Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Aiemmassa ketjussa kerroin tosiaan, kuinka 80-v. mummoni synnytti esikoistaan kolme päivää/toista vuorokautta. Lopulta syntyi alkeelliseen mökkiin 4,6kg tyttö. Avustamassa oli hänen siskonsa, joka synnyttänyt itse kaksi viikkoa sitten. Ukki oli kätilöä hakemassa, vaan ei kerinnyt paikalle. Oli ne hurjia nuo ajat! Repeämiä ei ollut tullut. Kätilö tarkasti ja kaikki ok.

Kommentit (18)

Mummo 1. sai kolme lasta. Näistä kaksi syntyi kotona, terveyssisaren läsnäollessa. Yksi syntyi sairaalassa, koska mummolla oli sen raskauden aikana tullut joku vika munuaisiin ja oli muutenkin sairaalassa.

Mummo 2. sai kaksi lasta. Kumpikin syntyivät sairaalassa. Tämä mummo oli itsekin töissä synnytysosastolla hoitajana ennen kuin omat vauvat syntyivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mummini synnytti kaikki lapsensa (5 kappaletta, joukossa yhdet kaksoset) sairaalassa, muuta en tiedä. Toinen kaksosista kylläkin kuoli 6 vuotiaana verenmyrkytykseen ja yksi lapsista kuoli puoli vuotiaana mahaportin ahtaumaan tms. (20-luvulla, äitini on sisaruksista nuorin).

Mammani synnytti myöskin 5 lasta.

Kaikki ovat syntyneet sairaalassa. Mutta isäni (perheen kuopus) syntyi evakkomatkalla. Mamma ja lapset oli sijoitettu Poriin, isäni syntyi sitten tuolla ja oli vasta 2.5 vuotias, kun viimeinen lähtö tuli Kannakselta.

Kivunlievityksenä ilokaasu tai siis sen piti olla. Mummo oli kivuissaan yrittänyt imeä kaasua ja yritti sitten sanoa hoitajalle, että täältä ei taida tulla mitään. Hoitaja oli huutanut, että tuollaiset turhat vikinät saa unohtaa eikä mummo raukka ollut uskaltanut sanoa enää mitään. Synnytyksen jälkeen hoitajat huomasivat, että pullon hana oli ollut kiinni eli ei sieltä tosiaan mitään tullut.

isäni syntyi vuoden viimeisenä päivänä puolenyön tienoilla, varmuutta ei kellonajasta ollut koska tuolloin ei kelloja ollut varmaan kuin tuvassa. Siinä oli sukulaismies sanonut että laittakaa poika syntyneeksi 1.1. ettei tarvitse sotaväkeen mennä niin aikaiseen. Laittoivat kuitenkin 31.12 syntymäpäiväksi ja joutui isäni vielä 2 maailmansotaan mukaan viimeisten nuorukaisten joukossa :(

Olipa vielä käynyt " lapsettomuushoidossa" vauvan saadakseen, 40-luvulla, miettikääpä sitä. Oman kertomansa mukaan meni naistenvaivoja hoitavalle lääkärille kun ei vauvaa alkanut kuulua. Tämä oli sitten jotain " ronklannut" alapäässä ja käskenyt rouvan mennä miehensä tykö kotiin. Ja niin vain saivatkin vauvan alulle!

Vierailija:

Lainaus:

Olipa vielä käynyt " lapsettomuushoidossa" vauvan saadakseen, 40-luvulla, miettikääpä sitä. Oman kertomansa mukaan meni naistenvaivoja hoitavalle lääkärille kun ei vauvaa alkanut kuulua. Tämä oli sitten jotain " ronklannut" alapäässä ja käskenyt rouvan mennä miehensä tykö kotiin. Ja niin vain saivatkin vauvan alulle!

En ole kuullut mitään erityistä tarinaa asiasta, paitsi yhden. Toinen mummoistani odotti neljättä lastaan ja puolet raskausajastaan joutui makaamaan koko ajan sängyssä sairaalassa. Lapsi oli vaarassa syntyä liian aikaisin. Sitä sitten viikkotolkulla makoili sängynpojalla ja kertoi siinä odottelunsa käyneen tooo....ooosi pitkäveteiseksi. Mulla on jokin mielikuva, että kohdunsuu jopa sidottiin jotenkin kiinni, mutta voin muistaa väärin.

Ukki joutui kerrankin hoitamaan kahta vanhempaa yksikseen ja järjesti koko suvun naiset sinne lastenkaitsijoiksia. Hoitajia oli kuin pipoa paikalla koko ajan lapsille. :) Joten pääsi siitäkin " naistenhommasta" noin vain. Tämä tapahtui 50-luvulla.

Mummo itse syntyi keisarinleikkauksella sairaalassa, oli kaksonen. Siihen aikaan kun mummo synnytti, oli synnyttäjien kohtelu sairaalassa kuulema kamalaa. Mitään kivunlievitystä ei saanut ja henkilökunta oli tylyä.

Äidin oli pakko maata sängyssä. Ihmetteli, kun oli kipeä selästä eikä vatsasta. Kohtelu oli niin kamalaa, että minä ja isosiskoni synnyimme saunassa. Isosiskon kohdalla " tuli niin kiire" ettei sairaalaan ehditty ja minä tulin kai jokseenkin suunnitellusti. Pikkuveli syntyi sairaalassa. Mun lapset on kaikki leikattu ja pienin karjuu tuolla.

Vauva yli 4kg ja perätilassa.. Oli kuulema 27h täyttä helvettiä. Toinen selällään maaten ilokaasua saaden pää edellä noin 3.5kg ja 15h olikin sitten tuntunut jo helpolta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat