Seuraa 

ajattelin kysäistä teidän mielipidettänne seuraavaan asiaan:

meillä on tosi mukava perhepäivähoitaja, kiltti, rauhallinen, lapset pitävät hänestä jne. Mutta sitten se mutta...

hän on todella paljon poissa töistä, joka vaikeuttaa perheemme elämää sanoisinko kohtuuttomasti. Milloin on sairautta, tädin tai hänen omien lapsiensa, välillä epäillään jotain tautia ja saadaan tämän takia sairaslomaa kaksi viikkoa, sitten on plustuntivapaita (en ymmärrä miten näitä kertyy kun on kyse perhepäivähoitajasta)?

Kun olen töissä, saattaa tulla tekstiviesti, että meidän kissalla olisi tänään eläinlääkäri, voisitko hakea lapset aikaisemmin?

Mittailee lapsiemme kuumetta sanoisinko päivittäin (ehkä vähän liioiteltua) ja jos on yli 37,5 niin heti pukkaa minulle viestiä töihin.

Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Sairastumisille ei mitään voi, mutta kun nyt mieleeni on noussut kysymys, että olisiko täti jotenkin työtä pelkäävä yksilö. Kesäloma häneltä loppui viime viikolla ja jo nyt tällä viikolla ollaan saatu yksi " vapaa" päivä sillä, että pojillamme " tuli" kuumetta kesken päivää ja nyt ollaan sitten muuten vaan plustuntivapailla??

Onko muut kohdanneet tällaista?? Entinen hoitajamme hoiti esikoistamme vuoden ja vain kerran hän oli sairas. Tietysti tuo on tapauskohtaista, mutta...

Kommentit (13)

asiallista palautetta olen saanut, kiitos siitä. Olen koko ajan syyttänyt itseäni asiasta, ajatellut, että olen liian vaativa hoidon suhteen ja yrittänyt ymmärtää, että hoitajalla on omatkin kouluikäiset lapset jne.

Yksi ystäväni vain totesi minulle, että maksat palvelusta, lapset hoidossa 8-16 ja piste. Täytynee ottaa härkää sarvista.

pelkäsin, että saan kaikki perhepäivähoitajat vähintään silmilleni :)

Varahoitopaikka meille on järjestynyt siten, että soitin kuntaan ja kerroin " ongelmastani" . Sitä ennen poikiani pidettiin kuin huutolaislapsia eli aamulla kun täti ilmoitti tekstiveistillä, että ei ole työkuntoinen, niin aina jouduin viemään muksut eri paikkaan. Kyllästyin ja soitin kuntaan, nyt viedään pojat aina ryhmikseen eli ainakin paikka pysyy samana.

Hoitajamme on siis kunnan töissä. Ongelma on myös siinä, että kyseinen hoitotäti on perhetuttu ja kynnys alkaa vaihtaa hoitopaikkaa on tämän takia korkea. Kuitenkin pidän tädistä muuten, ongelma on vain nämä poissaolot ja ehkä se, että esikoinen on 3 v. ja hoitoon mentyään on alkanut puhua Cubixeista, Prätkähiiristä, Pokemoneista ym. joita ei meillä telkkarista katsota... eli katsoo näit varmasti hoidossa. Kun poika on kyseisessä paikassa ollut hoidossa, puhuu tosi aggressiivisia ja käytös muuttuu myös aggressiivisemmaksi. Ryhmiksessä ei telkkaria ole ja poika on aivan erilainen kun haen hänet hoidosta. Lisäksi viime viikolla, kun hain esikoisen hoidosta hiukan liian aikaisin (nuorimmainen ei ollut sinä päivänä hoidossa), täti leikkeli koneella ruohoa ja meidän poika leikki yksin. No, eihän siinä mitään, mutta jotenkin alkoi sekin sieppaamaan, koneen jylinän yli kun ei kuule jos muksu alkaa huutaa tai jotain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kyllähän tuo nyt vähän kuullostaa siltä, että jotain on pielessä, jos ei muussa niin asenteessa...

Ensinnäkin tulee mieleen, että eikö hoitajalla sitten ole muita lapsia hoidossa kuin teidän? Onko hän yksityinen vai kunnallinen pph? Millainen varahoitojärjestelmä hoitajalla on?

Itse olen toiminut yksityisenä perhepäivähoitajana ja kynnys sairaslomiin oli tosi korkea. En muista pidinkö sairaslomaa kuin kerran kun olin itse vatsataudissa. Pikkuflunssat ja vähäinen lämpö eivät olleet sellaisia syitä joiden takia olisin " kehdannut" sairaslomaa vaatia (vaikka se sopimuksessa oli selvästi kirjattu ja varahoitojärjestelmä toimi). Myöskään omien lasten sairastumisten takia ei hoitolapsia varahoitoon laitettu. Toki kerroin sairastumisista vanhemmille ja annoin vapauden päättää haluavatko varahoitoon vai tuoda meille. Yleensä kuitenkin oltiin yhdessä sitä mieltä, että kun lapset olivat päivät yhdessä, niin tarttuivathan taudit jokatapauksessa. Usein olikin niin, että jos kaikki olivat esim. flunssaisia (ei kuumeessa) niin oltiin sitten päivällä enemmän sisällä jne.

Ainoa mistä pidin kiinni, oli se, että hoitolasten pitää olla ulkoilukunnossa hoitoon tullessaan. Eli hoitopaikka ei ole sairaita lapsia varten. Sensijaan aikaisemmin ei lapsia yleensä joutunut kukaan hakemaan, paitsi kun kaikki sairastuivat vuoronperään vatsatautiin... Mutta esim. lämmönnoususta vaan ilmoitin ja laitoin lapsen päikkäreille, kuumelääkettäkin joskus omistani annoin kun vanhempien kanssa sovittiin jne.

Niin mitä sitten pitäisi tehdä... vaikea sanoa, riippuu myös vähän siitä onko hoitaja yksityisyrittäjä vai voisiko asiasta puhua hänen esimiehelleen tai pph ohjaajalle...

Itse työskentelen myös pph:na ja minulla on myös " kynnys korkealla" sairaslomien suhteen. Toki jos itse tai jompikumpi omista lapsista on kovasti kipeä, niin sittenhän sitä tarttee sairaslomalle jäädä.

Minun hoitolapsilla on se hyvä juttu, että jos olen sairaslomalla/koulutuspäivillä ym. niin lapset pääsevät aina samaan päiväkotiin, missä ovat ennenkin ollet. Siellä on sitten valmiiksi tutut hoitajat ja kaverit =)

Toki pph:lla kertyy ylityötunteja, jos on pitkät työpäivät. Pph:n työpäivänpituus on 8h40min ja kaikki ylimenevä aika on ylityötä. Ylityöt (ainakin täällä Helsingissä) pidetään ylityövapaina... rahana en ole tunteja saanut, vaikka haluaisinkin =)

Mutta sinuna kyllä vaihtaisin lasten hoitopaikkaa, jos sellainen vain järjestyy.

Ymmärrän hyvin kyllästymisesi. Tuli mieleen meidän tilanne jokin aikaa sitten. Meillä oli kotona hoitaja, joka oli vuoden sisään 10 kertaa sairaana 1 -3 päivää kerrallaan. Ilmoitukset tulivat aina samana aamuna ja tekstiviestillä.

Hoitaja oli todella mukava ja viehättävä. Lapsi piti hänestä paljon. Mutta meidän töiden kannalta alkoi tilanne mennä sietämättömäksi, kun sairaana oli jatkuvasti hoitaja eikä lapsi. Ja ilmoitus tuli niin lyhyellä varoitusajalla, että varahoitoa ei saatu ja toinen meistä sai jäädä kotiin.

Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa tuo työsuhde.

Vaikka teillä hoitaja on perhetuttu, ovat lapsesi kuitenkin paljon tärkeämpiä kuin yksi perhetuttavuus. Koeta keksiä jokin diplomaattinen perustelu vaihdolle, esim. että esikoinen (taisi olla jo 3-v.?) kaipaa enemmän kavereita tms. Hinta taitaa olla perhepäivähoidossa sama kuin rymiksessä?

Tuosta telkkarin tai videioiden katselusta vielä. Kysy ihmeessä, onko hoitpaikassa joskus katsottu noita prätkähiiriä yms. kun ei teillä kotona niitä katsota ja lapsi niistä puhuu. Sinulla on täysi oikeus kieltää niiden katsominen. Siinä missä isommat niitä katsovat, katsovat helposti pienemmätkin (jos ovat hereillä). Eikä nuo ohjelmat taida edes olla ihan pienten lasten ohjelmia.

Mupsi

Otti hermoon, ymmärsin ja en ymmärtänyt. Lisäksi valitteli kaikenlaista kolotusta ja jomotusta, väsymystä ja kipua ja pienten lasten nostelemista ja sen kuunteleminen ei tuntunut mukavalta vaan aiheutti ennemmin syyllisyyden tunteita omien lasten pitkistä hoitopäivistä. No, nyt on sairaslomat ja lomat kohta vietetty ja saas nähdä, miten syksy lähtee kohta rullaamaan. Voip olla että tarttee vaihtaa hoitopaikkaa, koska sekin ärsyttää että lapset askartelevat vuoden aikana n. 6 kertaa ja värittävät värityskirjaa joskus harvoin. Myöskään mitään musiikkileikkejä tms. ei tehdä. Itse pistän tuonkin uupumuksen piikkiin mutta samalla rahalla moni saa aivan erilaista toimintaa hoitopaikassa. Jonkin verran on asiasta jo puhuttu päivähoidon ohjaajan kanssa mutta toisaalta ei haluaisi alkaa hankalaksikaan asiasta ja onhan tässä tädissä hyviäkin puolia. Lapset tykkää, hoidossa on pojalla hyvä leikkikaveri (josta tullut jo oikea kaverikin) ja hoitopaikka on työmatkan varrella.

Haluaisin lisää kommentteja. Tuo uupumus-kommentti varmaan sopii myös meidän tätiin. Hänen oma elämäntilanteensa ei ole helppo, lapsia, mies paljon töissä, sairastelut... Mutta silti... omasta mielestäni ei sitten olisi kannattanut pph:ksi ryhtyä.

sanoisin että oli tuttu tai ei niin vaihda hoitopaikkaa. kai se on kuitenkin lapset tärkeämpiä kuin jonkun tutun " loukkaantuminen"

meillä on järjestetty lastenhoitoa kotonamme sukulaisten toimesta, ja tällöinkin ilmoitin että jos hoito ei suju meidän vanhempien mielestä hyvin niin vaihdamme hoitoa. eikä tästä kukaan hermostunut, kaikki olivat sitä mieltä että asioiden pitää sujua lapsen parasta ajatellen ja vanhempien kanssa yhteisymmärryksessä.

kavahdan tuon tarinan lukiessani ja juuri tuo että hänen eläinlääkärit menee työn ohi? ja mitäs jos hän leikkaa nurmikkoa ja lapsi satuttaa itsensä pahasti....? luulen että äidinkin ystävällisyys selityksille loppuu jos on oman lapsen henki vaarassa, ja ketä sen jälkeen kaduttaa eniten???

itse vaihtaisin heti hoitoa, selittelisin sitten jälkikäteen miksi näin jos sitä edes kysytään....

Hei,

liityn edellisten kirjoittajien kuoroon ja ehdotan, että vaihdatte hoitopaikkaa. Perhepäivähoito on kyllä tosi hyvä hoitomuoto pienille lapsille - mutta vain, jos hoitaja on asialleen omistautunut ja motivoitunut. Ja sitähän ei hoitaja varmaan ole, jos hän työaikana leikkaa ruohoa ja käyttää kissaa eläinlääkärissä.

