Pitääkö mielestänne kummin kertoa kummilpasen vanhemmille jos eroaa kirkosta

Vierailija

Epäilen että lapsemme kummi on jossain vaiheessa eronnut seurakunnasta. Rahasyistä, arvelen. Lapsemme on jo kouluikäinen eli kasteesta on jo vuosia aikaa...

Ja kyllä, aion kysellä sitä jossain vaiheessa kummilta itseltään, jos tulee sopiva väli.

Mutta pitäisikö kummin kertoa oma-aloitteisesti, mitä mieltä olette?

Kommentit (13)

Vierailija

silti pidän itseäni lapsen kummina. Voin minä hänelle uskon asioistakin jutella jos hän / vanhemmat niin haluavat, vaikka en itse kuulukaan kirkkoon. Silti en haluaisi katkaista kummiutta siihen, että itse erosin kirkosta.

Vierailija

Mutta kyllä aion asiasta kertoa, ei vaan ole vielä tullut sopivaa hetkeä, kun ei niin usein edes nähdäkään.

Toisaalta luulen että kummilapsen vanhemmille se on aika sama kuulunko kirkkoon vai en, tietävät kyllä että en ole mitenkään uskonnollinen muutenkaan.

Vierailija

Jotenkin tuntuisi rehelliseltä kertoa. Ja epärehelliseltä jättää kertomatta.

Kun kummius on kuitenkin seurakunnassa vahvistettu instituutio ja kasteen yhteydessä vahvistettu ja silloin on pitänyt kuulua seurakuntaan.

Vierailija

Voiko kummeja vaihtaa?

Jos alkuperäiset kummit eivät hoida kristillistä asiaa, eivätkä ole lapsen kanssa tekemisissä, niin voinko heidän tilalleen valita uudet kummit ja mitä se vaatii?

Vastaus:

Kirkkolain uudistuksen myötä kummeja voi poikkeustapauksessa lisätä. Asiasta neuvotellaan oman seurakunnan kirkkoherran kanssa, joka perusteet kuultuaan tekee päätöksen, onko kyseessä kirkkolain mukaan sellainen tilanne, jossa kummeja voidaan lisätä. Neuvottelu on hyvä käydä ennen kuin alkaa kysellä uusia kummeja.

Kummeja ei periaatteessa voi vaihtaa, sillä kummiutta ei voi ottaa keneltäkään pois, ei siinäkään tapauksessa, että kummi eroaa kirkosta. Kummeja voi ainoastaan lisätä.

Vierailija

jossa kehotettiin kertomaan eroamisesta mahdollisten kummilasten vanhemmille, jotta näillä olisi mahdollisuus ottaa uusi kummi tilalleni.

Kaikille kerroin ja se aiheutti lähinnä ihmetystä siitä, mitä väliä sillä on. Kukaan ainakaan minun tietääkseni ole ottanut uutta kummia tilalleni. Mutta etenkin, jos kummilasten vanhemmille uskonnollisuus on tärkeää, pitäisi heille mielestäni kertoa kirkosta eroamisesta.

Jos kirkosta eroamisen syyt ovat pelkästään taloudelliset, voisi myös olettaa kummin jossain vaiheessa liittyvän takaisin kirkkoon. Silloin hän ei voi olla jopa häpeissään eroamisestaan, eikä sen vuoksi halua kertoa siitä. Jos näin on, antaisin asian olla ainakin toistaiseksi. Toisen häpeän nostaminen esiin on raukkamaista. Ei saa lyödä lyötyä. (Vaikka tosikristitty tietenkin kääntää toisenkin posken.)

Vierailija

Lainaus:

jossa kehotettiin kertomaan eroamisesta mahdollisten kummilasten vanhemmille, jotta näillä olisi mahdollisuus ottaa uusi kummi tilalleni.

Kaikille kerroin ja se aiheutti lähinnä ihmetystä siitä, mitä väliä sillä on. Kukaan ainakaan minun tietääkseni ole ottanut uutta kummia tilalleni. Mutta etenkin, jos kummilasten vanhemmille uskonnollisuus on tärkeää, pitäisi heille mielestäni kertoa kirkosta eroamisesta.

Jos kirkosta eroamisen syyt ovat pelkästään taloudelliset, voisi myös olettaa kummin jossain vaiheessa liittyvän takaisin kirkkoon. Silloin hän ei voi olla jopa häpeissään eroamisestaan, eikä sen vuoksi halua kertoa siitä. Jos näin on, antaisin asian olla ainakin toistaiseksi. Toisen häpeän nostaminen esiin on raukkamaista. Ei saa lyödä lyötyä. (Vaikka tosikristitty tietenkin kääntää toisenkin posken.)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat