Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

meitä on muutama ystäväpariskunta, joiden kanssa kyläilemme vuorotellen toisillamme. parin viikon kuluttua vietetään iltaa meillä ja pähkäilen tarjottavia, kun kaksi vieraista keliaakikkoja. meksikolaisiltaa vietettiin viime kyläpaikassa, eli "tacoruuat" poissuljettuja... olisko kellään ideoita siis gluteenittomiksi (hyviksi) tarjoiluiksi?

Kommentit (13)

No siis moni tavallinen on ruoka ihan gluteenitonta luontaisesti. Tai sitten gluteenia sisältävä ainesosa on helppo korvata. Esimerkiksi lasagnen voi tehdä ihan helposti myös gluteenittomista lasagnelevyistä.

Leipomukset sitten astetta haasteellisimpia, mutta ei mitään mahdotonta.

Kerro mitä tekisit normaalitilanteessa, niin minä vinkkaan miten siitä saa helposti gluteenittoman.

terv. keliaakikko

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tai sitten joku suolainen piirakka gluteiinittomalla jauhoseoksella vihreän salaatin kera. Itse sain ainakin onnistumaan maukkaan piirakan, täytehän on voi olla ihan normaali, pohjaan gluteiinittomat jauhot (ja jauhopussi vieraiden mukaan, jos ei itselle enempää käyttöä). Pohjan ohjeen löytää googlettamalla.

Jälkkäriksi vaikka joku hyydyketorttu, pohjan voi kai tehdä gluteiinittomista kekseistä plus voista tai sitten ihan sokerikakkupohja, teet vain perunajauhoihin.

nehän on maissista joka ei ole kiellettyä. sen kanssa jauhelihaa, eri vihanneksia, juustoa, jne jne. mulla kyllä paljon kokemusta gluteiinittomista sapuskoista. melkeen mitä vaan samaa voit tehdä. netti täynnä ohjeita.

Ite olen gluteeniton, ja kyllä niitä takoja voi syyä.. Syön aika useinkin. Tortilloja ei voi ellei tee itse niitä "lettuja" maissista. Sitten kluttis ruokaa on helppo tehdä ei se niin vaikiaa ole eli tavallaan jos päätät tehdä vaikka ruskeaa kastiketta, normaalistihan se tehdään vehnästä ja ruksistetaan jne.. kluttiksena se tehdään keltaisesta maissijauhosta ja ruskistetaan, koti tosin tuoksuu hetken popkornille mutta hyvää on ja kelpaa kaikille. Ja maissijauho ei ole sama kuin maizena jauho mikä on tärkkelystä. mutta siis mielikuvitus vain rajana.

Keliakialiiton sivuilla on hyviä ohjeita :)

http://www.keliakialiitto.fi/view/categories.asp?koodi=res

siksi jotakin muuta.

Lainaus:

nehän on maissista joka ei ole kiellettyä. sen kanssa jauhelihaa, eri vihanneksia, juustoa, jne jne. mulla kyllä paljon kokemusta gluteiinittomista sapuskoista. melkeen mitä vaan samaa voit tehdä. netti täynnä ohjeita.

TIIKERIKAKKU

250 g margariinia

2 dl sokeria

4 munaa

2 dl perunajauhoja

2 dl maissijauhoja

1,5 tl leivinjauhetta

2 rkl kaakaojauhetta

Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää munat joukkoon hyvin vatkaten. Yhdistä perunajauhot, maissijauhot ja leivinjauhe ja lisää seos taikinaan. Kaada kolmasosa taikinasta kulhoon ja lisää kaakaojauhe. Nostele voideltuun ja jauhotettuun vuokaan ensin puolet vaaleasta taikinasta ja sitten tumma taikina ja lopuksi jäljellä oleva vaalea taikina. Paista 175 asteisessa uunissa 1 tunti.

Kastikkeet voi suurustaa Maizenalla (ei siis vehnäjauholla), ja muuten

lisukkeena tarjota perunaa tai riisiä. Joku sose- tai muu keitto on myös hyvä vaihtoehto.

Gluteenittomat pastat ovat aika kallita, mutta voi niitäkin ostaa, jos nyt välttämättä haluaa. Pizzapohjiakin voi ostaa gluteenittomina valmiina.

Leipomukset ovat vähän hankalampia. Makeissa helppoja vaihtoehtoja ovat mm. jäätelö, riisisuklaa, marenki, hedelmä ja juustot. Kaupan pakastealteissa myydään myös monia erilaisia gluteenittomia leivonnaisia.

itse huomasin tämän, oliko ainakin ingmannin jäätelöissä muutama vuosi sitten.

Lainaus:

Kastikkeet voi suurustaa Maizenalla (ei siis vehnäjauholla), ja muuten

lisukkeena tarjota perunaa tai riisiä. Joku sose- tai muu keitto on myös hyvä vaihtoehto.

Gluteenittomat pastat ovat aika kallita, mutta voi niitäkin ostaa, jos nyt välttämättä haluaa. Pizzapohjiakin voi ostaa gluteenittomina valmiina.

Leipomukset ovat vähän hankalampia. Makeissa helppoja vaihtoehtoja ovat mm. jäätelö, riisisuklaa, marenki, hedelmä ja juustot. Kaupan pakastealteissa myydään myös monia erilaisia gluteenittomia leivonnaisia.

Aika mielikuvituksetonta, mutta onnistuu varmasti. Tai sitten pizzailta, tee valmiiksi erilaisia täytteitä ja jokainen saa täyttää oman pizzansa, keliaakikoille gluteenittomat pohjat. Eipä tossa pizzassakaan oo mitään erikoista, mutta varmasti onnistuu.

Tunnen nimittäin suurta myötähäpeää, jos emäntä on yrittänyt tehdä jotain sunnattoman hienoa ja erikoista ja epäonnistunut surkeasti. Mieluummin tavallisempi ja helppo kuin erikoinen ja liian vaikea.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat