Vierailija

Niin monta kertaa on ollut hoidossa, mutta aina vaan jatkuu. Miten itselle rakkaan ihmisen saisi lopettamaan, asiasta kärsii koko perhe, on niin raskasta

Kommentit (4)

Jos hän ei sitä itse tajua tehdä eikä tajua omaa tilannettaan, ei sitä valitettavasti voi kukaan muu tehdä hänen puolestaan, ainakaan pysyvästi. Näin se vaan on. Mutta alkoholistien omaiset voivat kyllä hakea apua itselleen, AA-ryhmiä on eri paikkakunnilla heitäkin varten, esim. Alkoholistien aikuisille lapsille on omia ryhmiä, joissa saa vertaistukea ja voimaa omalle jaksamiselle ja oman elämänsä elämiselle. Sillä sinä omaisena et ole vastuussa alkoholistin elämästä, se on vaan oman elämänsä hukkaan heittämistä jos ottaa elämäntehtäväkseen alkoholistin " parantamisen" vastoin tämän omaa vakaata tahtoa. Sitten kun/jos alkoholisti itse kokee ns. herätyksen ja haluaa lopettaa juomisen, voivat omaiset olla häntä tukemassa ja auttamassa, ei yhtään aikaisemmin.

Sekin voi kyllä auttaa alkoholistia avaamaan silmänsä todellisuuteen, että omaiset lakkaavat mahdollistamasta hänen juomisensa. Eli jos olet peitellyt alkoholistin juomisen seurauksia, esim. soittanut krapula-aamuna töihin hänen puolestaan ja sanonut hänen olevan sairaana (mitä kukaan ei edes usko), se täytyy lopettaa ja antaa alkoholistin kärsiä oman toimintansa seuraukset. Tai jos alkoholisti sotkee tai kadottaa asioita, hänen annetaan itse vastata seurauksista eikä puututa niihin mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat