Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Eli kuinka monella on yritetty/käännetty vauva perätilasta toisin päin. Itselläni vauva on ollut pitkään RT mut nyt olikin kääntynyt PT:aan:( Kättärille ens viikolla ja varmaan yrittävät kääntää ellei ole itse kääntynyt. Kuinka helposti yleensä tuo kääntäminen onnistuu ja pysyykö vauva sitten RT vai tahtooko kääntyä uudelleen? Itse en missään nimessä haluaisi sektiota mutta en myöskään halua ottaa mitään riskejä ja synnyttää alateitse perätilassa tulevaa vauvaa.

T:Peanut ja pikkuinen rv35+5

Kommentit (15)

Itselläni lapsi oli perätilassa koko raskauden ja käännytystä markkinoivat meille ainoona vaihtoehtona synnäriltä. Neuvolan kokenu kätilö kuitenkin varoitteli suostumasta kun oli nähny tapauksia joissa asiat oli menny pieleen ja pahasti. Päädyttiin siihen ettei suostuta kääntämiseen, jota syvästi synnärillä paheksuivat ja painostivat suostumaan ku ultrassakin kaikki näytti siltä et tuosta vaan ois lapsi kääntyny ja napanuora ei ainakaan kuulema ollu esteenä. No pidettiin kuitenkin päämme ja kun sektio sitten tehtiin selvis et lapsi roikku napanuoraan kietoutuneena kuin turvavöissä ja kääntäminen ois saattanu aiheuttaa vakavan vaaratilanteen meille molemmille. Synnytys ei myöskään olis tullut kyseeseen. NO onneks oli enkelit matkassa ja saatiin viisaita neuvoja alan ammattilaiselta.

Kaveri joka oli samaan aikaan raskaana samassa tilanteessa suostu kääntämiseen koska ei ehdottomasti halunnu sektiota ja käänsivät lapsen viisi kertaa, jokainen kerta hirveän tuskallinen kokemus äidille. Yhden kerran käänty, mut muljahti samantien takaisin. Joutuvat lopettamaan kun alko pikkuisen sydänäänet muuttua epäilyttäviksi. Tulos sektio ja lapsella napanuora vartalon ympäri. Enkelit oli sielläki matkassa että oli reilunpituinen napanuora joka jousti ja ettei istukka riutomisen seurauksena irronnu.

Nää on molemmat tapauksia jossa lapsi on ollu koko raskauden perätilassa, eli tilanne voi olla eri jos lapsi yhtäkkiä kääntyy. Neuvolamme kokenut kätilö sanoi et siihen on aina yleensä joku syy jos lapsi ei luonnollisesti itse käänny RT:n.

Mieti tarkasti mitä teet ja onnea ja varjelusta matkaan. Sektio oli meille molemmille oikein myönteinen kokemus, että sitä ei ainakaan tartte pelätä.

Ystävälläni huomattiin lapsen perätila loppuraskauden ultrassa vahingossa, onneksi sillä paikkakunnalla ultra tehtiin. Lääkäri käänsi vauvan ihan tuosta mahan päältä painelemalla, oli kuulemma käynyt helposti, ja normaalisti pää edellä putkahti maailmaan. Mitään todennäköisyyksiä en osaa valitettavasti kertoa, että kuinka usein onnistuu näin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itsellä oli kolme päivää sitten käännös yritys, viikkoja 37+1.

Oli kyllä niin kivulias kokemus ettei toista. Lääkäri sanoi ettei viitti väkisin kääntää jos kerta tykkää olla " väärinpäin" . Leikkaus on sitten tiedossa, onneksi. :)

Menin Kättärille jos vaikka oltais päästy käännöstä yrittämään mutta lääkäri yritti hieman vaavin pyllyä nostaa ja totesi että tämä kaveri ei hievahdakaan:/ Ei siis edes päästy yrittämään käännöstä. Näin ollen päädyimme että sektioon mennään kun ei alakautta uskalleta yrittää. Mutta kiitos kaikille vastanneille!!!

T:Peanut ja Pikkuinen rv 37

Joogan lisäksi on muita mahdollisia kääntymiskonsteja.

Itse en jaksa alkaa enää näillä viikoilla (lähes 38) temppuilla, mutta ne keillä on motivaatiota, voi yrittää näitä.

-pidä taskulamppua haarojen välissä (valo saattaa houkutelle sikiötä)

-soita rauhoittavaa musiikkia alamasulla

-vauvan isä puhelee rauhallisesti alamasulla ja houkuttelee vauvaa kääntymään

-akupunktio

-hypnoosi

-uiminen, jopa käsillään kävely syvällä uima-altaassa...

Onhan näitä. Paljon vinkkejä löytyy ulkomaisilta sivuilta, voi hakea vaikka " breech" nimikkeellä.

Niin, Elliknooralle, ei todellakaan lääkärin pitäisikään väkivalloin yrittää kääntää, jos ei suosiolla lähde kääntymään, sille on varmasti syy ja komplikaatioiden vaara olisi liian suuri.

Vitanovalle, itse en aio toiseen käännösyritykseen edes suostua. En näe sille mitään syytä, kun vauveli köllöttelee samassa asennossa edelleen. Ei selvästikään mahdu itsekseen kääntyilemään, joku sen estää. Ja ilmeisesti yleensä ei edes yritellä useampaa käännöstä enää myöhäisillä viikoilla.

Hei!

Minulla on esikoiselta yritetty kääntää n. 38 viikolla, kun yllätysperätila, ei kääntynyt,mutta eipä lääkäri nyt niin kauheasti yrittänytkään.

Kuopus pyörähti perätilaa myös loppuviikoilla, käännettiin ja eka yrittämällä onnistui! Minulla suht paljonlapsivettä ja tilava kohtu+ pieni lapsi, joten kääntäminen oli helppoa, eikä sattunut. Aika lujalla otteella lääkäri kyllä ottaa kiinni. Minulla tuntui vain sellainen muljahdus käännettäessä.

Sanoi muistaakseni, että helpommin kääntyy, jos ei kauaa ole ollut perätilassa. Kai se paljon riippuu vauvan asennosta ja khdun tilavuudesta.

Niin ja vauva pysyi rt:ssä syntymään saakka! Tosin varoin nukkumasta selällään ja nostin päätyä hieman.

Onnea käännökseen!

Nellinii

Itselläni oli kääntämisyritys 3 päivää sitten. Viikkoja 37+1.

Oli kyllä niin kivulias kokemus ettei toista. Lääkäri sitten sanoi ettei viitti väkivalloin yrittää kääntää jos kerta tykkää olla " väärinpäin" .

Leikkaus olisi sitten tiedossa, onneksi. :)

Nyt menee alkuperäisestä sivuraiteelle, mutta pakko vastata vielä edelliseen.

Luin kyllä Adelein, että sinun ja ystäväsi vauvatolivat olleet koko ajan pt:ssä. Enkä mielestäni kyseenalaistanut mitenkään mielipidettäsi. Alkuperäiselle kirjoittajalle kirjoitin mielipiteeni sen pohjalta, että vauvansa vasta kääntynyt t:aan, jolloin käännös paremmin yleensä onistuu.

Eräistäkin syistä kunnioitan kätilöiden ammattitaitoa erittäin paljon ja tiedän senkin, ettei kokematon lääkäri sitä tosiaan ylitä =)

Pahoittelen, jos kirjoitin viestini sisällön epäselvästi, näin aina helposti lyhyissä viesteissä ja monimutkaisissa asioissa käy.

Mutta oikein mukavaa kesän jatkoa ja odotusta kaikille, erityisesti ketjun aloittajalle.

Floora1

Jos luit viestin tarkkaan varmaan huomasitkin että painotin sitä et molemmat olivat olleet koko raskauden perätilassa:

-Nää on molemmat tapauksia jossa lapsi on ollu koko raskauden perätilassa, eli tilanne voi olla eri jos lapsi yhtäkkiä kääntyy. Neuvolamme kokenut kätilö sanoi et siihen on aina yleensä joku syy jos lapsi ei luonnollisesti itse käänny RT:n. -

Ja kuten myös mainitsin neuvolamme täti ei ollut terkka vaan KÄTILÖ, joka oli toiminut vuosikaudet synnärillä ja näinollen ollut paikalla monissa kääntämisissä, toisin kun taas synnärin lääkäri joka meille sattui. Hän oli ollut työelämässä kaksi vuotta ja sinä aikana hänelle oli sattunut kaksi kertaa tilanne et käännytyksessä oli jokin mennyt pahasti pieleen (kertoi kun kysyin) ja se on must aika paljon. Hän ultrasi tilanteen ja vakuutti et napanuora ei missään tapauksessa ole lapsen ympärillä, vaan toisin oli. Et ei aina niihin lääkäreihinkään voi sokeasti uskoa, ihmisiä ne on nekin ja kuten sanottu: " Kokemus luo varmuutta"

Ja nää nyt oli vaan kaksi tapausta ja monilla on varmaan mennyt hyvin, mutta jos itse olisin ap:n asemassa haluaisin kuulla kaikenlaisia vaihtoehtoja ennen kun teen päätöksen. Et sillen.

Niin ja vielä niistä sektion vaaroista. Yrittivät meille kovasti vakuuttaa et ollaan hulluja kun mennään vapaaehtoisesti sektioon ku se on NIIN vaarallinen. No mä sit pyysin faktaa ja tilastoja siitä et miten prosentit menee synnytykseen verrattuna. Et kuinkapaljon synnytyksessä sattuu jotain suhteessa sektioihin. Niin meni hetkeks hiljaiseksi ja sit sano: " Nyt täytyy ihan miettiä et sanon varmasti totuuden enkä vaan omaa mielipidettäni!" Ja tulos oli et 20% prossaa molemmista menee jotain hullusti. Et riskit on täysin samat. Jos on terve normaalipainoin nainen ja noudattaa sairaalasta annettuja ohjeita ei pitäisi olla suurtakaan riskiä et mikään menee pieleen. Riskiryhmään kuuluvat ne joilla on jokin sairaus ja ylipainoiset. Tietysti se nostokielto 4-6vkk on työläs silloin jos talossa on jo ennestään pieni lapsi.

Mut jokainen tekee niinkuin parhaaks kokee! Ja tsemppiä vaan kovasti ap:lle mihin tulokseen sit päädytkin!!

Ilmeisesti käännösyrityksissä onnistumisprosentti on sellaista 50% luokkaa. Eli mielestäni melko alhainen.

Itselleni tehtiin juuri maanantaina käännösyritys kun viikkoja oli kasassa n. 37. Vauva kyllä kääntyi, mutta pää jäi kauas lantiosta ja niinpä tuo käännähti takaisin " omaan" asentoonsa jo sydänkäyrillä olon aikana.

Yritys sinällään ei ollut kivulias, minulla oli ilmeisesti ihan hyvin lapsivettä (jos sitä olisi vähän, ei yritystä edes tehdä), ja vauvan koko ei ollut vielä päässyt liian suureksi, eli mahtui kääntymään.

Huoli vauvan voinnista tosin oli kova, jotenkin uskoisin että kääntyisi luonnostaan jos siihen pystyisi. Vauveli on ollut pääosin perätilassa, mutta esim. rv 30 ultrassa ja rv 32 neuvolassa ollut välillä pää alaskinpäin. Mutta silloinhan vauva on aika pieni verrattuna näihin viikkoihin.

Itse uskon, että perätilalle on joku syy, joko napanuoran sijainnissa tai istukan sijainnissa. En lähtisi enää toista kertaa yrittämään, ja ilmeisesti toista yritystä ei yleensä tehdä jos ensimmäisellä ei ole onnistunut.

Hei!

Meidän poitsu oli pitkään pt:ssa, jostain rv 28 alkaen. Itsekin ajattelin että mahtaako sille olla joku syy ettei käänny oikein päin, ja mietin että noinkohan käännösyritys olisi turvallinen.

Ulkokäännökseen kuitenkin menin rv 37+1 ja kaikki sujui hienosti, vauva kääntyi yhdellä yrityksellä helposti raivotarjontaan. Siinä asennossa myöskin pysyi synnytykseen saakka. Napanuora oli kerran kaulan ympäri, mutta se lienee melko tavallista, enkä tiedä johtuiko välttämättä käännöksestä. Apgar-pisteet poika sai kuitenkin täydet 10.

Rohkeasti vain käännökseen jos niin päätät, kyllä nykyään valvotaan vauvan vointia käännöksen aikana tosi tarkasti ja komplikaatiot harvinaisia. Itse olin tosi tyytyväinen kun sain toivomani normaalin alatiesynnytyksen.

Viipero

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta täältä ketjuista olen joskus ottanut talteen tällaisen ohjeen. Jos vauva pitäisi saada kääntymään perätilasta niin se voi onnistua tämän jooga-asennon avulla:

Eli asento on nimeltä Silta (tuttu liike muuten koulujen jumppatunneilta...) Ohje Malla Korhosen " Raskaus ja jooga" -kirjasta: Makaa selälläsi polvet koukussa jalkapohjat lattiassa, jalkaterät reilusti erillään toisistaan. Vedä kantapäät kiinni pakaroihin ja tartu nilkkojen ympäri. Paina selkäranka lattiaa vasten. Hengitä sisään ja nosta lantio, rinta ja lapaluiden alue mahdollisimman ylös lattiasta. Pysy tässä niin kauan kuin jaksat ja keskity tuntemaan hengitys vatsan alueella. Laskeudu uloshengityksen aikana alas selkä pyöreänä niin, että pakarat koskettavat lattiaa viimeisenä. Silta vahvistaa ja rentouttaa selkää. Asento voi myös houkutella perätilassa olevaa lastasi kääntymään oikein päin raskauden loppuvaiheilla. Asentoa voi toistaa muutamia kertoja päivässä, ja lopuksi aina lepäillä kylkiasennossa. Selän alle voi myös laittaa tyynyjä tueksi, jos siltä tuntuu.

Lantion pyörittely. Teet liikkeen aina samaan suuntaan ja samalla hierot käsillä vatsaasi aloittaen tuosta rintalastan kohdalta vetäen alaspäin (puolikuumaisesti). Tätä puolikuutakin toistelet aina samoin päin.

Ole " puolikonttausasennossa" eli jalat konttausasennossa ja pää lattiassa kiinni. Ja siinä sitten vetkuttelet itseäsi.

2 ekaa, kun perätila ärsytti kohtua niin, että alkoivat säännölliset supistukset (joista nyt sitten, rv 41+1 ei tietoakaan!!!), ja kolmas kontrollissa äitipolilla. Menivät ihan nopsaan, ja vain yksi kerta taisi tuntua oikeasti epämiellyttävältä. Joka kerta kääntyi sitkeästi takaisin pää ylöspäin - vaan rv 38:sta alkaen on pysynyt ihan itse raivotarjonnassa. Eli alatiesynnytykseen käy huomenaamusta tieni.

Vitanova

Toisaalta sun vauvasi on ollut rt:ssä alkuraskauden ja vasta kääntynyt perätilaan... Vauvan sydänääniä seurataan tarkasti, jos kääntämistä yritetään. Eikä sitä vauvaa väkisin lähdetä kääntämään, ellei " tule mukana" Yleensä ei ihan loppuviikoilla (n38 jälkeen)lähdetä edes kääntämistä yrittämään, ellei hyvin lapsivettä ja tilaa.

Edellisen kirjoittajan kokemukset asiasta olivat huonoja, mutta oman kokemukseni mukaan poikkeuksia, tokikin hänen ja ystävänsä kokemuksina varmastikin ihan aitoja. Mutta ei kannata ehkä pelkästään yksittäistä huonoa kokemusta kuunnella...

Kyllä siellä sairaalassa on itse asiassa käännöksistä enemmän asiantuntemusta kuin neuvolassa, joiden terkat eivät ikunansa ole käännöstä tehneet. Isompi riski sektiossa on kuin hyvin tehdyssä käännöksessä/ yrityksessä.

Jos käännösyritykseen suostut, voithan sanoa sairaalassa, että sinua se jännittää.

Tsemppiä, mitä päätätkin!

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat