Vierailija

Sivut

Kommentit (67)

Nuorempi pojista oli vuotta alemmalla luokalla kuin minä (ala-asteella) ja isoveljensä vuotta alemmalla kuin isosiskoni (yläasteella).

Muistan, kuinka meillä oli seuraavana päivänä ekalla tunnilla musiikkia ja opettajalla oli sellainen tapa, että järjestäjä sai valita tunnin aloituslaulun. Sinä aamuna oli valittu Niin kaunis on maa, musiikin ope totesi sen olevan oikein sopiva tähän aamuun ja kertoi meille poikien kuolemasta...

Hiljainen hetki taisi koulussa olla aamunavauksen yhteydessä. Sen kummemmin ei asiaa käsitelty. Järkytti kyllä monia. Kävimme haudalla yms.

Ja sitten oli semmoinen ihmeellinen itsemurha-aalto, eli kolme nuorta otti itseltään hengen lyhyen ajan sisällä. Kyllä tämmöiset tapaukset aina tuntui nuoresta ihmisestä tosi järisyttäviltä, mutta toisaalta niistä pääsi ainakin näennäisesti aika pian yli. Nyt kun on omia lapsia, näitä tapauksia miettii vähän toisesta vinkkelistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olin kyllä jo lopettanut peruskoulun aikaa sitten kun tämä onnettomuus tapahtui. sinun aikanasi taisi olla se lukiolla tapahtunut sieppauskin?

Hän oli lähtenyt ylittämään katua liian myöhään ja jäänyt auton alle. Hän ei ollut mitenkään kamalan hyvä koulussa (lue: meinasi aina jäädä luokalle) mutta juuri ennen kuolemaansa hän oli parantanut selvästi.

Samasta koulusta kuoli kaksi tyttöä auto-onnettomuudessa hieman myöhemmin, sekä 15-vuotias poika mopo-onnettomuudessa (jäi auton alle).

" Tilastojen valossa Yhdysvalloissa tapahtuu huvipuistoissa vuosittain noin viisi kuolemaan johtavaa onnettomuutta. Asukasmäärään suhteutettuna Suomessa pitäisi tapahtua yksi ihmishengen vaativa onnettomuus noin kymmenen vuoden välein. Tilanne on kuitenkin parempi, sillä tietääkseni Suomessa on saanut surmansa vain kaksi henkilöä vuoden 1950 jälkeen, jolloin Linnanmäki avattiin. Molemmat onnettomuudet ovat tapahtuneet juuri Linnanmäellä, vuoristoradalla.

Vuonna 1953 sai surmansa kuljettaja, joka istui ensimmäiseen vaunuun illan viimeisellä ajolla, eikä kiinnittänyt turvapuomia. Tämä putosi, ja jäi junan alle. Vuonna 1985 kuoli poika, joka istui niinikään ensimmäisessä vaunussa. Tämä avasi matkan aikana turvapuomin lukituksen, putosi junasta ja jäi sen alle."

Yläasteemme pihassa oli sähkömuuntaja. Kaksi seiskaluokkalaista poikaa saivat päähänsä kiivetä välitunnilla muuntajan päälle. Toinen pojista yritti ylemmäs ja otti kiinni avoimesta johdosta. Kuoli heti. Nähtiin kun hän makasi muuntajan päällä.

Sittemmin muuntajan ympärille tuli aitaus.

joka olisi päässyt koulusta samana keväänä. Paras ystäväni kuoli ja kaksi hänen veljeään. Paha isku koululle ja ennen kaikkea perheille.

Olin itse jo lukiossa (samassa rakennuksessa). Toinen kuoli heti, toinen vasta päivien päästä. Ja tappaja kulki vapaana vielä sen illan, kyllä me pelättiin.

Kuorma-auto oli tuomassa maitoa tai jotain ruokaa ruokalaan.

Muistan edelleen päivän ja vuoden, eikä tämä tapaus unohdu koskaan. Itse opettajana saan ihan hillittömät kilarit, jos välitunnilla yrittää minkäänlainen auto tulla välituntipihalle.

Tavarantoimittajat, kaupunkin kunnossapidon porukka ym. eivät tajua, miten lapsen ajatus toimii. Ei lapsi osaa varoa välitunnille mahdollisesti tulevaa autoa tai traktoria. Välitunnilla juostaan ja riehutaan, eikä silloin ole edes tarkoitus harjoitella tarkkaavaisuutta moottoriajoneuvojen suhteen.

kyseessä oli koulun kevät retki pyörillä josta oli innostunut vain opettaja. opettaja ei kuitenkaan nähnyt asiakseen kulkea matkaa oppilaiden kanssa (tuskin se mitään pelastanut olisi) ja tyttö pyöräili rekan ja perävaunun väliin...

oli jännä huomata kuinka kiltti ja hiljainen tyttö olikin ollut yht äkkiä kaikkien " kovisten" parasystävä ja kuljettiin kerjäämässä sääliä kun on niin kova ikävä. kyseiset ihmiset unohtivat täysin oikeiden ystävien surun

järkytys oli melkoinen . ampuja pakeni metsiin ja löytyi myöhemmin.

lukiossa juuri ennen lakkiaisia yksi poika ajoi rekan alle ja kuoli. lakkiaisissa oli sitten tyhjä tuoli abein keskellä ja tuolilla kukkakimppu.

Ekalla luokalla eräs poika, oli ilmeisesti ihastunut minuun. Kiusasi koko ajan ja kiskoi leteistä 70-luvun taitteessa. Inhosin poikaa.

Muistan ajatelleeni iltasin, että häviäsi/katoaisin jonnekin. Niin pahalta tuntui.

Eipä mennyt kuin pari viikkoa, kun saimme suruilisen uutisen, että hän oli jäänyt auton alle ja kuollut. Hirveää. Minulla meni pari kuukautta itkeskellessä, että minä olin kuolemansa aiheuttanut toiveineni. Huh.

Ylä-asteella ammattikoulun poika ja yksi poliisin poika kuoli, kun ajoivat mereen autolla. Tää amis oli matinkylässä, en asunut siellä, mutta tiesin pojan. Muitakin oli kyydissä. Kaveriani olivat pyytäneet kyytiin nuorisotalolta, mutta onneksi ei ollut mennyt.

Tapahtui 80-ja90-luvulla.

Äidinkielenopettaja jeesusteli tunnilla, ettei ihmettele tapahtunutta yhtään, sen verran " kammottavia" aineita poika oli kirjoitellut!

Jos silloin tuli mieleen, että olipa epäkorrektisti sanottu. Myöhemmin olen ajatellut, että olisikohan open pitänyt yrittää tehdä jotain asialle, jos poika vihjaili jotain karmeaa aineissaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat