Turhaudun ja ahdistun tästä "demokratiasta" (ov).

Vierailija

Vaaleissa äänestämättä jättävät juuri ne, joiden kipeimmin täytyisi äänestää. Ehkä silloin voisin välttyä lukemasta lehdestä sen kaltaisia juttuja, kun nyt pari päivää sitten Hesarista Matti Vanhasen vaalitentisä. Leif Salmén tiedusteli arvon pääministeriltä, eikö valtion miljoonien ylijäämästä olisi voinut laittaa edes osaa sosiaaliseen hyvinvointiin ja köyhistymisen jarruttamiseen. Vanhanen totesi että ehkä olisi joo, mutta sitten olisi tullut paljon huonompi tulos. Sama mies valitti joskus, että köyhiin kiinnitetään liikaa huomiota.

Yhteiskuntamme ja keskusta-kokoomus johtomme suosii vain menestyjiä, ja Vanhanen ja Katainen johtavat maatamme yrityksenä, jonka täytyy tuottaa hyvää tulosta. Epäkelvot ja tuottamattomat ihmiset ovat vain ikävä rasite. Ja juuri heidän pitäisi äänestää. Jotain muuta kuin kokoomusta tai keskustaa. Vanhasen omahyväisyydellä ja itseriittoisuudella ei ole mitään määrää. Näpäytystä egolle on tuskin tulossa näissäkään vaaleissa. Koska ne tärkeät (vanhasille turhat) ihmiset jäävät koteihinsa ensi sunnuntaina.

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Siinä näitä halveksimiasi vapaamatkustajia seisoi satamäärin.

Ja sitä paitsi jos olet hoitovapaalla niin vapaamatkustajahan olet itsekin. Yhteiskunta ja veronmaksajat elättää. Mikä oikeus sinulla on nostaa tukia, mene töihin.

Kuka tahansa voi tarpeeksi onnettomien olosuhteiden sattuessa pudota. Siksi pitää olla riittävä turvaverkko, jonka avulla ihminen pääsee jaloilleen.

Minä olen aikoinani käynyt sossussa ja elänyt toimeentulotuella. Nykyään minulla on 50 000 euron vuositulot ja verojakin maksan ihan kiitettävästi.

Kokoomusta ja keskustaa en silti äänestä.

Lainaus:

Jos kaikki olisivat näitä vapaamatkustajia, niin miten tämä yhteiskunta pyörisi? Kuka tekisi töitä, kuka ostaisi palveluja, kuka maksaisi verot, kuka kouluttautuisi psykiatriksi näille syrjäytyneille, kuka maksaa päivähoidon jne?

Tuota "porvari"-huutelua olen saanut kuulla ihan riittämiin. Mikä ihmeen porvari minä olen, jos kannatan yritteliäisyyttä ja työntekoa elämisen eteen. Kun ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole, ei edes kotiäideille. Ne kotihoidon tuet ja lapsilisät joku on omasta palkkapussistaan maksanut. Ei ole olemassa sellaista yleistä lompakkoa, josta ne rahat vain tulee.

Niin moni alemmin koulutettu ja kotona oleva kaverini on kertonut kuinka kamalassa porvaripuolueessa olen ja mitään muuta kuin pahaa saada aikaan. He istuvat kotona ja itkevät kun eivät saa enemmän tukia. Mutta äänestämäänhän ei voi mennä, koska "se on ihan turhaa ja tyhmää".

Tuija Braxkin ilmaisi huolensa siitä, kuinka tietämättömiä suomalaiset naiset ovat politiikasta. No joo, kohta te kysytte että kuka se on...

-Porvari = kokoomuslainen (hoitovapaalla, aivan persaukinen)

Vierailija

Jos tekstini on sinusta ylimielistä, niin voisitko ystävällisesti vastata kysymyksiini:

- Jos kaikki olisivat näitä vapaamatkustajia, niin miten tämä yhteiskunta pyörisi? Kuka tekisi töitä, kuka ostaisi palveluja, kuka maksaisi verot, kuka kouluttautuisi psykiatriksi näille syrjäytyneille, kuka maksaa päivähoidon jne?

- Kuka maksaa ne ilmaiset lounaat? Kuka maksaa kotihoidon tuet ja lapsilisät?

- Kuka on Tuija Brax?

Ystävällisin terveisin, porvari 3

Vierailija

Lainaus:

Ajatelkaapa tätä yhteiskuntaa sellaisella mittakaavalla, jonka itse ymmärrätte. Eli vaikka lapsen harrastustoiminta. Onko se niin, että kolmasosa lasten vanhemmista tekee talkoita kaiken vapaa-aikansa, huolehtii seuran toiminnoista ja kuljettaa muidenkin lapset harjoituksiin. Sitten kaupan päälle maksavat jäsenmaksut. Ja kun osa vanhemmista ei pysty jäsenmaksua maksamaan, joutuvat nämä "varakkaammat" maksamaan heidänkin puolestaan. Ja taas uhrataan viikonloppu ja kesälomat lasten, myös naapurin lasten hyväksi. Ja naapureilla onkin mukava perheviikonloppu tiedossa, heillä kun ei ole "aikaa" osallistua talkoisiin.

Onko tämä oikein?

Terveisin, Toivo-talkoolainen

Suhteet ei varmasti mene noin, että kaksi kolmasosaa lusmuilisi. On väärin karsia kaikkien työttömyysturvaa, kun vain pieni osa työttömistä on työtä vieroksuvia. Ihmisinä meidän on pakko hyväksyä, että osa ihmisistä väärinkäyttää systeemiä. Silti köyhistä on moraalisesti oikein pitää huolta. Kaikki eivät voi olla tuottavia. Valtio ei vain toimi niin, vaikka kataiset kuinka haluaisivat. Työssäkäyvät ja lasten harrastustalkoisiin osallistuvat ovat taatusti onnellisempia kuin tyttömät ja vastuuta pakoilevat. Tottakai se menee niin, että rikkaammat tulevat maksaneeksi myös köyhempien menoja. Jos ei miellytä, niin voihan se rikas kokeilla sen köyhän elämää ja katsoa kauanko jaksaisi. Siinäkin lienee totuuden siemen, että se ken tyytyy vähään ja löytää onnen oman päänsä sisältä, on onnellisin. Elämä ei ole oikeudenmukaista, toisille annetaan enemmän koettelemuksia kuin toisille, toiset tekevät enemmän töitä kuin toiset. Mutta ketään ei hyödytä, että rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Nimittäin sekin on tutkittu juttu, että liika varallisuus on onnellisuuden kannalta huono juttu.

Vierailija

On budjetti ja siinä on pysyttävä. Ja jos ei pysytä, on rahat hankittava jostakin. Muuten ei hommat toimi kuten pitäisi ja konkurssi uhkaa.

Voi kunpa tosiaan eläisimme jossakin lintukodossa, jonne rahaa valuisi aina tarpeen mukaan. Heikompia ja vähäosaisempia voitaisiin auttaa ja kenenkään ei tarvitsisi kärsiä köyhyydestä.

Ajatelkaapa tätä yhteiskuntaa sellaisella mittakaavalla, jonka itse ymmärrätte. Eli vaikka lapsen harrastustoiminta. Onko se niin, että kolmasosa lasten vanhemmista tekee talkoita kaiken vapaa-aikansa, huolehtii seuran toiminnoista ja kuljettaa muidenkin lapset harjoituksiin. Sitten kaupan päälle maksavat jäsenmaksut. Ja kun osa vanhemmista ei pysty jäsenmaksua maksamaan, joutuvat nämä "varakkaammat" maksamaan heidänkin puolestaan. Ja taas uhrataan viikonloppu ja kesälomat lasten, myös naapurin lasten hyväksi. Ja naapureilla onkin mukava perheviikonloppu tiedossa, heillä kun ei ole "aikaa" osallistua talkoisiin.

Onko tämä oikein?

Vierailija

koulussa. Onhan ne käsitelty, mutta on täysin järjetöntä ajatella, että sittenhän kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet ymmärtää, miten hommat toimivat, kun nämä on käsitelty peruskoulussa.

Kyllä minusta kilpailukykyiseen hyvinvointivaltioon (olkoon tuo määritelmä, joka miellyttää sekä oikeaa että vasenta puolta) kuuluu, että kansalaiset tietävät perusasiat siitä, miten parlamentaarinen vaikuttaminen toimii ja mitä vaihtoehtoja on. Näin ei taida nyt olla.

Vierailija

Lainaus:

saanut oikein selvää noiden puolueiden linjauksista..oikeisto/vasemmisto. Meillä kotona ei puhuttu politiikasta. Nyt täytyy taas rientää..ei ole edes aikaa netistä tutkia asiaa. Jos joku täällä tekis pika valaistuksen..voisin äänestääkkiin. Nyt selkäkuntoutukseen..

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

joka haluaa olla vapaamatkustajana yhteiskunnassa. Se ei äänestä eikä tee työtä. Haluaa mennä toisten vetämänä. Valittavat kyllä kun "porvarit" kyykyttää eikä maksa tarpeeks kotiin. Eivät kuitenkaan tee mitään asioiden eteen; eivät äänestä, eikä mene töihin

Entäs ne, jotka tekevät työtä, mutta joidenka palkalla ei elä, sairaat, omaishoitajat, työttämät AKTIIVISET työnhakijat, suurperheet, "väärälle alalle" kouluttautuneet, eläkeläiset, sairaseläkeläiset, maahanmuuttajat, kuntoutujat, yksinhuoltajat, opiskelijat, työkyvyttömät jne jne... turhia ihmisiä vaan? Ansaitsevatkin olla köyhiä ja kärsiviä? Jos et ole it-insinööri, et ole mitään?

Jos olisit lukenut 3:n viestin, niin olisit huomannut, että se oli jatkoa 2:n viestille. 3 puhui vain ihmisistä, jotka eivät ole kiinnostuneita äänestämisestä ja työnteosta. Hän ei puhunut yhtään mitään edellä mainitsemistasi ryhmistä.

Vierailija

saanut oikein selvää noiden puolueiden linjauksista..oikeisto/vasemmisto. Meillä kotona ei puhuttu politiikasta. Nyt täytyy taas rientää..ei ole edes aikaa netistä tutkia asiaa. Jos joku täällä tekis pika valaistuksen..voisin äänestääkkiin. Nyt selkäkuntoutukseen..

Vierailija

Lainaus:

Jos kaikki olisivat näitä vapaamatkustajia, niin miten tämä yhteiskunta pyörisi? Kuka tekisi töitä, kuka ostaisi palveluja, kuka maksaisi verot, kuka kouluttautuisi psykiatriksi näille syrjäytyneille, kuka maksaa päivähoidon jne?

Tuota "porvari"-huutelua olen saanut kuulla ihan riittämiin. Mikä ihmeen porvari minä olen, jos kannatan yritteliäisyyttä ja työntekoa elämisen eteen. Kun ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole, ei edes kotiäideille. Ne kotihoidon tuet ja lapsilisät joku on omasta palkkapussistaan maksanut. Ei ole olemassa sellaista yleistä lompakkoa, josta ne rahat vain tulee.

Niin moni alemmin koulutettu ja kotona oleva kaverini on kertonut kuinka kamalassa porvaripuolueessa olen ja mitään muuta kuin pahaa saada aikaan. He istuvat kotona ja itkevät kun eivät saa enemmän tukia. Mutta äänestämäänhän ei voi mennä, koska "se on ihan turhaa ja tyhmää".

Tuija Braxkin ilmaisi huolensa siitä, kuinka tietämättömiä suomalaiset naiset ovat politiikasta. No joo, kohta te kysytte että kuka se on...

-Porvari = kokoomuslainen (hoitovapaalla, aivan persaukinen)

Vierailija

Se käsitteli kolmea kaverusta ravintolassa ja sitä miten maksut jaetaan. Siinä tuli tämä idea pelkistetysti myös.

Lainaus:

Onko tämä oikein?

Vierailija

Siis kun on kyse tuloista, menoista ja niiden balanssista. Siitä ei mihinkään päästä että rahaa ei tule tyhjästä ja Suomi ei ole erillinen saareke maailmassa, jota voitaisiin hoitaa irrallaan kokonaisuudesta. Vai onko joku keksinyt tähän jonkun "ihmeratkaisun"? Tai ainahan sitä voidaan kerralla heittäytyä vuosisatojen taakse vaihdantatalouteen, otetaan kaikki loparit ja haistatetaan isoille firmoille ja valtion budjetille pitkät ja aletaan viljellä sitä maatilkkua..

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat