Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoi köyhät tasa-arvoa vaativat

Vierailija

Suomessa on jokainen taloudellisesti mahdollista hankki kunnon koulutus ja ammatti. Itsekin olen hyvin vähävaraisesta perheestä ja nyt korkeasti koulutettu, hyvässä ammatissa.

Turha on valittaa, jos on laiskuus iskenyt siinä vaiheessa, kun me muut olemme opiskelleet - ja käyneet siinä ohessa vielä töissäkin, kuten esim. itse kävin lisäansioiden perässä.

Kommentit (12)

Vierailija

Ensin olin sitä mieltä että köyhille pitäisi jakaa enemmän tukia. Sitten rikastuinkin yhtäkkiä ja maksoin viidenneksen rahoistani perintöveroa valtiolle. Tämän jälkeen KAIKKI persaukiset lähipiirissäni olivat vaatimassa lainaa milloin mihinkin ja jossen suostunut, olin "tyypillinen rikas". Minulle sitten huokailtiin omia vaivoja jne. ja "köyhä antaa vähästään"-juttuja (lisään, että ennen rikastumistani ja MYÖS SEN JÄLKEEN olin säännöllisesti kutsunut muita meille syömään hyvin) niin kauan, kunnes kyllästyin. Mitta tuli täyteen. Sanoin suorat sanat lusmuille kavereilleni, kerroin pari valittua lausetta kuntien budjeteista (ja kotona olevien vaikutuksesta sosiaalimenoihin!) ja lopulta jätin kanssakäymisen heidän kanssaan kokonaan. Minä olin edelleen se vaatimattomasti kuluttava ihminen, mutta kukaan ei nähnyt minua kuin rahasampona!!

Vierailija

hankkimaan itselleen hyvän koulutuksen ja työpaikan ja että epäonnistuminen niissä on vain oma vika.

Mielestäni lasten kotihoidolla (ainakin jos lapsi on yli yksi vuotias) ja lapsen psyykkiselle kehityksellä ja kiintymyssuhteella ei ole korrelaatiota, ainakaan jos muuten lapsen ja vanhemman/vanhempien vuorovaikutussuhde ja kiintymyssuhde on kunnossa eikä elämässä ole paljon muita riskitekijöitä.

Siten tarkoitukseni ei ollut ottaa kantaa kotihoidon tarpeellisuuteen lapsen kehityksen kannalta vaan olla kommentti näkemykselle, että kaikilla ihmisillä olisi samanveroiset mahdollisuudet päästä elämässään eteenpäin.

Ihmiset ovat ikävä kyllä eriarvoisia sikiöajasta lähtien - ympäristöolosuhteilla on merkitystä elämänkululle.

t. 10

Vierailija

Ne johtuvat yleensä varhaislapsuuden kokemuksista - turvattomasta kiintymyssuhteesta yms. Kiintymyssuhteensa laatuun ja tyyppii ei voi itse vaikuttaa - paitsi pitkäkestoisellaterapialla tai korvaavalla, turvallisella ihmissuhteella (parisuhde) - joihin taas kykyä ei välttämättä ole, jos oma perhetausta on ollut ongelmallinen. Kiintymyssuhteen laatu vaikuttaa huomattavasti ihmisen toimintakykyyn ja kykyyn olla toisten ihmisten kanssa vuorovaikutuksessa sekä vaikuttaa voimavaroihin sitoutua pitkäkestoisiin prosesseihin kuten kouluttautumiseen.

SIksi kaikki eivät kykene vain ottamaan itseään niskasta kiinni ja nousemaan

suosta tai missä nyt tarpookin. Mielenterveyspalvelut pitäisi saada kuntoon, etenkin lasten ja nuorten, joiden persoonallisuuteen pystytään vielä vaikuttamaan. Siten työkykyisiä, omasta elämästään vastuun kantavia ihmisiäkin saataisiin yhteiskuntaamme enemmän.

Pitäisi muistaa, että vaikka itsellä onkin ollut voimavaroja ja kykyä nousta ongelmista voittoon, kaikilla ei ole yhtä hyviä lähtökohtia tai yhtä hyviä neurologisia ja psyykkisiä valmiuksia. kannattaisi ennemminkin miettiä, miten ehkäistä vastaava kehitys - tällä hetkellä lapsia syrjäytyy yhä suurempia määriä ja suuri osa lapsista voi psyykkisesti huonosti, arvioiden mukaan joka viides ja jopa 40% lapsista on negatiivinen minäkuva.

Vierailija

Mä laskin joskus, että kotihoidontuella oleminen on mulle joka kuukausi vähintään 2500 euroa persnettoa ja siinä laskelmassa ei ole mukana pitkän tähtäimen alentunut palkkakehitys eikä alentunut eläkekertymä. Eikä mukana ole ollenkaan ajatusta, että esimerkiksi paljonko olisi voinut rahasta säästää.

Kotona oleminen on siis puhtaasti itsekeskeinen valinta. mun verotuloilla maksaa esimerkiksi hyvin yhden sairaanhoitajan palkan tai aika monelle mammalle kotihoidontukea.

Ja kyllä: olen itse opiskellut, tehnyt töitä 16 v asti ja tehnyt sitä uraakin

Vierailija

Miksi ette koskaan vaadi tasa-arvoa esim. kodinhoidontukeen.

Jos varakkaampi työssäkäyvä jää kodinhoidontuelle niin hän "kärsii" siinä tuntuvat rahalliset tappiot kun saa ihan saman tuen kuin persaukinen joka ei koskaan ole ollut töissä.

Tämä se on sitä suomalaista hyvinvointi yhteiskuntaa, varakkaat maksaa joka käänteessä lusmujen kulut. Mutta lusmut ne vaan valittaa miten saa vähän ja toiset saa enemmän

Vierailija

Mutta kaikki ei voi olla kotona hoitamassa lapsi vain sen takia että lapsi välttyisi mielenterveysongelmilta....

Ja toisaalta, kotona pyöriskelevät masentuneet vanhemmat taitaa aiheuttaa leijonan osan niistä ongelmista lapsille.... rahaa ei ole mihinkään, paitsi kaljoitteluun.

Vaikka ei olisikaan mitään ongelmia niin kotihoito ei vaan sovi kaikille... jos vanhemman pitää jäädä vastentahtoisesti kotiin vuosiksi niin se se vasta ongelmia aiheuttaakin...

Vierailija

että ilmainen raha vaan on itsestäänselvyys. Kaikki tuet pois ja tukien osuus siirrettäköön ihmisten tehtäväpalkkoihin, sille enemmän jolla vaativampi työ jne.

Uusimmat

Suosituimmat