Kannattako mun tehdä vielä lapsi? tai edes haaveilla?

Vierailija

Mulla ja miehellä on jo kaksi lasta ja haluaisin niiin kovasti vielä yhden. Mutta. Olen sairastunut molempien lapsieni jälkeen masennukseen, joka on kestänyt n. kaksi kk.

Normaalisti olen iloinen ja tekevä äiti, joka jaksaa touhuta, mutta kun olen masentunut, en jaksa muuta kuin nukkua ja itkeä.

Imetyskin on mennyt ketuilleen molemmilla kerroilla ja siitä kannan murhetta ja syyllisyyttä. Luulen, että jos en masentuisi, imettäisin varmasti vuoden ainakin. Haluan antaa lapsilleni läheisyyttä, nukumme pienemmän kanssa vielä vierekkäin.

Joskus haluaisin vielä kolmannen, mutta pelkään masentumista ja sitä miten se vaikuttaa vanhempiin lapsiin. Kommentteja, apuja, neuvoja?

Kommentit (9)

Vierailija

Eli kun vauva on syntynyt ja masis päällä, kodinhoitaja kävisi viikoittain jeesaamassa. Kysypä omasta kunnasta/kaupungista perheiden mahdollisuuksista saada tällaisa apua, voit vielä vaikka hommata lääkärin lausunnon, että kotiapu olisi tarpeen.

Vierailija

eli hormooneihin todella liittyy. Mut olen lääkkeet saanut nopeasti. se asiassa inhottaa kun olen tän parin kkden ajan niin aloitekyvytön; en jaksa tehdä ruokaa, hoitaa lapsia, pukea päälle, pelkään vauvan itkua ja sitä etten saa enää ikinä nukkua. Nää on tosi absurdeja aisioita, kun nyt ajattelee.. :(

Miehenkin mielestä mun masikset on ollu tosi rankkoja... Mut ei ole kolmatta lasta vielä " kieltänyt"

ap

Vierailija

Aika vähällähän sä oot selvinnyt jos kahdessa kuukaudessa meni masennus ohi. Hormonimylläkkää synnytyksen jälkeen varmaan. Tuskin lapset ihan ylitsepääsemättömiä traumoja saa jos äiti itkeskelee pari kuukautta. Kummasta masennut enemmän, synnytyksen jälkeisestä tilasta vai siitä että kolmas lapsi jää saamatta?

Jos masennuksen takana on jotain hormonimyrskyjä syvempiä tekijöitä niin kannattaa tehdä asialle jotain jo etukäteen.

Vierailija

on kestäny vaan kaks kk ni se on oikeesti todella vähän aikaa ja tuskin aiheuttaa mitään traumoja lapsille. Kokemuksesta puhun koska oon ite ollu masentunu noin 15 vuotta joten pari kk tuntuu tod. vähältä. Ja imetyksen suhteen ei kannata murehtia. Se ei oo mikään tae hyvälle elämälle.

Vierailija

ja aloittaa imetyksen.. Olen saanut aika paljon himmeitä katseita osakseni jo siitä, että annan kkden ikäiselle pulloa. saati sitten vastasyntyneelle. Ja tykkäisin varmasti imettää, jos siihen pystyisin. Kiitos kannustavista kommenteista äitikollegat! :)

ap

Vierailija

Kun tiedät etukäteen, että masennus on mahdollista, niin et välttämättä olekaan niin kauhean masentunut. Kun kerran tiedät kokemuksesta että se tavallaan " kuuluu asiaan" ja menee ohi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat