Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Ranskassa niin harva äiti imettää?

Vierailija

Mietin vaan, että kun esim. Suomessa ja Norjassa ollaan jopa fanaattisia imettämisen suhteen niin miksi sitten esim. Ranskassa vain noin 15% (muistaakseni olen lukenut tällaisen tilastoidun luvun) imettää? Asia taitaa olla kuitenkin osittain myös kulttuurista riippuvainen.

Kommentit (12)

Vierailija

lisäksi heillä ei ole riittävää tietoa imetyksestä ja sen alkuvaiheen hankaluuksista. Ja kun kuitenkin voi imettää vain 3kkm ei motivaatio riitä; Sääli sillä 3kk auttaisi lasta jo paljon.. Naiset selittävät usein että haluaisivat imettää mutta maitoa ei tule tai lapsi ei osaa imeä. Silkkaa tietämättömyyttä siis suurimmassa osissa tapauksissa. Aika harvinaista on että maitoa ei tulisi lainkaan...

Vierailija

kaikkialla on valtavirrasta erillään kulkevia ihmisiä. Varmasti tämä ranskalainen 5vuotiasta imettänyt hankkii hoito ja kasvatusperiaatteensa jostain muualta kuin neuvolsta.

Vierailija

Jännä miten vaan Suomessa saa tuntea syyllisyyttä, jos osittaisimettää lasta, kun Ranskassa se, että ei imetä ollenkaan, ei näytä olevan mikään big deal.

Vierailija

kulttuuriin ei kuulu rintojen paljastelu yleisillä paikoilla ja kolmanneksi, ranskalaisnaiset ovat hyvin tarkkoja ulkonäöstään aj siitä, ettei tissit ala roikkua. Onhan paljon kiinni myös asenteesta ja siitä, etteä asioista tiedetä/kannusteta imetykseen.

Vierailija

Minun ystäväni jenkeissä imetti lastaan yli 1v ja nukkuvat perhepedissä, tosi luomu täkäläiseksi. Itse pumppailin tosi kauan maitoa, lähes 9kk :) mutta mulla olikin käytössä kunnon sähköpumppu eikä niitä suomessa ole edes myytävänä, korkeintaan voi vuokrata.

Vierailija

siellä kai päätetään heti kun lapsi syntyy että tuleeko siitä rinta- vai pullolapsi, viimeksi kun luin jotain tilastoa niin tilanne oli n. 50-50. Suomessa nyt sentään melkein kaikki edes yrittää imettää.

Vierailija

Asuin Brysselissä kolmen vuoden ajan, ja näin tasan yhden kerran jonkun imettävän julkisesti. Ja hänkin oli ulkomaalainen.

Kävin gynellä siellä ja hän kysyi, kauan olin imettänyt. Vastasin, että molemmilla kerroilla yhden vuoden. Olisitte nähneet hänen ilmeensä! Hänen hämmästyksensä oli niin valtava, että suu jäi auki. Sanoi, että tosi hyvä, sääli, etteivät täkäläiset sitä tee.

Jos imettämisen hyvistä puolista ei kukaan puhu, niin kuka viitsisi imettää? En minä ainakaan.

Uusimmat

Suosituimmat