Vierailija

Sivut

Kommentit (46)

Tietysti riippuu varmaan siitäkin, kuinka kova työtaakka on. Oma enoni on keskivaikeasti kehitysvammainen ja hän on koko aikuisikänsä ollut laitoshoidossa. Nyt on pienessä perhekodissa ja viihtyy erinomaisesti. Yllättävän monella hoitajalla tai " ohjaajalla" on ollut esim. kehitysvammainen sisarus tai muu lähisukulainen eli alalle on varmaankin ihan omasta halustakin hakeutuneita, ei pelkästään sellaisia, jotka ei muualle ole päässeet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kokematon hoitsu, yövuorossa ei sairaanhoitaja vastaa useamman osaston potilaiden lääkityksestä tarvittaessa. väärää annostusta...

Lääkearsenaali siellä sama kuin sairaaloissakin!

Kaihoisa:

Lainaus:

9 ei mielestäni arvostele mitenkään heitä itseään tyyliin: Eivät ole muualle päässeet.

" hoitajia ei valvota" , mielestäni viittaa siihen, että hoitajissa itsessään vikaa. Ehkä luin kuitenkin liikaa rivien välistä. Oma kokemukseni hoitajista on ollut ihan positiivinen.

10

Aivan turha väittää muuta

jos henkilöä (johon viittasin) kattelin niinkin pitkään kun kattelin, näikihän sen jo otasallaankin ettei hän henkisesti ollut lainkaan stabiili. Sen näki muutkin.

Koska vastineen selvästi mulle kirjottanut henkilö ei paikalla oo ollut, on parempi ettei puhu kun ei voi tietää.

ammattitaitoni on rautainen. Välitän asukkaista ja olen urani aikana saanut vanhemmilta hyvää palautetta, että kohtelen heidän lapsiaan hyvin.

Mutta..olen väsynyt siihen, että rahat ei riitä, työtä on niin kamalasti, että selkä ei kestä. Monesti tulen töistä kotiin kädet raavittuna verille. Työkaverit ovat monesti kouluttamattomia kun koulutettuja ei saada alalle. Tehdään kahta vuoroa peräkkäin. Kun pitäisi olla 3 aamussa, onkin vain 2. Jos olen yökkönä, teen aamulaisten töistä osan pois alta, että he saavat edes perushommat tehtyä.

Sitten meille tulee lippusia ja lappusia, että muistakaa kehitysvammaisten oikeudet. Kuinka laitoksissa on pakkotoimenpiteitä liikaa ja ei ole yksilöllistä hoitoa jne..

Siis voi jeesus. Kun tulee iltavuoroon, ensimäisenä joku räkäisee klimpit naamalle ja yrittää lyödä. Kun menen kuivittamaan, saan hyppiä edestakaisin, ettei asukas pure minua. Jos puree, ei muuta kuin laastari päälle ja jatkan töitä.

Ilta jatkuu näin perushommissa. Puhun ja juttelen kaikille ja illalla peittelen kaikki ja toivotan hyvät yöt ja halaan (jopa niitä purijoitakin). Silti tulee lippusia ja lappusia, kuinka laitoksissa hoidetaan huonosti.

Olen joskus niin väsynyt.....

itse kehitysvammaistenhoitajana muutaman asian, minä olen ainakin alaa aikoinaan vaihtanut parempipalkatusta edellisestä ammatista kouluttautuakseni kehitysvammaistenhoitajaksi,sillä kyllä pidän aidosti työstäni. Palkkaus on sama kehitysvammaisten hoitajilla kuin kaikilla keski-asteen hoitajilla eli lähihoitat, perushoitajat, hammashoitajat ym. minulle joissakin työpaikoissa maksettu jopa hieman enemmänkin. Eli pienesti palkattua, mutta ei kaikista hoitajista pienipalkkaisimpia. Kuten tuolla aiemmin eräs virheellisesti kirjoitti. Uskon Ylisen tapahtuman olevan valitettavan harvinainen hoitovirhe, jollei hoitaja häiriintynyt. Ja näin voi tapahtua myös muilla hoitoaloilla.

Kuulostaa ikävältä, että töissä purraan ja klimpitään. Eikö tee koskaan mieli läimäistä takaisin? Tiedän, tyhmä kysymys, ethän sinä hoitajana sellaista saa tehdä, mutta tuleeko koskaan edes mieleen, että voi kumpa saisi " antaa takaisin" ? Tietysti on kyse kehitysvammaisista, eivätkä he tahallaan (varmaankaan) tuollaista tee. Mutta jos tuollaista joutuu vuodesta toiseen katselemaan, niin eikö se syö työmotivaatiota?

Itse olen asiakaspalvelutyössä ja välillä ihan harmittaa nämä kehitysvammaiset asiakkaat. Kun yritän auttaa vammaista, hän saattaa sylkäistä päälleni. Silloin ajattelen itse, että onneksi ei tarvitse olla tällaisten henkilöiden kanssa päivittäni tekemisissä. Ei minua sinänsä kehitysvammaiset häiritse, mutta se syljeskely on todella ärsyttävää.

Hiljaisuudessa tapahtuneiden kuulusteluiden jälkeen päätyivät sh:n syyllisyyteen.

Olisiko kyse kuitenkin väärästä lääkeannostelusta? Lääkehoidon luultavasti toteuttanut sh ja kokematon vielä. Potilaat ehkä terminaalivaiheessa ja esim. morphin annos laskettu väärin.

Ihan vaan arvailua tämä toinen kappaleeni...

* Aikuinen joka fyysisesti kooltaan 5-vuotiaan tasolla

* Henkinen kehitys alle ½ tasolla

* Neliraajahalvaus

* Ei syö suunkautta mitään, kaikki ravinto letkun kautta suoraan vatsalaukkuun

* Kuolaa, on limainen--> jatkuvasti hengitystie- ja korvatulehduksia

* Kommunikoi ääntelemällä, itkemällä ja hymyilemällä

Tässä muutamia samalla henkilöllä olevia piirteitä. En ikinä kuitenkaan toivoisi kenenkään kjuolemaa tai auttaisi siinä. Minun tehtäväni on tukea parmepaa elämänlaatua!

Olen koulutukseltani kehitysvammaistenohjaaja. Koulutus oli ihan unelma minulle ja sinne ei todellakaan ollut helppo päästä. Kaikilla oli L:n paperit kirjoituksista. Kutsumustyössä siis.

Olen ollut itsekin kyseisessä palvelukeskuksessa ensin opiskelijana ja sitten valmistuneena olin sijaisena. Tapaamani hoitajat ja ohjaajat olivat vahvasti työhönsä sitoutuneita ja ajattelivat asukkaiden parasta. Lääkehoito oli tosiaan ns. vapaissa käsissä eli opiskelijana jo jaoin itsenäisesti lääkkeet. Olin kyllä suorittanut lääkehoidolliset opinnot siihen harjoitteluun mennessä. Toisaalta ei siellä nyt mitään kauhean tujua ollut tarjollakaan. Tuntuu epätodennäköiseltä, että sairaanhoitaja olisi vahingossa onnistunut antamaan väärä ainetta/tappavan annoksen. Lääkekaapit oli selkeitä ja hyvässä järjestyksessä.

Karmiva tapaus...

näitähän on aina silloin tällöin hoitoammateissa näitä tapauksia jotka sekoavat ja alkavat kuvitella, että joidenkin potilaiden elämä on heille kärsimystä, ja sitten " auttavat" heidät kuolemaan, vaikka mitään potilaan tahdon osoitusta ei olisikaan. Ja pahinta on, että sellainen hoitaja tai lääkäri on ihan hyvin voinut " hakeatua alalle omasta halustaan" ja voi vaikuttaa vilpittömän auttamishaluiselta psykologississa testeissä. Koska hänhän ON auttamishaluinen, hänen käsityksensä siitä, mikä on " auttamista" on vain vinksahtanut pahasti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat