Muita joilla verenpaine korkea jo alkuraskaudessa? Ja ennen raskautta?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla oli ekalla neuvolakäynnillä verenpaine 141/81, jännitän kyllä mittaamista mutta ei se varmaan tuosta paljon laskis ellen jänittäis.

Mulla on aikoinaan ollut verenpainen hieman korkea kun oon pillereitä syönyt ja ollut ylipainoinen silloinkin. Eli mun paino kyllä vaikuttaa tuohon korkeaan verenpaineeseen, uskon et jos oisin 10 kg kevyempi niin varmaan olis verenpaine matalempi.

Onko muilla ollut jo ennen raskautta koreka verenpaine, mitä olette tehneet?Pelottaa et jos oikein nousee.

Kommentit (3)

Vierailija

Mulla ollut verenpaine koholla 16 v iästä asti.

Meillä vahva sukurasite, millä uskon olevan suurimman merkityksen.

En ollut laiha 16 vuotiaana, mutta en kyllä järin ylipainoinenkaan.

Nykyään ylipainoa reippaasti.

18 vuotiaana sain esikoiseni. Odotusaikana söin verenpainelääkettä, ja raskaus ja synnytys sujuivat normaalisti.

Terveen ja suloisen tyttären sain :)

Sittemmin verenapainelääkitys lopetettiin, ja olin lääkkeettömässä seurannassa kunnes aloin odottamaan seuraavaa lapsukaista, joka syntyi vuonna 2002.

Äitiyspolilla kävin seurannoissa (+neuvolan seurannat), ja sain taas verenpainelääkityksen, mikä sittemmin jäänyt pysyväiseksi lääkitykseksi.

-02 kesällä syntyi toinen lapseni, terve ja suloinen poika :)

2004 syntyi kolmas lapseni, poika jälleen :)

9/08 syntyi neljäs lapseni, poika jälleen kerran :)

Kauhulla ajattelin mitä odotuksesta tulee, kun ylipainoa oli/on, sekä verenpaineet aika korkeat (jo lähtöarvot), ja jatkuvaa stressiä moninaisista syistä, mutta niin vaan kaikki meni jälleen hyvin.

Tuo on totta, että vastaanotolla verenpainelukemat ovat varmaan aina enempi koholla (ainakin itselläni vastaanotolla mitatut järjestäen korkeammat kuin kotimittarilla mitattuna).

Lakua/salmiakkia/sipsejä/muita runsassuolaisia kannattaa varmaan vähentää/lopettaa kokonaan, ja ruoanlaitossakin suosia vähäsuolaisia tarvikkeita.

En puolustele ylipainoani, mutta tuumaan vaan, että vaikka ikää nyt 36 v, ja ylipainoa löytyy, eivät verenpaineeni sitten 16 v arvojen ole sen enempää, eli EI AINA kilotkaan vaikuta verenpaineeseen.

Enkä puolustele/väitä tupakointia terveelliseksi ;), mutta tuumaan senkin, että vaikka taannoin poltinkin (pahimmillani 1,5 askia päivässä :/ ), niin MULLA ei edes tupakointi nostanut arvoja.

Eli AINA korkeat, tein mitä vain :(

Mutta..."jännä" juttu se, että kaikissa neljässä raskaudessa sama "kaava":

alkuun paineet korkeat, sitten keskiraskaudessa suorastaan hyvät, nosten taas loppua kohden.

Toivotaan, että kaikki menee raskaudessasi hyvin, paineista huolimatta!

Onnellista odotusaikaa! :)

Vierailija

Minulla on ollut verenpaine seurannassa jo ennen raskautta ja nyt koko raskauden ajan (nyt 16+3 menossa). Minulla on ylipainoa, jota en ehtinyt ennen raskautta pudottaa kuin joitain kiloja. Lisäksi minulla on kovasti sukurasitetta korkean verenpaineen suhteen, niin raskauden aikana kuin muutoinkin.

Mittailen verenpainetta kotona ja saan säännönmukaisesti alhaisempia arvoja kuin neuvolassa/lääkärissä, eli useimmiten luokkaa 130/80, joskus vähän alle ja joskus päälle. Lääkärissä tai neuvolassa alapaine on tyypillisesti yli 90, joskus jopa hieman yli 100. Yläpaine on sitten vaihdellut todella paljon. Olen päässyt siihen käsitykseen, että korkea alapaine on huolestuttavampaa kuin korkea yläpaine. Olen menossa ensi kuussa äitiyspolille tutkimuksiin. Nuo sinun lukemasi eivät näin maallikon korviin niin kauhean korkeilta kuulosta ja neuvolasta varmaan ohjaavat eteenpäin jos alkavat enemmän kohota. Lisäksi on mahdollisuus, että raskaudenkin aikana aloitetaan verenpainelääkitys.

Minulle on annettu mm. seuraavia neuvoja, joista voi olla sinullekin hyötyä:

-runsaasti (ainakin tunti per päivä) rauhallista liikuntaa (esim. kävely), mutta ei rankkaa hikiliikuntaa (esim. aerobic)

-suolan välttäminen (on oikeasti tosi vaikea päästä alle 6 grammaa/päivä)

-lakun ja salmiakin jättäminen pois (joillakuilla nämä kohottavat verenpainetta)

-muutoinkin mahdollisimman terveellinen ruokavalio, jossa runsaasti vihanneksia, hedelmiä, täysjyväviljaa ja vähän kovia rasvoja

-mahdollisimman vähäinen painon nousu raskauden aikana (tätä kuulemma suositellaan nykyisin ylipainoisille vaikka ei olisikaan verenpaine koholla)

-mahdollisimman vähän stressiä (helpommin sanottu kuin tehty kun töissäkin pitää käydä)

Vierailija

Haettiin miehen vanhemmilta verenpainemittari lainaan, kotona kun mittasin niin sain 113/79 eli ihan hyvä ja sit kävin pikkulenkillä ja sen jälkeen vielä huvikseni mittasin ja oli 127/77 eli sekin ihan hyvä. Ja tuo mittari antaa kyllä ihan luotettavan tuloksen. Eli jännitin vain niin paljon sitä ekaa neuvolaa vaikka ei siellä mitään ihmeellistä ollutkaan mut eka kerta minulle ja sit vielä kun sitä mittaamista jännitti niin ei kait mikään ihme et oli korkea.

Ajattelin kaksi kertaa päivässä mitata aamulla ja illalla ja laittaa nuo luvut ylös, saa sit näyttää neuvolassa omia mittauksia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat