Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valokuvaus hautajaisissa? Onko sinusta normaali tapa?

Vierailija

Tätini haudattiin viime viikolla ja olin aika hämmästynyt kun jotkut hautajaisvieraista ottivat valokuvia. Ensin kirkossa arkusta ja sitten muistotilaisuudessa, salamavalot vain räiskyivät...

Meillä ei tullut edes mieleen ottaa kameraa mukaan hautajaisiin.

Onko se yleinen tapa kuitenkin, että kuvataan hautajaisia? Kuka niitä kuvia haluaa jälkikäteen katsoa (esim. arkkua)?

Kommentit (12)

Vierailija

meidän suvun hautajaisista on kuvat. Ei siinä mitään erikoista ole. Yleensä joku ottaa kukkien laskusta ja siunauksesta kuvat ja sitten kuva kun kaikki kukat on arkulla tai haudalla. Sitten on vielä kahvitteluista. Suku on levällään pitkin suomea ja nähdään juuri häissä ja hautajaisissa.

Vierailija

Mutta minusta sovitaan etukäteen, että joku tietty henkilö, joka ei ole aivan läheisimpiä, hoitaa kuvien ottamisen hienotunteisesti. Ei niin, että kaikki penkovat koko ajan kameraa kassistaan.

Voin kertoa omasta kokemuksestani, että myöhemmin, puhutaan useista vuosista, on sitten kuitenkin ehkä kiva, että jää muisto tuosta tilaisuudesta. Voin näyttää omille lapsilleni jokus kuvia isovanhempiensa hautajaisista, joissa ovat olleen aivan vauvoja.

Vierailija

On melko tavallista, mutta mielestäni se on kyllä aika outo tapa. Saatiin yhden ulkomaan sukulaisen hautajaisista nippu valokuvia,mm. kaikista kukkalaitteista haudalla. Me ei voitu niitä katsoa. En heittänyt roskiin, mutta ei tee oikein mieli albumiinkaan laittaa.

Tosin mun mielestä on myöskin outo tapa katsoa vainajaa arkussa. Mä ainakin haluan mieluummin muistaa läheiseni elävinä eikä viimeinen muisto ole vahakasvot arkussa.

Vierailija

Itse en ole koskaan ollut hautajaisissa, joissa ei olisi kuvattu. Varsinkin lähiomaisille hautajaiset ovat tilanne, joka usein menee ohi " sumussa" . Myöhemmin voi kuvista katsoa, keitä siellä olikaan läsnä jne. Usein hautajaisvierasjoukko jopa kootaan ryhmäkuvaan yms.

Vierailija

Minä ainakin katselen äitinikin hautajaisista otettuja valokuvia silloin tällöin. Niissä on ikuistettu viimeinen tervehdys hänelle. Tietenkin mieluummin katselen kuvia jotka ovat otettu elossa ollessa, mutta myös hautajaiskuvat ovat tärkeät.

Uusimmat

Suosituimmat