Seuraa 

Vähän hassu kysymys, mutta kysynpä kuitenkin.

Eli meillä esikolla oli reippaanlainen ' 3 kuukauden koliikki' . Ei ollut vauva-ajan onnesta tietoakaan, niin puhki oltiin molemmat vanhemmat.

Nyt on toinen lapsi tulossa ja mieleen hiipii pelko siitä, että sama toistuu. Kyllähän siitä hengissä selviää ja loppujen lopuksi pieni murhe jos/kun lapsi on muuten terve, mutta silti toivon että säästyisimme koliikilta.

Viimeksi imetysdieetin avulla jatkuva huuto saatiin hieman talttumaan. (Kaikki mahdolliset keinot kokeiltiin). Nyt mietinkin, olisiko mitään järkeä jättää esim. maitotuotteita pois ruokavaliosta jo vähän ennen synnytystä. Maitoproteiinithan poistuu hitaasti elimistöstä ja siksi imetysdieetti tepsii viiveellä.

Tietenkin kalsiumin saanti pitäisi turvata.

Tai onko joku lukenut muista ' ennaltaehkäisevistä' keinoista?

Koliikkihan on suuri mysteeri eikä kait säännönmukaisesti toistu saman perheen lapsilla. Silti toivoisin voivani tehdä jotain.

Auroora rv 15+3

Kommentit (12)

Meillä esikoinen oli koliikkivauva. Kaikki mahdolliset kokeiltiin minun maidottomasta dieetistäni maitohappobakteereihin, ei apua. Vyöhyketerapiasta saatiin apu kun vauva oli reilut 2 kk vanha. Aina ennen suhtauduin kovin skeptisesti vyöhyketerapiaan ja muihin vaihtoehtohoitoihin (koulutuksen tuoma lieveilmiö), mutta mentiin kun ei muutakaan enää keksitty ja todellakin se auttoi.

Kakkosta odotin tyylillä " ei se ainakaan pahempi VOI olla" eikä ollutkaan. Minun mittapuullani helppo kun mikä. Tosin sylikissa ja tissitakiainen, mutta ei koliikkihuutoja! Esikoiseen verrattuna nukkui kuin unelma. Kolmonenkaan ei koliikista kärsinyt, joten tunnen päässeeni helpolla, vaikka tissitakiainen ja sylikissa on tämäkin. :0) Yksi kaveri ihmetteli kakkosen vauva-aikana, että miten jaksan kun vauva haluaa koko ajan olla sylissä ja on noin vaativa. Ja minä kun tunsin pääseväni HELPOLLA! Se on mihin vertaa...

En ole lukenut/kuullut mitään ennaltaehkäisystä. Ihan samalla kaavalla odottelin kaikkia näitä kolmea, mutta vain yhdellä tosiaan oli koliikki. Tosin jo odotusaikana päätin sen, että jos huudot alkavat niin lähdemme ihan heti vyöhyketerapiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

voisitko lyhyesti kirjoittaa tänne edes joitan " suurimpia" vinkkejä, mitä siinä kirjassa oli raskausajan ruokavaliosta? Suositeltiinko lehmänmaidon pois jättämistä raskausaikana tms.? En nyt juuri pääse kirjastoon kyseistä kirjaa etsimään...

Itsellä esikoinen kärsi koliikista, joten pelkään että seuraavallakin on koliikki. Olisi ihana, jos jokin ruokavalio voisi ehkäistä koliikin. Ja pitääkö jotain ruokavaliota noudattaa koko raskaus vaiko vain vipat raskaus kuukaudet tai kenties vain viimeiset viikot ennen synnytystä? Kun taitaa mun osalta muuten olla jo myöhäistä.

Sen verran maitohappobakteereista, että ne ei ainakaan minun kohdalla estänyt koliikin tuloa. Olin syönyt niitä koko raskauden ajan, ja jo ennen sitä reilun vuoden ajan. Ja syön niitä tässäkin raskaudessa. Maitotuotteita söin edellisen raskausajan. Ja olen syönyt nytkin... Tosin aika vähän, ja siksi syönkin kalsium+D-vitamiinilisää, sekä lisäksi syön monivitamiinia, kalaöljykapseleita...

Asian vierestä: Lapsen korvatulehduskierteeltä on vältytty samoin kuin pahimmilta flunssa kierteiltäkin, kun noita maitohappobakteereja söin koko odotusajan ja imetysajan. Eli se ehkäisykeino ainakin piti paikkaansa, niinkuin maitohappobakteeri tutkimuksista luin aikoinaan odotusaikana.

Eihän se tosiaan mikään perinnöllinen tauti ole. Sormet ristiin vaan siis ;)

Tuossa Koliikki-kirjassa oli jotain vinkkejä, lähinnä raskausajan ruokavalioon liittyen. Kiitos siis kirjavihjeestä. Mielenkiintoista luettavaa muutenkin.

Ei auta kun odottaa ja katsoa.

Halutessasi voisit lukea Kirsti Rikalan kirjan " Koliikki - apua vauvahieronnalla ja ruokavaliolla" . Jos ei se mitään anna, niin ei kyllä otakaan :)

Siis tämä oli tosi lyhennetty versio. Ruokavaliosta, magnesiumista ja hieronnoista puhutaan kirjassa hyvin perusteellisesti. Suosittelen lukemaan kirjasta tarkemmin.

Koliikki ei ole yhtä kuin mahavaivat, vaikka varsinaista syytä koliikille ei vielä tiedetäkään. Esikoisellamme oli koliikki ja jonkin verran aistiyliherkkyyttä. Tyttö reagoi todella vahvasti joihinkin ihan mitättömiin asioihin, ja hänelle oli tyypillistä myös se, ettei hän osannut rauhoittua, vaikka hätä oli jo ohi. Huuto jäi päälle. Keskosuudella oli ehkä osuutta asiaan.

Toinen tyttömme huusi mahavaivojaan. Pahin jakso oli n. 2-8 viikon ikäisenä ja sitten helpotti. Tyttö itkeskeli joka ilta/yö tuntikausia, sinne klo 2-4 saakka. Huudossa oli kuitenkin taukoja eikä se ollut erityisen läpitunkevaa. Mä en siis sanoisi sitä koliikiksi, mutta joku toinen olisi ehkä sanonut. Vauvahieronta, etenkin jalkapohjien sively, rauhoitti vauvaa jonkin verran, sekä tietysti kantaminen.

Molemmista tapauksista selvisi sillä, että otti tilanteen vastaan sellaisena kuin se oli ja ajatteli, että joskus tämä loppuu. Joka päivä piti päästä ulos, jotta näki, että muu maailma pyörii edelleen. Ei kannattanut stressata etukäteen tulossa olevaa yötä. Ja jos vauva ei aloittanutkaan huutoa heti illalla, kannatti itsekin nukkua sen, mitä pystyi eikä jäädä valvomaan ajatellen, että kohta se kuitenkin herää ja huutaa.

on terminä laaja käsite. Usein vatsakivuista tms vauva-ajan ongelmista kärsiviä lapsia sanotaan koliikkivauvoiksi. Vatsavaivoille tms ongelmille voi löytyä ratkaisu ruokavaliosta jne.

Kuitenkin varsinaiseen koliikkiinhan ei olla saatu selvennystä, mikä se on, mistä se johtuu tai mitä sille voi tehdä. Sen arvellaan johtuvan hermoston kehittymättömyydestä, mikä aiheuttaa kipua tai muuta huonoa oloa lapselle. Ongelma on se, että imeväinen ei osaa kertoa, mihin sattuu ja koliikista ei jää jälkiä, jotta sitä voitaisiin tutkia myöhemmin. Koska ei tiedetä aiheuttajaa, ei voida myöskään tietää lääkettä tai ennaltaehkäisyä.

Koeta olla murehtimatta, se on paras, mitä voit tehdä lapsesi hyväksi!

Tsemppiä,

Jansku ja Emmi 3,5kk (jolla myös 3kk koliikki)

Meillä oli esikoinen koliikki ja paniikissa odotin seuraavan lapsen syntymää. Toinen ei sitten ollutkaan koliikki ja olemme vaan ihmetelleet, kuinka erilaiste voi vauva-arki olla. Kikkoja ei varmaankaan ole, mutta itse söin raskausaikana gefilus-maitohappobakteerikapseleita. Ei varmaankaan ole yhteyttä tähän asiaan, mutta eipä niistä haittaakaan ollut;)

Eli suunnilleen näin kirjassa ehdotetaan:

*Liikuntaa esim. uinti, jooga, kävely yms. jotka pitävät ruoasulatuksen kunnossa

*Riittävä kalsiumin ja magnesiumin saanti. Liiallinen maitotaloustuotteiden syönyi johtaa kirjan mukaan magnesiumin puutteeseen. Magnesiumia saa mm. tummanvihreistä vihanneksista. Puutosoireena on mm. suonenvedot.

*Puurojen, marjasoseiden ym. hyvin sulavien ruokien suosiminen. Avokado ja ruusunmarja mainitaan erikseen suositeltavina.

Yleisideana on se, että jos äidin ruoansulatus ja vatsa voi hyvin, näin on vauvallakin.

80% kirjasta käsittelee itse koliikin hoitoa. Tosin nuo em. asiat pätevät myös koliikin aikana äidin ruokavaliossa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat