Seuraa 

Olen ollut hyvin tarkka etten annan makeutusainetta sisältäviä esim

juomia lapselleni. Tänään ostin mehun (ei ollut vettä saatavill) ja en tosiaan huomannut että se oli light trippi..Poika joi siitä n. puolet. Huomasin asian ja en antanut enempää. Nyt kieriskelen kovissa omatunnon tuskissa, olenko tehnyt jotain vakavaa haittaa lapselleni??

Kommentit (6)

olisi varmaan kyllä kauheat kiellot, että ei saa antaa missään nimessä lapsille, jos jotain haittaa olisi. Jos lapsella on esim. sokeritauti, niin kai monet antaa sitten noita makautusaineilla makeutettuja.

Meillä poika 1v10kk ja en nyt tarkoituksella annan makeutusaineella makeutettuja, mutta valion mehukeitoista osa on sellaisia (en muista mikä makeutusaine)ja ihan olen niitä hänelle antanut puuron kanssa, jos on sattunut kotona olemaan.

Monet antavat aspartaamijuomia ihan säännöllisesti lapsilleen.

Aspartaamia on myös monissa lasten lääkkeissä, kanlanmaksaöljyssä ja ksylitolivalmisteissa.

Itse vältän tuotteita joissa on aspartaamia yms. Enkä siis niitä lapsellenikaan yleensä anna.

On hän silti joskus sattunut sellaisia tuotteita saamaan eikä niistä ole toivottavasti muuta haittaa ollut kuin korkeintaan hiukan löysä vatsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

http://www.minaolen.com/lehti/art3_102.html

Tämän jälkeen en ole koskenut aspartaamiin pitkällä tikullakaan...! Mutta huom: Suomen ravintoterapeuttien mielestä (esim. Hanna Partanen - tämä on siis Suomen Virallinen Linja) aspartaami on täysin vaaraton ja sitä voi - ja pitää! - nauttia ihan surutta, koska sokeri on Se Paha, ei aspartaami. Noh, asiasta voi kai keskustella vaikka iän kaiken, mutta eikö luonnollinen ole aina parempi kuin keinotekoinen...?

T: Piia

mutta kolmen raskausdiabeteksen myötä olen loiventanut kantaani. Eihän minulle olisi jäänyt mitään makeaa jäljelle, mitä nyt hedelmäsokeri, joka on vähän ruokosokeria sopivampaa. Diabeteshoitajani ovat kertoneet hyviä juttuja makeutusaineista ja tiedän myös, mitä ei raskaana tosiaankaan sovi syödä.

Eli aspartaami, asesulfaami ja sukraloosi ovat ok tavallisille ihmisille. Vain felyylialaniiniherkille ihmisille käsittääkseni tuo aspartaami on haitallista tai paremminkin se, miksi se hajoaa elimistössä. Sukraloosi on uusi makeutusaine, jota on nyt mm. Coca-colassa, Oboy-kaakaossa ja Felix-ketsupissa. Ilossa syön noitakin.

Mutta sokeri, se on luonnontuote, joten sitä meillä saavat noin yli nelivuotiaat. Sitä ennen hedelmäsokeria, joka ei ole streptokokki mutansille yhtä hyvää ruokaa kuin tavallinen sokeri.

Aspartaamista liikkuu mitä villeimpiä huhuja -vaikken itsekään tykkää lykätä lapselle makeutusaineita (enkä sokeriakaan sen puoleen), voi noille huhuille viitata kintaalla. Aspartaami lienee yksi tutkituimmista makeutuaineista (ellei peräti tutkituin) ja sen kohtuukäyttö on todettu vaarattomaksi.

Kohtuukäytöstä ja raja-arvoista mm. Evira sanoo seuraavaa:

" Aspartaamin hyväksyttävä päivänsaanti (ADI) on 40 mg painokiloa kohden. ADI- arvo on saatu jakamalla sadalla se annos - 4000 mg/painokiloa - jolla ei oltu todettu haittavaikutuksia. ADI-arvon perusteella laskien ja olettaen, että juomaan on käytetty suurin sallittu määrä aspartaamia, voi 60 kiloa painava henkilö joka päivä juoda aspartaamilla makeutettu juomaa neljä litraa eli kahdeksan puolen litran pullollista ilman, että ADI-arvo ylittyy."

KL.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat