Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyksin kätilöt vastaavat

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Synnyttäneiden henkilöiden kokemukset ovat aina subjektiivisesti värittyneitä, liittyyhän synnytystilanteeseen usein jännitystä ja pelkoakin. Tilastot todistavat, että antamamme hoito on huippuluokkaa. Turvallisesti maailmaan saatetut vauvat ja asiallisen lääketieteellisen hoidon saaneet äidit puhuvat puolestamme.

Teemme työtämme vahvalla ammattitaidolla, suurella sydämellä ja pienellä palkalla. Pyydämme, ettei ammattikuntaa mollattaisi nimiltä mainiten ja ettei kaikkea täällä kirjoitettua uskottaisi varauksetta. Samoin kirjoittajien kokemuksia ei kannata ottaa puolueettomina raportteina, sillä ne eivät useinkaan anna todenmukaista kuvaa lääketieteellisen hoidon toteutuksesta. Lisäksi jokaisen synnyttäjän tilanne on yksilöllinen.

Yritämme edelleenkin jatkaa työmme kehittämistä perheiden parhaaksi. Tuoreet terveiset öisen synnytyssalin kansliasta.

Kommentit (8)

Vierailija

saako synnytyksessä karjua, huutaa kiroilla? minua kiellettiin viime synnytykseesä (huusin silti)ja se on jäänyt vaivaamaan. olen tulossa taas keväällä 2008 synnyttämään...

Muutenkin synnytys jäi jotenkin mietityttämään ku epiduraali ei oikeen toiminut ja repämiä korjailtiin leikkaus salissa 2h. Siis olisin kaivannut jälkikeskustelua esim. kätilön kanssa, (vierustovereitaikin kävivät moikkamassa). Herkässä tilassa en silloin jotenkin itse osannut pyytää. Mikä mahtaa olla yleinen käytäntö asiassa?

Ja vielä ruokailusta. vieläkö tarjottimet pitää hakea itse päivähuoneesta? olin niin kipeä synnytyksestä että että pelkkä seisominen teki kipää, saati sitten käveleminen. Useasti vaan minua pyydettiin itse hakemaan ruokani. Ymmärrän sen silloin kun on paremmassa kunnossa. En tässä syyttele suoranaisesti ketään, olisi vain kiva tietää käytänteitä tulevan synnytyksen kannalta.

Vierailija

Minullekin jäi vain hyvä kokemus lapseni syntymästä ja osastolla olosta. Kiitos kaikille työntekijöille, jotka olitte 05/06 auttamassa lastamme maailmaan ja avustitte ensimmäisissä päivissä.

Mutta ymmärrän kuitenkin sen, että ihmiset purkavat täällä (ja muualla )raskasta synnytystään yms. asioita, koska jokainenhan sen ymmärtää, että synnytys on herkkä tapahtuma ja monesti siinä tapahtuneet vaikeudet eivät unohdu saman tien. Mutta kuitenkin jokaisen näitä tekstejä lukevan pitäisi myös ymmärtää, että ei se tarkoita koko laitoksen/henkilökunnan olevan huono/a. Kokemuksiin vaikuttavat kuitenkin niin monet asiat. Ja jokaisella on myös oikeus kokemiinsa tunteisiin.

Kiitos Tyksin henkilökunnalle tekemästänne tärkeästä ja vaativasta työstä!

Vierailija

plutuna:

Lainaus:

Ja vielä ruokailusta. vieläkö tarjottimet pitää hakea itse päivähuoneesta? olin niin kipeä synnytyksestä että että pelkkä seisominen teki kipää, saati sitten käveleminen. Useasti vaan minua pyydettiin itse hakemaan ruokani. Ymmärrän sen silloin kun on paremmassa kunnossa. En tässä syyttele suoranaisesti ketään, olisi vain kiva tietää käytänteitä tulevan synnytyksen kannalta.

Vierailija

Tämä oli kolmas synnytykseni TYKSissä ja synnytysten aikana on tullut useampaankin kätilöön törmättyä. En sitten mitenkään keksi yhdestäkään pahaa sanottavaa. Joko minulla on käynyt hyvä tuuri tai sitten on vaan käynyt niin, että kohdalleni on osunut joukko hyviä kätilöitä. Varon käyttämästä kätilöstä sanaa mukava, koska minusta tärkeintä kätilössä ei ole se mukavuus vaan se, että hän on hyvä. Mukavuus on tietysti plussaa, mutta sitäkin tärkeämpää on se, että kätilö on työssään hyvä.

Minulla on ollut joka kerta sellainen olo, että olen hyvissä käsissä. Ensimmäisessä synnytyksessä oli tilanne jossa epäiltiin vauvalla olevan hätä ja hetkessä synnytyssali oli väkeä täynnä. Uskon, että jos hätätilanne olisi ollut tosi, niin apua en olisi voinut missään sen nopeammin saada.

Tällä viimeisellä kerrallakin kätilön neuvoista oli apua synnytyksen aikana. On se vaan niin, että vaikka minä uskoin kroppani jo homman hoitavan, niin kätilö osasi antaa neuvot nopeammin kuin tämä rääkätty kroppa :-). Tämä viimeisin synnytys oli kivuliaampi kuin edelliset, eikä se tuntunut helpoltakaan, mutta toisaalta kipu ei ole kätilön tai lääkärin vika. Synnytyksessä voi tapahtua mitä vain eikä sitä kannata etukäteen sen vuoksi suunnitellakaan liian tarkasti ettei sitten pety ja päädy syyttämään pettymyksistään esim. kätilöä. Kätilöä voi ja saa vaihtaa kesken synnytyksen jos siltä tuntuu, joten tuota vaihtoehtoa kannattaa käyttää jos sattuu todella niin, että kätilön kanssa ei tule mitenkään juttuun.

Erityisen kiitollinen olen joustavuudesta jota synnytysosastolla löytyi. Osastolla ollessani täyttelinkin hyvillä mielin palautelappua jossa lähetin synnytysosastolle ruusuja. Toivottavasti kiitokset tulevat perille!

Vierailija

Itse haluaisin vain sanoa, että synnytykseni v 2005 oli hieno kokemus ja Tyksistä jäi oikein mukavat muistot. Kätilömme oli erittäin mukava ja osaava, kiitos kaikesta Tyksiläiset! :)

Vierailija

Synnytys toukokuussa 07 ja kemiat osui yhteen kaikkien kolmen kätilön kanssa! (Synnytys aika pitkä..)

Tsemppiä teille ja kiitokset näin jälkikäteen:)

Ae ja Otto 3kk

Vierailija

Ei siellä mitenkään pakotettu hakemaan itse tarjottimia. Jos esim. imetti tai oli kipeenä, toivat kyllä tarjottimen sängyn viereen.

Mä kävin synnytyksen läpi kätilön kanssa heti siellä synnytyssalissa enkä tarvinut lisäkeskustelua. Kotiuttaessa osaston kätilö kysyi olisinko vielä halunnut jutella synnytyssalin kätilön kanssa. Lisäksi neuvolassa jälkitarkastuksessa lääkäri kysyi haluanko puhua synnytyksestä ja kyseli millainen olo mulle jäi synnytyksen jälkeen.

AE taas

Vierailija

Minulla on synnytyksiä kolme ja ainostaan viimeisessä oli töykeä kätilö. Onneksi olin konkari, niin se ei niin paljon jäänyt kaivelemaan -- tosin muistan sen vieläkin, 15 vuoden kuluttua tapahtuneesta. Kätilö määräsi miten minun pitää supistusten aikana ja ponnistaessa olla. En saanut kuulostella omaa oloani. Tosin en suostunut makaamaan kyljelläni päällimmäinen jalka kohti kattoa, koska se oli epämukava asento. Siitäpä tämä kyseinen kätilö otti vallan nokkiinsa. Sanoi että jos käännyn niin siinä asennossa saan luvan olla loppuun saakka.

Kaikenkukkuraksi "kosti" vauvalleni ja antoi hänelle ekoiksi pisteiksi 8 vaikka vauvassa ei ollut mitään vikaa. :) Lastenhoitajakin kysyi hämmästyneenä, että " kahdeksanko".

Pikkusieluinen , työhönsä kyllästynyt kätilö. Liekö jo eläkkeellä, kun oli 15 vuotta sitten jo iäkkäämmän puoleinen.

Uusimmat

Suosituimmat