. Neuvolassa kehotti rauhoittamaan tahtia ja pötköttelemään aina kun tuntuu painetta, itse olen kyllä huomannut että paine tuntuu enemmän päivinä jolloin makoilen ja istun enemmän, kävellessä ja touhutessa en vaivaa ole huomannut. Onkos teillä kellään ollut tällaista tuntemusta?

Nyt on rv 22+4.

Mulla ultrat olleet 4 viikon välein, mutta tihenevät loppua kohti. Jos olisi ollut jotain ongelmia, niin olisi ultrattu useammin. Tuossa 3D/4D ultrassa en ole käynyt enkä menekään, kun aika kallis on. Muuten olisi ollut kiva.

Vkolla 17 vatsa pullahti kunnolla esiin, mutta muutamat olivat huomanneet vatsan jo aiemmin, olisko ollut vkolla 13. Mä olen tosi hoikka, joten siksi vatsa tulikin aiemmin esiin. Käytin alkuun tosi löysiä vaatteita eli olis saattanut näkyä aiemminkin, jos olisin pukeutunut eri tavalla.

Odotus on sujunut ihan hyvin, mitä nyt tuo vatsa alkanut painaa, närästää ja vessahätä koko ajan. Onneksi vauvoilla on ollut kaikki hyvin tähän mennessä.

Rv 30+5

Onnittelut Hanna kaksosista!! Täällä yksi kaksosten odottaja, tänään alkoi jo vko 25, aika menee hurjaa vauhtia. Meillä kaksoset sai alkunsa monen monen hoidon jälkeen, tämä oli 2. ivf:n eka pas. Alkuraskaudesta pahoinvointi oli mieletöntä, en oksentanut, mutta kaikki kuvotti, paitsi omenat ja appelsiinimehu. Pahoinvointi loppui siinä vkolla 12-13 ja sen jälkeen on ollut helpompaa.

Tähän asti kaikki mennyt hyvin vaavien suhteen.

ohrfeigen onneksi olkoon pienokaisista. Hieno kuulla miten raskautesi eteni ja miten synnytys tapahtui. Eilisen kaksosuutisen jälkeen on mielessä pyörinyt miljoona kysymystä ja nyt tuntuukin että en pysty keskittymään mihinkään töissä vaan mielessä pyörii miten selviämme kahdesta pienestä, meneekö kaikki hyvin loppuun asti, kuinka pitkään mahdan jaksaa töissä olla (teen kevyttä toimistotyötä ja haluaisin pysyä töissä mahdollisimman pitkään) ja mitä kaikkea tarvikkeita sitä pitääkän ostaa sitten jotta pärjätään.

Onko kellään teistä kaksosia odottavilla tai saaneilla ollut varhaisultrassa sikiöiden koissa isoja eroja? Onko kaikki mennyt kuitenkin loppuun asti hyvin? Jäin eilisen ultran jälkeen kovasti pohtimaan millaisia riskejä tuolla toisella kaverilla nyt on jos toinen on 30 % isompi kuin toinen. Vai ottaakohan se toinen toista kiinni mahdollisesti jossain vaiheessa? Meillä siis molemmilla omat pussit ja napanuorat eli siitä ei pitäisi olla kiinni, että toinen "syö" toisen ruuat.

Oletteko te muuten kertoneet ystäville ja töissä missä vaiheessa raskautta? Mietin että pitäisikö töissä odottaa np-ultraan asti, jos vain maha ei ala näkymään. Olisi sitten aivan 100% varma siitä että molemmilla kaikki hyvin ja molemmat vauvat olisivat kasvaneet jne. Toisaalta kun nyt jo varhaisultrassa molempien sykkeet nähtiin, niin keskenmenoriski on kuulemma enää vain noin 2% luokkaa.

Vanhemmille kerroimme raskaudesta isänpäivänä ja eilen kerroimme heti ultran jälkeen sitten tuplauutiset. Kauhean innoissaan kaikki ovat olleen. Lähimmille ystäville kerromme viikonloppuna kun järjestämme mieheni ystävälle 30-vuotisyllätys syntymäpäivät ja muuten varmasti tulisi outoja ilmeitä kun normaalisti siiderin ystävänä en sylkisi kuppiin. Joten parempi vain suoraan kertoa niin päästään kaikesta helpoimmalla ja onhan tämä upea uutinen kerrottavaksi =)

Tuhansin miettein,

Vatsansisäise(t) 7+5

Hei!

Täällä yksi kaksosvauvoja odotteleva äiti myös. Meillä ennestään 2 poikaa, 4 ja 6 vuotiaat. Olin aatonaattona ultrassa ja sykkeet näkyivät molemmilla. Ja molemmat olivat tämän mittauksen tuloksina ihan saman kokoiset, mutta silti jäi vähän mietityttämään kun lääkäri ihmetteli sikiöpussien erikokoisuutta. Sanoi kyllä että voi olla ettei ultra vain nyt oikein näyttänyt oikein sitä taaimmaista. Itse ajattelin että tärkeintä on se että sykkeet näkyivät ja koko oli sama. Ensin tätä taaimmaista ei meinattu edes saada näkyviin ollenkaan. Siellä oli kuitenkin. Onko kellään tällaista kokemusta?

Minä menen seuraavaksi np-ultraan, jos mitään erityistä ei ole sitä ennen. Espoossahan nyt pääsee jo viikolla 10 Jorviin. Menen varmaan jo melkein silloin. Saa uuden ajan tarvittaessa myöhemmäksi, mutta lääkäri oli nyt sitä mieltä että kannattaa mennä heti kun vain ottavat.

Mukavaa vuodenvaihdetta toivottelee

Hanna74

viikoilta 7+6

P.S: Meillä ei ole edes vielä "työnimiä" näille kahdelle, kun olen ainakin itse ihan uskomattoman epäuskoinen koko hommasta. En oikein tahdo uskoa, että voisin ylipäätään olla raskaana, saati että siellä on nyt kaksi! Kolme vuotta meni yrittäessä sitä kolmosta, mutta nyt tilanne tämä että tulollaan on myös neljäs samaan satsiin! :)

älä vielä murehdi ja märehdi liikoja. Ei kaikki lääkäritkään niin tarkkoja ole kun toivoisi niiden olevan...

Ainakin meillä alkuraskauden sairaalareissun jälkeisessä tarkastuksessa oli nuori ja tosi epävarman oloinen lääkäri joka mittasi toisen pikkuisen aika huolimattomasti. Itsekin näin kuvaruudulta että toinen oli jotenkin vinottain kuvassa ja sai hälle pienemmän mitan kuin oikeasti oli silloin. Seuraavassa ultrassa kokoeroa ei sitten ollutkaan kun oli taas vanhempi ja varmempi lääkäri ultraamassa.

En tiedä lohduttaako tämä nyt yhtään, mutta odota seuraavaan ultraan, jos vaikka olisivat paremmassa asennossa sitten tms. Pidän peukkuja että kaikki olisi masussa hyvin!

Ihan alkuun onnea Hanna74 kaksosuutisista.

Oma napaa: 29.12. kävimme np-ultrassa, jossa selvisi, että mahassa möyrii enää yksi vauva. Toinen alkio oli kuollut viikon parin tuon sydänäänten näkemisen jälkeen (viikko 7). Aika shokki se oli kun oli 6 viikkoa ehtinyt ajatuksensa muokkaamaan sille asteelle että meille tulee kaksoset, mutta pikku hiljaa tästä selvitään. Ehkä tuon viikon 20 ultran jälkeen on jo luottavaisempi mieli, että kaikki menee loppuun asti hyvin tämän yhden kanssa ja osaamme alkaa iloita myös tästä yhdestä ihmeestä joka meille suodaan.

Poistun nyt siis tämän myötä tästä viestipinosta. Onnellista odotusta ja tsemppiä teille kaikille kaksosten odottajille.

Vatsansisäinen 14+3

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat