Vierailija

Minusta erittäin hyvä, että sukusolujen luovuttajasta pidetään tiedot ylhäällä jotta lapsi voi aikuisena selvittää kenestä on lähtöisin.

Sivut

Kommentit (59)

joiden avulla kasvatetaan kerrallaan monta munasolua jotka kerätään punktiossa hyvässä puudutuksessa. Se on sitten siinä. Joku onnellinen pari saa ehkä lapsen tai useamman. Riittääkö se kiitokseksi luovutuksesta? Muuta siitä ei saa, pienen kulukorvauksen. Itse lahjasolun saaneena en voi kuin olla onnellinen ja kiitollinen että joku sen suuren vaivan näki. Olemme onnellisen pikkuisen onnelliset vanhemmat. Ja onnellisia on kyllä koko suku!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mutta muistan teini-iässä fantasioineeni, ett äminut on adoptoitu, että jonain päivänä selviää, että omat oikeat vanhempani ovat fiksuja, kauniita, rikkaita ja arvostettuja ihmisiä.

Itse olen siis aivan tavis ja taviksena tehty.

Myöhemmin luin, että teini-iässä tällaiset fantasiat ovat melko yleisiä ja juontaa siitä, että omat vanhemmat koetaan ikälopuiksi junteiksi

ja siinä sanottiin, että Suomessa käytetään Tanskasta tuotua spermaa. Eli aika kaukaa joutuisi lapsi isäänsä hakemaan. Sitä siinä jutussa puitiin, että riittääkö Tanskasta nyt Suomen lakien mukaisia sukusoluja, kun siellä ei kaikkien ole pakko antaa tietojaan.

a, mutta äitiys ja isyys on kuitenkin lopulta jotain enemmän. Lapsi, joka syntyy ydinperheeseen (tai miksei myös yh-äidille luovutetulla spermalla) kasvaa siihen yhteisöön, mihin syntymästään liittyy. Pelottaako vanhempia sitten, että lapsi heidät jotenkin myöhemmin hylkäisi ja pitäisi vanhempinaan joitakin aivan tuntemattomia ihmisiä, jotka eivät ole hänen elämäänsä osallistuneet muuta kuin lahjoittamalla sen kalliin solun? Lapsen aliarvioimista tällainen. Utelias voi olla, mutta jos vanhempansa tuon taustan vuoksi kieltää, niin silloin on vika jossain muussa kuin alkuperässä, vanhempien ja lapsen suhteessa.

Vierailija:

Lainaus:

Jos lapseton pari saa lapsen luovutetuilla soluilla ja lapsi kasvaa heidän kanssaan, eikä lapsi tunne vanhempiaan? Äitiään ja isäänsä? Mietipä vaikka hetki sitä termiä vanhempi ja isä ja äiti. Eivät oikein sovi tuohon yhteyteen. Käyttäisin sanaa luovuttaja.

(joka on ainut Suomessa joka niitä kerää ja sitten myy muille klinikoille), mutta niiden määrä on vähentynyt uuden lain myötä.

Uskoisin, että jos jokin yleishyödyllinen taho pistäisi pystyyn kunnollisen tiedotuskampanjan, että mitä laki luovuttajalle oikeasti tarkoittaa, voitaisiin saada luovuttajia vaikka kuinka paljon lisää.

Monilla on nyt ihan väärä kuva siitä, mitä kaikeka heiltä voi 18 vuoden kuluttua (taui aikaisemmin) edellyttää!!

Minä olen se, jolle kysymys / kirjoitus (johon vastasit) alunperin osoitettiin; eli olen kanssasi tismalleen samaa mieltä - aivan kaikesta.

Tämä on aivan hulluutta; sukusolut on irrotettu ihmisistä, tehdään (kyllä nimenomaan TEHDÄÄN) lapsia mitä mielikuvitusrikkaampiin tilanteisiin täysin unohtaen kaikki se mikä on luonnollista. Luonnollista on se, että lapsi SAA (nykyaikana ylellisyyttä - ennen itsestäänselvyys) syntyä omien (bio) vanhempiensa luokse, missä häntä rakastetaan sillä (olkoonkin vaikka kuinka vajavaista) potentiaalilla, mikä annettavissa on.

Sukusolu kantaa ihmisen perimää, suvun historiaa ja se tulisi antaa toiselle ihmiselle vain rakkaudesta - silloin, kun tahdotaan myös kasvattaa lasta yhdessä! Ei tarvita uskonnollista vakaumusta (jos joku nyt sitä keksii epäillä), että ymmärtää sen miten tärkeää olisi säilyttää luonnollisuus tässä asiassa. Tälle aikakaudelle on vain ominaista järkeillä ulos sellaisia seikkoja, jotka eivät ole selitettävissä järjellä; ne ovat tunnettavissa tunteella. Miksi te ette suostu kuuntelemaan edes ihmistä, jolla on asiasta OMAKOHTAISTA KOKEMUSTA?? Ei kun pidetään vain kiinni niistä rakkaista " tutkimustuloksista" - ottakaa nyt myös huomioon, että ne tutkimustuloksetkin ovat keskenään ristiriitaisia, ja MUUTTUVAT AJAN KULUESSA - ne heijastelevat myös aina aikakauttansa ja vallitsevia asenteita! Asenteet ovat tällä hetkellä (näköjään) todella surulliset; aikuisille sitä mitä he ikinä keksivätkään haluta, jopa " keinotekoisia lapsia" . Uskomatonta.

Katsotaan, kun aikaa kuluu, kuinka paljon lisää saammekaan aikaan nro 51:sen kaltaisia kohtaloita - aikuisia ihmisiä, jotka etsivät tuloksettomasti juuriansa, eivätkä tunne sisäistä eheyttä. Kaikki tämä suru ja tuska vain siksi, koska joku HALUSI ja LÖYSI (kyseenalaiset) KEINOT (hed. hoidot ja luovutetut solut).

Voimia sinulle nro 51; toivon, että löydät sen mitä etsit elämästä, ja pääset tilanteestasi eteenpäin!

Minua kiinnostaisi luovuttaa, mutta en oikein tiedä miten muut lapseni suhtautuisi mahdollisesti " tuntemattomaan" sisarukseen jos sellainen myöhemmin ilmenisi.

Odotan nyt lasta, ja olen pian 30vuotias. Tietääkö joku sukusolujen luovuttamisesta enemmän? Tai oisko jotain sivustoa josta voisi asiaa tutkia?

Lapset ovat elämän rikkaus! Ja mielelläni soisin sen jollekin muullekin joka todella haluasi oman lapsen mutta ei voi omasta solusta saada.

Suurin osa heteropareista ei koskaan kerro lapsilleen, että ovat saaneet alkunsa luovutetuilla sukusoluilla. Viranomaiset eivät todellakaan ala lähettelemään mitään kirjeitä...

Silti pidän lapsen oikeuksia (mm eheään identiteettiin ja minuuteen) tärkeämpinä kuin aikuisten etua, jos nämä ovat ristiriidassa keskenään. Adoptiossa pyritään vanhempien identifioimiseen, mutta ikävä kyllä se ei etenkään kansainvälisessä adoptiossa ole aina mahdollista. Tutkimusten mukaan oman biologisen alkuperän epäselvyys kuitenkin antaa lisähaastetta lapsen psyykkisen terveyden suotuisalle kehitykselle, joten miksi ihmeessä vaarantaa se ehdoin tahdoin?

Luovuttajat luovuttavat soluja hyvää hyvyyttään. Vastaanottajat ovat epätoivoissaan halutessaan lapsen ja ovat onnellisia ja vanhemmuuteen taatusti valmiita. Syntyvät lapset ovat rakastettuja ja heillä on luottamuksellinen suhde vanhempiinsa koska vanhemmat ovat kertoneet heille rehellisesti suuresta asiasta. Sellainen lisää luottamusta. Lapsi on jonkin verran utelias luovuttajan suhteen, mutta ei seuraile tätä 18-vuotiaana pimeillä kujilla, koska hänellä on omat rakkaat vanhemmat.

Noin se asia menee.

Toki on poikkeuksiakin varmaan. Voihan vaikka SINUN miehesi sairastua psyykkisesti ja paloitella koko perheensä, mutta aika pieni todennäköisyys eikö. (okei oli kärjistetty, mutta tottakai mitä vaan voi tapahtua, mutta suurin osa ihmisistä on hyväntahtoisia).

Tavallaan on hyvä, että lapsi saa tietää biologisen isän/äidin nimen aikuisena, mutta siihen sisältyy myös riskejä;

-Jos lapsi on tavalla tai toisella " vaatimattomista oloista" , hän voi ladata biogiseen isään/äitiin " turhia toiveita" , tyyliin; " Se tulee ja ostaa mulle hienon kännykän ja tietokoneen" tai " Se hakee mut pois kun vanhemmat ryyppää/tappelee"

-Itseäni luovuttajana ahdistaisi ajatus, että " lapseni" saisi tietoni, ja ehkä viikko tai kuukausi tolkulla " vakoilisi" minua. Esim. etsisi netin kautta tietoa, tai tulisi työpakalleni " asiakkaana" ymv.

Hyviä puoliakin asiassa toki on. Jos esim. lapsella/ lapsen lapsella on jokin sairaus johon bio-vanhempi/biologinen sisarus voi auttaa luovuttamalla luuydintä tmv.

Uskoisin myös, että ihmisillä on näkökanta eroja. Joku pelkää kuhulla että lapsi ilmestyy oven taakse 18-vuotiaana, toinen taas toivoo sitä esim. ihan uteliasuudesta minkä näköinen lapsi on jne.¨

Parasta olisi ollut se, että luovuttaja saa itse raksittaa joko kohdan " Tiedot saa luovuttaa" tai " Tietoja ei saa luovuttaa" . Myös vanhemmilla olisi voinut olla oikeus valita joko sellaisen luovuttajan solut joiden luovuttajan tiedot lapsi aikanaan saa/ei saa.

Hänelle kerrotaan, että luovutushoidosta on syntynyt 18 v. sitten lapsi, joka nyt haluaisi tietää luovuttajan henkilöllisyyden. Näin tämä saisi hieman aikaa valmistautua asiaan, eikä näitä työpaikoille tai takapihoille hiippailevia " cooleja vanhempia" etsiviä nuoria tarvitsisi pelätä.

Vierailija:

Lainaus:

Suurin osa heteropareista ei koskaan kerro lapsilleen, että ovat saaneet alkunsa luovutetuilla sukusoluilla. Viranomaiset eivät todellakaan ala lähettelemään mitään kirjeitä...

laki kun takaa lapselle mahdollisuuden saada tietää luovuttajan henkilöllisyys

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat