Lapsella kuumetta. Millon pitää tosissaan huolestua?

Vierailija

4v. tytölle nousi sunnuntai-iltapäivällä kuume. Sunnuntaina kuumetta oli korkeimmillaan 38,8 astetta. Eilen päivällä korkeimmillaan 39,2. Illalla tyttö kävi isänsä kanssa lääkärissä. Lääkäri oli sanonut että ei ole ihmeellistä, kuumetta vaan. Ja jos ei laske niin uudestaan lääkäriin. Mutta ei ollut sanonut että missä ajassa sen pitäisi laskea. Eilen illalla kuumetta oli ollut isän mukaan 39,9 astetta. Aamulla kun tyttö tuli kotiin, kuumetta ei ollut yhtään (36,5 ja oli saanut illalla jotain kuumetta alentavaa lääkettä). Nyt taas kuumetta on 39,2.

Millon pitää oikeasti huolestua? Huolestunut olen jo, mutta olen aina kun lapsi on vähänkin kipeä. Millon me lähdetään uudestaan lääkäriin, jos kuume ei laske?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

kun ei voi koskaan tietää ja saa itselleen mielenrauhan kun kuulee, ettei ole vakavaa. Lapsikin hermostuu kun aistii, että vanhemmat on hermona.

Vierailija

ei korkea kuume ole lapsilla välttämättä mitään vakavaa,lapsillahan kuume herkästi nousee tuonne 39. Annetaan kuumelääkettä,viilennentään olotila ja huolehditaan riittävästä nesteytyksestä. On ihan normaalia,että kuumetta on 4-6 päivää.

Vierailija

Äsken mittasin kuumeen, tyttö on nukkunut puolisen tuntia, ja kuumetta oli 38,6. Kohta pitää hakea vaunut varastosta ja laittaa tyttö niihin jatkamaan unia ja kävellä lähikauppaan ja apteekkiin. Jos se raitis ilma helpottais vielä oloa.

Lääkärissä isänsä käytti eilen, että mä sain töihin sairaslomatodistuksen.

ap

Vierailija

Mene tänään uudestaan, ihan varmuuden vuoksi. Niin minä ainakin tekisin. Kuume on kuitenkin suhteellisen korkea ollut nyt jo 3:tta päivää. Tai sitten viim. huomenna.

Katsoiko lääkäri korvat kunnolla? Entä onko tyttö muuten ylisvoinniltaan ok?

Voimia, lapsen sairastaminen on henkisesti tosi raskasta.

Vierailija

kerran päivässä joutuu nenän niistämään ja pari kertaa on vähän yskiny. Mihinkään ei koske edes kysyttäessä. Lääkkeen antamisesta tekee shown se että tyttö ei suostu sitä ottamaan (banaaninmakuinen pamol-F). Huutaa ja sätkii, laittaa kädet suun eteen eikä vaan suostu sitä lääkettä ottamaan. Lahjonta toimii n. kerran päivässä, joten sen yhen lääkkeen saan päivässä annettua.

Nyt tyttö on ihan normaalin virkee. Tultiin just kauppareissulta ja tyttö nukkui vaunuissa tunnin verran ja ennen lähtöä otti lääkkeen. Tänään olen saanut hänet juomaan n. puoli litraa mutta syömäpuoli on ollu aika vähästä; yks jäätelö. Ehkä tää tästä.

ap

Vierailija

Et kertonut muista oireista, kuin kuumeesta. Meidän lapsille on ärhäkkä virus nostanut helposti 3-4-päivän kovan kuumeen. Lapsen yleiskunto on paljon tärkeämpi mittari, kuin se kuumemittari.

Vierailija

jos lapsi ei ole ihan koomassa! Kyllä kuume voi kestää lähemmäs viikonkin tujuimmissa virustaudeissa, eikä lääkäri sille mitään voi tehdä.,

Vierailija

Nyt tosin nukkuu, mut aamulla jaksoi katsoa lastenohjemia pari tuntia. Käveli itse sänkyyn ja luettiin siinä vielä satuja ennen ku nukahti. Eilen leikki pitkiäkin aikoja yhteenmenoon mm. muumitalolla. Eilen nukkui päiväunia n. puoli tuntia. Lääkkeillä kuume kyllä laskee, mutta se lääkkeen ottaminen on kauhee show...

Vierailija

Itte kun oon tehdastyöläinen niin en osaa sanoa, enkä luota kaikkien maalikoitten puheisiin näissä asioissa.. Mutta neuvola tietää. :D

Oletan että puhutaan jostain 3-4 päivän kuumeesta, tai kun lapsi ei jaksa syödä/juoda tai alkaa vaikuttaan uneliaalta tai muuten käytös muuttuu.

Alle vuoden ikäsellä asia on sitten kiireellisempi.

Paranemisia!

Vierailija

Kuivuminen on tuossa tilanteessa aika iso riski. Juotat vähän väliä ja pidät kevyissä vaatteissa. Vaikka mehujäätä jos muu ei mene.

Anna kuumetta alentavaa särkylääkettä riittävästi. Pitkään jatkunut korkea kuume voi johtaa kuumekouristuksiin. Lapsi ei kärsi vahinkoa jos saa riittävästi ja säännöllisesti lääkettä. Päinvastoin jaksaa paremmin taistella pöpöjä vastaan ja ehkä syödä ja juodakin.

Jos ei huomenna laske yhtään, vie lääkäriin. Ja oikealle lastenlääkärille. Anteeksi, mutta luottamukseni tk-lääkäreihin ei ole kovin korkealla.

Vierailija

Tosiaan, kun on noin korkea kuume niin tärkeintä on laskea se lääkkeillä alas. Jos lapsi on muuten hyvävointinen, niin voitte odotella vielä sen päivän-pari kuumeen laskemista ja sitten käydä uudelleen näytillä lääkärissä.

Vierailija

veteen liotettuna. Muuten lapset ei saa nokkamukia (venttiilillistä) enää mihinkään, mutta kipeänä saa sänkyyn juuri en takia että tulee juotua.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat