Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tämä siis poimittu tuolta ketjusta " vanhin täyttää neljä ja neljäs lapsi tulossa" . Siellä joku totesi isompien olevan jo sen ikäisiä, että auttavat arjessa. Kertokaa mulle, miten sen ikäiset muka auttaa arjessa, kun ovat mielestäni vielä aika autettavia itsekin. Enkö ole hoksannut, että voisinkin jo teettää jotain töitä lapsillani, kun ovat jo 3v. ja 5v.? ;o)

Kommentit (12)

Meillä 3v 8kk tyhjentää tiskikonetta, kattaa pöytää, hakee jääkaapista tarvikkeita, auttaa ruuanlaitossa sekoittamalla ja lisäämällä mausteita/ ruoka-aineita, leipoo mukana, laittaa likapyykkiä koneeseen ja ottaa puhtaat pois, ojentaa puhtaita pyykkejä minulle ripustettavaksi, kerää lelut (tämä ei aina suju kovinkaan hyvin), kastelee kukkia, pyyhkii pölyjä, imuroi, laittaa lemmikeille ruokaa ja vettä...

Lisäksi tykkää tehdä muitakin pikkuaskareita. Hakee mm. pikkusisarukselle puhtaita vaippoja ja vie käytetyt roskikseen, laittaa omat likapyykit pyykkikoriin, hakee puhtaita vaatteita kaapista (niitä mihin ylettyy) jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

laittaa astiansa tiskikoneeseen itse, auttaa tyhjentämään tiskikoneesta esim lusikat, ojentaa märkää pyykkiä kun ripustan, kerää leluja, vie vauvan vaipan roskiin ja osaa hakea uuden, järjestelee kenkiä, yrittää lakaista ja pyyhkiä rätillä pöytää jne.

Ja kaikista tehtävistä on ihan onnessaan, kun SAA auttaa äitiä ja on omasta mielestään TOSI ISO TYTTÖ.

Tottakai jälki on sellaista että äidin pitää viimeistellä mutta koko ajan oppii paremmaksi.

Laittaa pyykkiä koneeseen, ottaa koneesta pois, pyyhii ruokapöytää, harjaa ulkorappusia......

(alan kuulostamaan piiskurilta =o)) Silloin lapsi tekee kun on sillä tuulella. Meillä ei ole pakko jos ei sillä hetkellä kiinnosta niin äiti hoitaa homman sitten.

Eniten toki viihdyttämällä 1-vuotiasta pikkusiskoa silloin kun en itse ehdi katsoa perään joka hetki. Ja pitää esim. kädestä kiinni kun kävellään parkkipaikalla ja itselläni on kauppakassi molemmissa käsissä. Usko tai älä, siitä on todella suuri pieni apu hankalina hetkinä kun pitäisi revetä joka paikkaan. Minulla onkin aivan ihana 4-vuoias herra, joka osaa ja haluaa tätä hommaa joskus tehdä.

Muita asioita, miten 4-vuotias " auttaa arjessa" : tyhjentää tiskikonetta, lajittelee pyykkiä, laittaa pikkupyykit roikkumaan telineeseen, vie roskat, hakee postit, pyyhkii pölyjä (ja hyvin pyyhkiikin!), laittaa kauppatavaroita paikalleen, tyhjentää WC-paperipakkauksen ja paketillisen vaippoja paikoilleen vessan kaappiin, järjestää lelut ja joskus muitakin tavaroita paikalleen, avaa ja sulkee telkkarin/radion/DVD:n pyydettäessä jne..

Näitähän tulee mieleen vaikka millä mitalla. Minusta on outoa, että sinä et koe 3-/4-vuotiaasi olevan millään tavalla avuksi arjessanne :-( Lukaisepar Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa, niin näet miten tärkeää " hyödyksi" oleminen lapselle on. Ja ainakin meillä poika suorastaan pyytää saada tehdä näitä asioita aina kun mahdollista.

Toisinaan taas osaa hienosti imuroida, auttaa pyykin ripustuksessa, kaappiin laittamisessa, astioiden laitossa, pikkuveljen kädestä kiinni ohjauksessa, pikkuveljellekin osaa valita ja auttaa pukemaan vaatteita, ja kaikenlasita mitä muutkin.

Mutta kyllä se usein on sitä myös, että parhaiten auttaa olemalla poissa tieltä...

auttaa astioiden huuhtomisessa, tuo ja vie tavaroita jääkaappiin (lattialla malli, ylettää hyvin....) auttaa siivoamisessa, noukkii tavaroita pöydän alta... Auttaa pöydän tyhjentämisessä (vie tiskit altaaseen) jne jne....

Imuroidakkin olen antanut, vaikka itse imuroin perästä uudelleen....

Mutta kyllä kasvatettu 3-4-vuotias osaa siivota ainakin omat jälkensä. Muihin kotitöihin on helppo saada leikin varjolla mukaan. Omat pyykit koneeseen, tiskikoneen tyhjennystä, kukkien kastelua... Lapsilla on luontainen halu oppia ja osallistua.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat