Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

luovuttakaa ihmiset äidinmaitoa! ei vaadi mahdottoman kauheesti!

Vierailija

ja korvataan ihan asianmukaisesti.

ainakin täällä tampereella maidot haetaan kotoa. äidinmaitokseskus lainaa vieläpä sellaisen hienon sähköpumpun, jolla sen vaaditun 2,5 dl (luovutusmaidon vähimmäismäärä päivää kohden) imaisee ihan suit sait.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Joskus olen kuulut, etteivät sairaalat ota vastaan yli puolen vuoden imetyksen jälkeistä maitoa?? Liian rasvatonta tms... Voisin luovuttaa, muttei paikkakunnallamme synnytyssairaalaa ja vauvakin jo lähes 7 kk....

Vierailija

Syy on juuri se että maidon koostumus muuttuu vastaamaan aina lapsen tarpeita. ja n.6kk jälkeen ravinto/rasva arvot eivät enää ole riittävät vastasyntyneelle. Vaan ovat kohdillaan 6kk-> lapselle joka saa myös kiinteitä.

t.6.

Vierailija

tays:issa on ainakin sellainen systeemi, että lähialueilta maito haetaan kolmesti viikossa kotoa, kauempaa luovuttaja voi laittaa maidon matkahuollon kautta sairaalan piikkiin.

Vierailija

ja 15.15e/kg maksetaan. Sähköpumpun ja osat saa lainaan luovutuksen ajaksi.

Hygieniasta sen verran ,että ottavat näytteet joka pullosta. Minulla ollut aina priima puhdasta maitoa:). Käsien ja rintojen pesu aina enne pumppaamista ja osien pesu sekä keitto aina käytön jälkeen.

Matkahuotoa varten saa varmaankin kylmälaukkuja äidinmaitokeskuksesta.

t.6.

Vierailija

kannattaa katsoa, se antaa ihan hyvän kuvan ko. touhusta.

hygienia on tärkeää, mutta mitään laboratorio-oloja ei vaadita. normaali puhtaus riittää. ennen maidon keräämistä pestään vedellä kädet ja rinnat ja kuivataan paperiin. astiat ja pumpun osat pestään ja keitetään joka käytön jälkeen. maito kerätään jäähdytettynä puolen litran steriileihin lasipulloihin, säilytetään jääkaapissa.

Vierailija

Mitään lääkitystä ei saa olla, eikä saa polttaa tupakkaa. JOs on tarve ottaa esim. burana täytyy pitää vuorokauden tauko luovutuksessa. 6kk synnytyksestä ainakin täällä (kuopio) ottavat maitoa.

Kotoa hakevat maidot. Mutta eivät kauempaa lähde hakemaan vaan sitten joutuu itse toimittamaan sairaalaan (matkahuoltoon?).

Ihan kiva " maitotili" tulee aina, minulla n. 250-300e/kk. Ja maito menee hyvään tarkoitukseen:D. Vielä saan 2kk maito aluovuttaa.

Vierailija

En ole koskaan edes ajatellut luovuttavani maitoa. tosin se ei olisi luovutetttavaksi edes kelvannut koska poltan tupakkaa.

Tosin ystäväni vauva on juonut rintamaitoani.

Hänelle luovutin sitä (hän itsekin tupakoi) koska hänellä maitoa ei tullut trpeeksi, minulla sitten taas tuli liikaakin..

Joten kai minutkin voi luovuttajaksi laskea??

Vierailija

siis tietysti täytyy pitää huolta puhtaudesta ja maidon säilytyksestä, mutta miten sitä valvotaan? Entä maidon laittaminen matkahuollon kautta, miten se käytännössä onnistuu, senhän pitää kuitenkin olla kylmässä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itse olisin halunnut luovuttaa, mutta neuvolassa kielsivät ettei saa, kun " lapsi tarvii sen kaiken kun kasvaa niin kovin" , ja minä sitten uskoin esikoisen kanssa sitä neuvolantätiä. Joten seuraavan, jos sellaista tulee, kanssa olisin kiinnostunut asiasta kyllä.

Vierailija

tiani, joka oli parempikin. Ekalla kerralla mulla oli sairaalan sähköpumppu.

Hygieniamääräykset ovat tarkkoja, mutta eivät mahdottomia noudattaa. Lähinnä rintojen ja käsien pesua ja maidon käsittelyyn liittyviä. Mun yksi satsi meni viemäriin kun oli liikaa bakteereja, johtui luultavasti siitä, että olin kipannut maidonkerääjämaidot joukkoon, joten sitä ei kannata tehdä.

Luovuttettu maito ei tietenkään ole omalta vauvalta pois, se on ylimääräistä. Mulle oli luovutuksesta ihan hyötyä, kun oli suihkutissit niin vauvan oli helpompi imeä.

Maidon laatu ei kauheasti muutu vauvan iän mukaan, mutta useimmissa maitokeittiöissä taitaa olla puolen vuoden raja. Omasta synnytyssairaalasta saa tietoa.

Vierailija

yli jäi, mutta yhdessä pakastetussa erässä joku pöpö, joka ei mitenkään vaarallinen, koska omalle sain edelleen antaa, mutta luovuttaa ei voinut...en ihan ymmärtänyt, miten se sitten ei ollut vaarallista omalle keskoselleni mutta muille kyllä....?

Vierailija

Ainakin minun kohdallani se kävi työstä. Tein sen koska halusin auttaa muita ja koska maitoa tuli niin paljon.

Sain 400¿/kk.

Vierailija:

Lainaus:

ja korvataan ihan asianmukaisesti.

ainakin täällä tampereella maidot haetaan kotoa. äidinmaitokseskus lainaa vieläpä sellaisen hienon sähköpumpun, jolla sen vaaditun 2,5 dl (luovutusmaidon vähimmäismäärä päivää kohden) imaisee ihan suit sait.

Vierailija

Mä en nimittäin saa pumppaamalla kuin pari tippaa ja kipeet tissit.

On kolmas lapsi nyt jota imetän, mutta pumppaamalla ei tuu.

Mitä ihmettä te teette et maitoa tulee luovutettavaksi saakka?

Vaikka itse en voisikaan luovuttaa, niin ihan mielenkiinnosta kyselen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat