Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aurallinen MIGREENI ja HORMONIKIERUKKA

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ehkä tää palsta on väärä paikka näille ehkäisyasioille, mut kokeilen silti...:)

Eli onko kenelläkään aurallista migreeniä sairastavalla kokemusta hormonikierukan käytöstä?

Onko kierukka pahentanut tai lisännyt migreenikohtauksia?

Ja sopiiko tää Mirena-hormonikierukka ylipäätään aurallista migreeniä sairastaville?

Sen tiedän et tavalliset ehkäisypillerit eivät sovi ja ovat itsellekin tehneet mielettömiä migreenejä. Nyt yksityinen gynegologi suositteli mulle tätä, mut lääkkeen tuoteselosteessa sanottiin,et jos sairastaa migreeniä näköhäiriöineen niin on oltava erityisen varovainen. Mikä on siis totuus, uskaltaako/voiko tätä käyttää oikeasti?

Kommentit (8)

Vierailija

yhdistelmäpillereissä on sekä estrogeeniä, että keltarauhasta, joten sitä ei suositella veritulppariskin vuoksi migreenikoille. minipillerit käy myös, koska niissäkin vaan keltarauhashormonia

Vierailija

mulla on vajaan kuukauden vasta ollut Mirena kierukka ja vielä ei oo ainakaan migreeniä ollut ja lääkäri sanoi että tämä voi sopia mulle hyvin vaikka e-pillerit eivät.

mä niin toivoisin että pääsisin jopa eroon migreenistä,katsotaan.

Vierailija

Migreeni ja hormooni valmisteet on ainakin mulla sellanen yhdistelmä että välillä sopii ja välillä ei! Uskoisin että kokeilemalla se selviää parhaiten :)

Varmaan kannattaa välttää muita sellasia juttuja mistä sen migreenin saa, kun mulla se tulee kahta kauheempana jos oo jokin hormooni valmiste käytössä! Käytin monta vuotta ihan tav. e-pillereitä ja jotkin hajut ja ruuat laukas sitten kaameen kohtauksen ei niinkään ne pillerit :(

Jälkitarkastuksessa lääkäriltä kysyin että sopiiko oikeen mikään ja totesi että taitaa minipillerit olla ainoa jota hän suosittelee!

Toivottavasti tästä mun epäselvästä tekstistä saa jotain selvää :D

Vierailija

hormonikierukan laittamisen myötä. Mirenassa on keltarauhashormonia niinkuin minipillereita, mielestäni kannattaa koittaa aluksi käyttää minipillereitä (jos et ole koskaan käyttänyt) ja vasta sen jälkeen, jos ne passaavat harkita hormonikierukan laittoa. Harmihan se jos laittaa kalliin hormonikierukan ja se ei sitten sovikaan.

Vierailija

ehkäisyssä. mulla paha migreeni (siis tyyliin sairaalahoidossa ajoittain) ja myös hormonivaishteluista riippuvainen..

essure-sterilisaatio tehty joten saan olla jo rauhassa sen suhteen...

Vierailija

Mirena vaikka migreenistä näköhäiriöineen kärsinkin. Kierukka on ollut nyt paikoillaan puoli vuotta ja sinä aikana olen saanut vain yhden kunnon migreenin jonka laukaisi leikkimökin innokas maalaaminen aurinkoisena päivänä. Gyneni oli sitä mieltä että kierukasta kun hormoni irtoaa täsmäannoksena juuri siellä missä sitä tarvitaan niin se on parempi kuin pillerit jotka imeytyvät ruoansulatuksen kautta. Tiedä tuosta sitten mutta minulle sopii. Eikä ole tullut mitään sekopääoireitakaan niin kuin todella monista pillereistä mitä on vuosien varrella tullut kokeiltua...

smaug

Vierailija

Kierukan laiton jälkeen ei ollut mugreeniä laisinkaan. Mutta nyt kun laitosta on 5 niin kohtauksia on ollut jatkuvalla syötöllä. Ikänikin voi kyllä olla syynä, koska 40 lähestyy.

Vierailija

Mä kysyin just viikko sit jälkitarkastuksessa mirenan käytöstä migreenin aikana, ja lääkärin mukaan ei vaikuta migreeniin, mutta lisäs vielä että kokeilemalla sen sit tietää parhaiten. Ja nyt oli markkinoille tullu joku normaalia matalahormonisempi kierukka, th ei vaan muistanu sen nimeä.

Mut ootko ajatellu kuparikierukkaa, sehän ei sisällä ollenkaan hormonia mun käsittääkseni?

Uusimmat

Suosituimmat