Tuollaiset toistuvat poissaolot ja lasten keskenhakemiset ovat kyllä kestämättömiä, oma arkeni ainakin menisi ihan sekaisin. Ja mitä kummaa varten niitä tavaroita kuskataan edestakaisin joka päivä - onhan se nyt hirveä riesa. Lapsiperheen arkielämä on tarpeeksi mutkikasta muutenkin, siis päivähoidon pitää olla toimiva ja luotettava eikä ylimääräistä harmia ja poukkoilua aiheuttava. Sitäpaitsi, meneehän siinä varmaan omakin päiväsi pilalle, kun et töissäollessa tiedä, huolehtiiko täti lapsista vai pöristeleekö vain ruohonleikkureilla tms..

Kysy kunnasta, pääsisivätkö lapset siihen ryhmikseen, jossa ovat nyt varahoitopaikalla, siirto voisi järjestyä nopeastikin ja sitten ainakin tietäisit, mihin lapset laitat, t.s. ei menisi ojasta allikkoon. Siirtoa voit sitten tarvittaessa perustella sillä, että ryhmiksessä enemmän leikkikavereita, ellei oikeaa syytä, t.s. liiallisia hoitajan poissaoloja, kehtaa sanoa.

t.IdaA

Kai se on otettava järki käteen ja soitettava kuntaan ja pyydettävä uusi hoitotäti. Tiedän vaan, että kunnassa on tiukka tilanne, lapsia on vaikea saada hoitoon. Meidän tädillä ei tällä hetkellä ole muita kokopäiväisiä lapsia kuin meidän kaksi muksua + sitten kaksi muuta osa-aikaista. Meidän lapset hoidossa 8 h/pv. Tämänkin takia ihmettelen näitä ylitöitä... Lisäksi tiedän tädin kertoneen " luottamuksellisesti" muille tädeille, että häntä ei hirveästi tämä työ kiinnosta... että silleen.

Joka jeetunan päivä joudun lisäksi kiikuttamaan kaikki muksujemme tavarat hoidosta pois, vanhalla tädillä tavarat olivat aina tädin kotona, ja pyysi täydennystä (vaippoja ym.) jos tarvittiin. Tämäkin uudessa tädissä ottaa aivoon (vaikka tuskin itsekään haluaisin vieraiden ihmisten kamoja huusholliini pyörimään...)

Vaikea tilannehan tuo tietenkin on kun kyseessä perhetuttu. Silti lapsien etu on ensin. Ei todellakaan vaikuta ko. työstä pitävältä hoitotädiltä. Esim. itse en hyväksyisi että lapsilleni näytetään videoita hoitopaikassa säännöllisesti, mielellään ei mitään videoita koskaan mutta jos ihan hätätilanne on, niin sitten jotain rauhallista ja kehittävää kuten lapsille suunnattuja lastenlauluvideoita. En itsekään näytä lapsilleni videoita kuin 1-2 kertaa viikossa lyhyen aikaa, välillä menee viikkoja ettemme katsele ollenkaan.

Vaikka perhepäivähoitajan työpäivä on pitkä, niin silti tuollaiset ruohonleikkuut pitäisi mielestäni hoitaa työpäivän ulkopuolella. Kuulostaa myös omituiselta että hän ilmoittaa tekstiviestillä aamulla että on sairaana, mielestäni puhelinsoitto on ainut oikea tapa ilmoittaa noin merkittävä asia. Hieman herää epäilys, että mikä on todellinen syy poissaoloon työstä. Tuntuu vaan, että rehellinen ihminen ottaisi suoraan yhteyttä puhelimitse, mielestäni tuollaisia asioita ei voi hoitaa tekstiviestein.

Kannattaa todellakin harkita, että kannattaako jatkaa ko. hoitajalla, siitäkin huolimatta että hän loukkaantuisi.

olen täysin samaa mieltä kuin esim Ailat perusteluineen. Keksi tekosyy miksi vaihdat paikkaa, jos et kehtaa muuten vaihtaa lapsiasi perhetutulta pois. Tuo prätkähiirten yms tunteminen riittäisi jo pelkästään minulla syyksi vaihtaa paikka. Tai sitten ruohon leikkuu. Lapsesi ovat kuitenkin tärkeämpi kuin perhetuttu, tai ylikohteliasuus häntä kohtaan, eikö niin?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat