Seuraa 

Hei,

lueskelin toisella palstalla ollutta keskustelua tekstipainatuksista lastenvaatteissa ja olisin sinne kirjoittanut, mutta eipä kelvannut ip-osoitteellamme lähetetty viesti sinne. Taitaa nettiyhteyden tarjoaja niputtaa useamman käyttäjän saman ip-osoitteen taakse.

Asiaan: aiheena oli siis tekstipainatukset vauvanvaatteissa. Mikä on sopivaa? Mikä on kivaa ja mikä on ihan kauheaa?

Jäin itse miettimään asiaa, kun sinne oli listattu kaksmieliseksi teksti, joka kyllä meidän pojan bodyssa komeili viime kesänä. Oli vielä yksi niitä harvoja itse ostettuja vaatteita =) Kyseessä oli H&M:n vihreä body, kuviona etana, jonka ympärillä teksti " would you like to visit my garden" tai jotain sinne päin. En kyllä missään vaiheessa ajatellut, että tuossa tekstissä olisi mitään outoa.

Mutta muiden mielipiteitä olisi kiva kuulla. Ihan varmasti makuja on todella erilaisia tässäkin asiassa!

Kommentit (14)

Ihmeelliset tekstit pilaavat vaatteen kuin vaatteen, oli sitten kyse vauvasta tai leikki-ikäisestä. Painatuksiakin haluan mahdollisimman vähän, sillä nehän vaatteesta ensimmäisenä kulahtavat. Mieluummin sitten brodeerattuja kuvia.

En osta itselleni enkä pojalleni vaatteita, joissa lukee jotain. Joskus saattaa olla joku ihan pieni juttu, mutta yleensä kierrän sellaiset kaukaa. Esimerkiksi Emäntä, Isoveli, Minäkö söpö -tyyliset tekstit ovat tosi hölmöjä. Tai sitten tyyliin Tarjoustalossa myytävien vaatteiden tekstit, jotka eivät tarkoita yhtään mitään.

Jonkun merkin, olisiko ollut Nike tms. vaatteissa oli pari vuotta sitten myös suomalaisia kaupunkeja printeissä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

omaavani aika hyvan maun, mutta silti musta jotkut teksti-paidat on hauskoja. Mutta tottakai paidan pitaa olla muutenkin hyvannakoinen. Mielummin joku hauska tarkoittava teksti kauniissa paidassa kuin joku englanninkielinen slogani tai yliopiston/kaupungin nimi vahemman kauniissa paidassa. Tosin jotkuu noistakin voi olla kivan nakosia. Eli meilla kylla kokonaisuus ratkaisee. Mielummin ostan tekstittoman paidan, mutta en oo mikaan ehdoton anti-teksti-ihminen.

Itselleni en kylla mitaan teksti paitaa laittaisi paalle.

Mustakin noi Helsinki, Turku, Kuopio yms. paidat vois olla aika vinkeita kunhan sitten olisi paito muutenkin hyvannakonen.

teksteistä. Keskimmäisellä on yksi H&M:n pusero, missä lukee " Milk built this body" , mutta se on ainoa.

Ja kysymykseen kuka ostaa, varmaankin suuri massa ihmisiä, ketkä eivät ole kovin paneutuneita lastensa vaatteiden ulkonäköön. Luulen, että täällä kirjoittelevat vain me, kenelle lasten vaatetus on jonkin sortin harrastus tai muuten vaan olemme tarkempia vaatteiden suhteen.

Minä voisin itselleni ostaa paidan jossa lukisi vaikkapa Turku. Turku kun on synnyinkaupunkini :-). Sen sijaan en ostaisi ikinä itselleni paitaa jossa lukisi vaikkapa " sexy mama" , " miestennielijä" tms.

Kaupanhyllylle minulta jäävät paidat joiden tarkoitus on kiljua paidan merkkiä, esim. Tommy Hilfiger, GANT jne. En halua maksaa siitä, että mainostan ilmaiseksi jotain merkkiä.

Lapsillani on MLL:n paidat joissa lukee isoveli ja tulevalle vauvalle olen ostanut bodyn jossa lukee pikkusisko. Yleensä jos lasten paidoissa tai housuissa on jotain tekstejä ne ovat varsin neutraaleja tekstejä tyyliin " flower jotain" tai sitten pojilla esim. " spiderman" . Vaatteiden tekstit eivät häiritse minua ja vaikuttavat vain harvoin ostopäätökseeni, poikkeuksena ovat jotkut mielestäni typerät tekstit joita löytyy torimyyjien paidoista.

Heh, itse asiassa minun huumorintajuuni taitais iskeä, just nuo " Helsinki, Tampere, Jyväskylä, Oulu" -painatukset. Tai mitäs muuta sinne vois painaa ? Paikkakuntien nimiä kehiin! ;)

Eilen käytiin sunnuntaishoppailemassa tätini kanssa, joka ihmetteli H&M:llä jotain paitapainatusta " mikä tämä tämmöinen paikka on?" . Kyseessä oli joku yliopistopaitatyyppinen painatus... Pienessä vaatteessa ei mitenkään hirveän kivan näköinen. Enkä semmoista kyllä itsellenikään haluaisi.

juuri tuota en myöskään ymmärrä, että minkä ihmeen takia vaatteisiin printataan jenkkien joidenkin kaupunkien nimiä ;O

Ajatelkaapa, jos maailmalla printattaisiin vaatteisiin " Helsinki" , " Turku" , " Oulu" , tai muita vastaavia, jösses! :D

Hillityt pienet printit vielä kelpuutan, mutta tyyliin " minäkö söpö, näkisitpä vanhempani" tms. naivit tekstit....juu, ei kiitos! ;)

Olen varmaan vähän turhan nipo, mutta mua ärsyttää Liberovaipan teksti " Make love not War" . Miks ihmeessä vaippaikäisen pitää ottaa tuohon tyyliin kantaa? Ymmärrän toki, että " rakkauden hedelmähän" siinä taapertaa, mut silti.

Mutta mitä sanotte t-paidasta kokoa S, joka mahtuu tuskin 6-vuotiaan päälle ja siinä sanotaan " nukun alasti" . Tällaisen paidan näin kaupassa.

mutta esim. No added Sugarilla on mielestäni myös kivoja tekstejä. Esim paita " Lock Up Your Daughters " -tekstillä on välillä ihan hauska pienen hurmurin päällä, samoin Oililyn farkut, jossa takana on teksti " Make mud pies, not war" mutta aika pitkälle meidän lapsilla on tekstittömiä vaatteita.

Hieman asian vierestä, mutta rinnastan nämä näihin teksteihin:

Kauheasti en edes pidä, jos vaatteen merkki lukee kissankokoisin kirjaimin vaatteessa. Esim. GAP:n hupparit ei iske, ja osa Timberlandin paidoista jää kauppaan, jos Timberland lukee liian isolla. Kuten mieheni sanoo, että se on jotenkin niin " rahvaanomaista" , jos merkki seisoo esim. paidan edustassa niin isolla, että vastaantulijat varmasti huomaavat päällä olevan merkkipaidan:)

En ole täysin tekstipainatuksia vastaan, jos painatus ja vaate muutenkin on hyvännäköinen. Esim. Mentalwearin ja No added sugarin painatuksissa on asennetta ja tyyliä ja monet niistä ovat minun makuuni oikeasti ihan hauskojakin. Esim. vauvan potkupuvun teksti " Sleep thief" tai " Born to be spoilt" . " Olen söpö, mutta näkisitpä äitini" -tyyppinen huumori sen sijaan ei uppoa suomeksi eikä englanniksi. Suomeksi tietenkin olen jotenkin kriittisempi, mutta joku " En sen minä ollut" -teksti voisi vielä olla veikeä.

Hyvän maun raja on kuitenkin tunnetusti häilyvä. Jos pikkutytön (tai aikuisenkin) housujen takapuolen päällä lukee " juicy" , niin minulla raja menee siinä, oli merkki kuinka kallis tahansa. Muutenkaan en halua lapseni olevan kävelevä vaatemerkin mainos.

En hirveästi perusta mitäänsanomattomista " cute flower" - tai " mountain adventure team" -tyyppisistä painatuksista. Mieluummin valitsen tekstittömän vaatteen, ja kuvienkin suhteen olen kranttu. Lapsi sen sijaan tykkää kuvista. Mieluummin kuitenkin pieni tyylikäs painatus rintapielessä kuin iso riemunkirjava koko edustassa. Ehdottomasti en osta mitään, missä on kielioppi- tai oikeinkirjoitusvirheitä! Englanninkielisissä höpöteksteissä näitä näkee älyttömän usein.

Alkaa näyttää siltä, ettei minkäänlaiset painatukset lastenvaatteissa ole kivoja. Kaupat on semmoisia vaatteita kuitenkin pullollaan, kuka niitä ostaa?

mitään sanomattomat tekstit eli vaatteeseen on printattu jotain amerikkalaisia kaupunkeja tai jotain skapaduu-tyyppistä ihan vain painamisen ilosta, tai ehkä muodin sanelemana. ( :

Harvoin, jos koskaan olen nähnyt lasten vaatteessa tekstiä joka oikeasti tarkoittaisi jotain törkeää.

Viestit muuttuvat törkeiksi ehkä enemmänkin sitten joidenkin aikuisten päässä.

Jos teksti on painettu ihan sievästi voi vaate mielestäni olla ihan kiva, vaikka en itse tekstistä pitäisi. Esimerkiksi tuollaiset isäntä tai emäntä-tyyppiset tekstit eivät minua viehätä eikä lapseni tule sellaista vaatetta saamaan niin kauan kuin hänen vaatteensa kulkevat minun kukkaroni kautta.

Meillä lapsen vaatteet ovat aika tekstittömiä. Kuvat viehättävät lastanikin enemmän.

teksti on mielestäni ihan hauska.

Turussa oli pari? vuotta sitten myynnissä aikuisten t-paitoja, joissa oli lähiöiden nimiä kuten Varissuo. Ja sitten niitä joissa luki born in heideken. (heideken oli synnytyssairaala, nyt jo lopetettu. Tiedoksi vain ei turkulaisille.)

Tuollaiset ovat mielestäni ihan hauskoja.

tekstipaitoja eikä se minulle ole mikään syy jättää ostamatta, jos paita on kiva, teksti pientä eikä siinä ole mitään kummaa. Meiltä löytyy esim. Espritin ja Benettonin logopaitoja ja vaikka niissä näkyy merkki päälle en koe lapsieni olevan mitään käveleviä mainoksia. Löytyy myös Hello Kitty -paitoja ja muitakin H&M:n tekstillisiä paitoja, samoin pojalla jotain Tutan, Girandolan ym. collegeja joissa kuva ja teksti.

Sen sijaan mitään sellaista en osta, jossa merkki tai muu teksti kissan kokoisella tekstillä. Myöskään mitään ihania suomalaisia älynväläyksiä ei meidän lasten päällä ole nähty ainakaan vielä. Naureskelin juuri torilla kulkiessani kun siellä oli paita tekstillä " Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn" , että kuka sellaisenkin lapselleen ostaa. Ainakin meidän kehitysvammaisen päällä se olisi aika korni...

Ja juuri nytkin lapset on näköjään tekstipaidat päällä: tytöllä Girandolan Sun Island ja pojalla H&M:n Snoopy :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat