Vierailija

turistia loukkaantui vakavasti Helsingin keskustassa ollessaan ylittämässä suojatietä.

Kommentit (8)

Mutta joskus tilanne tulee niin äkkiä että ei ole välttämättä ajoissa huomannut ja tulee tosi äkkijarrutus.

Mutta kyllä jalankulkijatkin, varsinkin aikuset, niin pitäs katsoa sieltä auton takaa tuleeko toisella kaistalla autoa ja meinaako pysähtyä.'

Monesti jalankulkijat luottavat liikaa. Monesti taajamassa talvella tulee keltaiset valot ja jarrutan, auto saattaa silti liukua eteenpäin ja jalankulkijat vain tulevat eteen, eivät varmista sitä että kaikki autot todella pysähtyvät. muutaman kerran olen likunut puoliksi suojatielle, vaikka nopeusrajoitusten mukaan melkein aina ajankin.

joten tottakai pysähdyn. Ja joo, olen kyllä huomannut, että kaikki eivät pysähdy. Hiljennän myös jos vastaantulijoiden puolella joku on pysähtynyt suojatien eteen, niin että tarvittaessa voin pysähtyä nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näin on päässyt käymään kun suojatie on ollut siten, että VASTAANTULEVA auto on pysähtynyt edessä olevan suojatien eteen, ja ihmiset on vasta olleet astumassa kadulle. Olen posauttanut kovaa ohi omalla kaistallani toiseen suuntaan. Ja keskikoroketta jalankulkijoille ei ole ollut.

Ja miks ihmeessä vilkkaalla tiellä ruuhkassa joku pysäyttää auton jalankulkijaa varten, vasemmalta ohi 60 km/h menee monet. Ei sitä tajua, ihmettelee vaan, miks toi nyt tohon hidastelee, ohi vaan. Jossain 30km/h alueella jossa paljon taloja sen ymmärtää ja osaa varoa.

Olen tosin huomannut, että tuollainen tilanne jää helposti huomaamatta itseltäkin välillä. Yritän kiinnittää asiaan erityistä huomiota, mutta silti.

Jos on siis useampi kaista samaan suuntaan ja se pysähtynyt on menossa samaan suuntaan kuin itse. Ja ei ole liikennevalo-ohjattu risteys.

(ja siis jalankulkijoille tilaa antava), sitä rupeaa vain laskemaan sekunteja, ennen kuin joku ajaa ohi ja posauttaa päin niitä suojatietä ylittäviä :-(

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat