Vierailija

Olemme miettineet lappiin muuttoa ja katselleet töitäkin sieltä. Meillä kaksi lasta 3vee ja vauva. Olisiko ihan hullua muuttaa täältä etelästä ?

Kommentit (24)

Oulu? Rovaniemi? Kemijärvi? Sodankylä??

Mitä suuntaa lähinnä??

Vinkkinä se,että kannattaa kokeilla esim 2 viikon lomaa siellä paikkakunnalla sitten ja katsoa esim näitä vuokrattavia koteja,melkeinpä miltä tahansa pikkupaikkakunnaltakin näitä löytyy.

Kummassakin suuri matkailukeskus lähellä ( Saariselkä, Levi ) jotka tuovat paljon työpaikkoja, mutta itse kuntakeskukset ovat mukavia ja rauhallisia pikkukyliä.

Sodankylän Luosto on myös ihanan maanläheinen ja mukava pieni hiihto- ja matkailupaikkakunta. Sinne eivät ole ökyt ja julkkikset vielä isommin eksyneet, joten oikeata luonnonrauhaa löytyy vielä. :)

Se Karigasniemi on jotenkin niin kaukana, että itse en sinne muuttaisi. Ei lentoyhteyksiä etelään eikä muuta, pitkät ajomatkat joka paikkaan jne. Mutta jokainen tietää tietysti itse, mistä tykkää. Jollekin sellainen syrjäisyys voi olla paratiisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mies vois hakea sieltä työpaikkaa ja minunkin alata varmaan löytyis (ravintola-ala) töitä, mutta tosiaan nyt olen äippälomalla. Olemme asuneet aiemmin ihan maalla Itä-suomessa, että kokemusta on pienemmistä kylistä.

Ajattelimme, että vuoden vois kokeilla ja pääseehän sieltä pois. AV toiminee myös siellä ;D

Niissä luulisi olevan paremmin töitä ravintola-alalla tulevaisuudesssakin, mutta pienemmissä keskuksissa ei ole kuitenkaan turisteja häiriöksi asti. Vaikka joku Kemijärvi tai Salla? Salla on ainakin kasvanut viime aikoina, tosin en tiedä riittääkö siellä töitä. Korpea ainakin riittää, jos haluaa syrjään asumaan, mutta pieni keskustakin on. Kemijärvellä taas on vähän enemmän väkeä.

että jos harkitsitte jotain Karigasniemeä, halusitte oikeasti jonnekin pienelle ja rauhalliselle paikalle, ettekä esimerkiksi Leville tai Rovaniemen tai Kemin keskustaan. Siksi ajattelin, että ette ehkä haluaisi mihinkään suurempaan turisti- tai muuhun keskukseen.

sen tarkempaan, enkä ota siihen mitään kantaa. Ehdotin vain tuota Itä-Lappia yhtenä vaihtoehtona, kun ajattelin, että sieltä löytyisi rauhaa, mutta ehkä myös töitä ravintola-alalta.

t. 9

Joo,enköhän tiedä tuon,mutta lähinnä heitin sen siihen,kun ap:n viestissä mainittiin,että pohjoisessa asuvia ja sitten,et he itse asuu etelässä... Lähinnä niinkuin vitsinä tuon Oulun laitoin kun jotkut esim Helsingissä asuvat ovat sanoneet minulle,et " en ole ikinä käynyt pohjoisessa,paitsi Oulussa" tai " olen käynyt Lapissa" ja sit kun kysyy et missä niin " Oulussa" ;D

Ap selkeästi tarkoitti ihan oikeaa Lappia kuitenkin :)

joihin ei löydy nuoria ja vanhat jäämässä eläkkeelle. Kuitenkin kaikilla aloilla näkyy myös se tosiasia, että väki vähenee ja palveluja tarvitaan vähemmän ja yksipuolisemmin. Vanhuspainotteinen väestö puolestaan tarkoittaa isoja menoja kunnille ja se tarkoittaa säästöjä, joten yhtälöt eivät ole ollenkaan niin yksinkertaisia kuin luulisi.

Sanoisin samaa, että lomailkaa ensin pidempi pätkä ja jos vielä sen jälkeen kiinnostaa, hankkikaa ensin työpaikat. Mikä paikkakunta tellä oli ajatuksissa?

Vierailija:

Lainaus:

Oulu? Rovaniemi? Kemijärvi? Sodankylä??

Mitä suuntaa lähinnä??

Vinkkinä se,että kannattaa kokeilla esim 2 viikon lomaa siellä paikkakunnalla sitten ja katsoa esim näitä vuokrattavia koteja,melkeinpä miltä tahansa pikkupaikkakunnaltakin näitä löytyy.

minen on suhteellisen helppoa, ihmiset ovat helposti lahestyttavia. Kaupunkiin verrattuna elama on paljon yksinkertaisempaa, lahtien ihan siita ettei esimerkiksi lapsia tarvitse vahtia ihan joka sekuntti, tarkoitan siis pienimpia. Omat pienokaiseni saavat ulkoilla pihassa rauhassa samaan aikaan kun itse teen sisalla kotitoita, eika huolta auton alle jaamisesta tms. tarvitse olla. Pienten paikkojen miinuksiin luettakoon palvelujen vahyys. Esim. niinkin yksinkertainen toimenpide kuin laakaripaivystyksessa kaynti viikonloppuna voi vaatia useamman tunnin automatkan, molempiin suuntiin... Tama siis Utsjoella. Vuodenaikojen vaihtelut kaamoksesta keskiyon aurinkoon ovat elamys vuodesta toiseen.

Kun joku tuolla kirjoitti et jos kestää ilmaston :D

Ei se minusta mitenkään erilainen ole, samallalailla välillä lämmintä ja välillä kylmää ja kaamoksellakin turhaan pelotellaan, se on kaunista ja pimeämpää on kyllä etelässä kuin lapissa kaamosaikaan.

-yksi etelästä lappiin muuttanut ja hyvin viihtynyt- :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat