Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oran vaunut

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Esikoiselle vaunuja olemme katselemassa. Suomalainen Ora tuntuu olevan täysin aliedustettu ainakin niissä liikkeissä, joissa me olemme käyneet. Yhdestä kaupasta löysimme firman esitteen, mutta yksiäkään Oran vaunuja ei kaupassa ollut nähtävillä.

Millaisia kokemuksia tai tietoja teillä on Oran tuotteista?

Kommentit (11)

Vierailija

Kyselinkin tuossa omassa avauksessa kokemuksia Orista, enkä huomannut ollenkaan tätä avausta. Tosiaan, tilattiin Vauvattaresta Jovi Airit ja sain ne eilen kasattua kokoon. Mies heti tuumasi, että tuntuvat painavilta, mutta en usko sen haittaavan käytössä. Me tullaan aika harvoin kuljettamaan vaunuja autolla, joten eniten ne ovat käytössä juuri tässä lähimaastossa. Renkaat ovat ainakin muhkeat ja varmasti hyvät täällä maaseudun hiekassa ja loskassa! Väriin ja kankaaseen olen tyytyväinen. Minua vähän huvitti keskustelu Oran " muodittomuudesta" , samalta ainakin nämä vaunut näyttävät kuin mitkä tahansa muut. Mutta onko se sitten niin, että kaikkien vauvoilla pitää olla Emmaljungat ja Reimatecit ;D

Olisin vain kysäissyt teiltä muilta Oran omistajilta, että miten tuon kovan kantokopan saa kiinnitettyä vaunuihin? Jotkut remmit siinä olivat, mutten oikein päässyt selvyyteen miten ne kiinnitetään? Aika tukevasti koppa tuossa on, mutta kaipa se on hyvä varmuuden vuoksi laittaa kiinni...

Vierailija

Me ostettiin 2004 Oran vaunut ja ollaan oltu tyytyväisiä. Vaunut on väriltään vihreät ja on kestävän tuntuiset vaunut. Olen tykännyt lykkiä niitä kävelylenkeillä ja jousituksen takia pienet kuopat ei tunnu missään. Automatkoilla ne ei ole olleet paljoa mukana koska meillä on ollut sitä varten Gragon systeemi. Se missä kopan saa vaunuihin kiinni. Mutta siis minä olen ollut tyytyväinen vaunuihin. Bonuksena päälle on tullut se että erottuvat muista vaunuista ainakin värityksensä ansiosta ;)

Vierailija

Tosiaan niissä viimeisissä malleissa (en tiedä oliko aikaisemmin) oli kuluttajaviraston mukaan parannettavaa, jotka sitten korjattiin. Silloin oli spekulaatiota, että nousiko asiasta liian suuri kohu, jonka takia myynti romahti ja firma hakeutui konkurssiin. Näissä meidän vaunuissa oli ainoastaan kantokopan " hupussa" ollut jokin kiristysnyöri, joka siis turvallisuussäännösten vastainen. Tämä vika oli korjattu ennen myyntiä.

Itse suosin suomalaista aina kuin mahdollista. Harmi vaan verotuksellisista ja muistakin syistä johtuen suurin osa suomalaisita tuotteista on kovin kalliita. kilpailu vie kotimaisetkin merkit halvempiin maihin. Eipä taida montaa kotimaista tuotemerkkiä enää löytyä, joissa valmistus ja meteriaalit olisivat kotimaisia...

Kerroin vaan oman positiivisen kokemukseni Orasta. Riippuu varmasti paljon käyttötarkoituksesta ym onko vaunut mieluiset. Ja näissä vaunuasioissa on varmasti makuja ja kieltymyksiä joka lähtöön. Tiedä sitten siitäkään, missä esim ruotsalais- tai saksalaismerkkien vaunut valmistetaan?

Toivottavasti löydatte teille parhaimmat vaunut!!

-Selmiina =)

Vierailija

" eikös se ollut juuri niin, että ne viimeiset " avainlipputuotteet" kuluttajaviranomaiset laittoivat useammassa maassa mm. Suomessa myyntikieltoon, koska niissä oli useita vaarallisia ominaisuuksia ja ne eivät täyttäneet lain määräyksiä juuri turvallisuuden osalta."

Ostin Oran Duoletot juuri tuon kohun aikoihin. Myyjä näytti konkreettisesti, mitä nuo " vaaralliset" ominaisuudet olivat. Kertakaikkiaan naurettavista asioista iso häly nostettu. Esimerkiksi yhdessä kohtaa rattaiden ulkolaidalla kahden metalliosan välissä oli pikkuruinen rako, johon lapsen sormi olisi voinut juuttua. Aikamoista akrobatiaa olisi pienokainen saanut harrastaa saadakseen siihen sormensa tungettua. Toinen vika oli istuimien makuuasennossa ollessa kuomun ulottuvuus pääpuolen alle. Jos kuomun veti ihan eteen, aivan ylietukenoon, saattoi pääpuolen ja kuomun alareunan väliin tulla pieni rako. Tämä olikin ainoa todellinen riski. Nämä kaikki oli rattaiden uusissa versioissa korjattu.

Tyytyväinen käyttäjä olen jo neljättä vuotta. Orien kokoa ja painavuutta on täällä haukuttu, mutta kaksostenrattaista on ylivertainen kapeutensa takia. Sisämitat kuitenkin muiden rattaiden luokkaa ja isommatkin. Painoltaan olivat myös vauvalehden vertailun keveimpiä, siis ihan vauvallekin sopivista. Monet nykyrattaat näyttävät minun silmääni melkoisilta panssarivaunuilta.

Olen myös tuosta pehmeästä jousituksesta tykännyt. Kukaan kolmesta lapsestani ei syönyt tuttia, ja rattaiden keinutus kassajonossa, bussissa ym. pelasti monelta huudolta.

Vierailija

eikös se ollut juuri niin, että ne viimeiset " avainlipputuotteet" kuluttajaviranomaiset laittoivat useammassa maassa mm. Suomessa myyntikieltoon, koska niissä oli useita vaarallisia ominaisuuksia ja ne eivät täyttäneet lain määräyksiä juuri turvallisuuden osalta.

Sen jälkeenhän firma hakeutui kiireesti konkurssiin, ettei tarvinnut kantaa vastuuta. Siitä oli silloin paljonkin lehdissä ja ajankohtaisohjelmissa. Sitten perustettiin uusi firma ja alettiin teettää kaikki Kiinassa vanhalla nimellä.

Nykyisistä malleista ja miiden turvallisuudesta ei ole kokemusta, mutta historia tuntuu aika pahalta. Vaunumalllit ovat minusta todella niitä samoja vanhoja ja aika kamalia.

Vierailija

Kiva kuulla kommentteja Ora-vaunuista. Näin vähän itsekin ajattelin, että vielä niitä tehdään mutta muotia eivät tunnu olevan. Hyvät nettisuvut firmalla kyllä näyttää olevan, eikä vaunujen ulkonäkö ainakaan minun makuuni töki. Melko painavat Orat ilmeisesti ovat muihin verrattuna, mikä itselleni on melkoinen miinus. Vaunumarkkinoilla isot merkit näyttävät jylläävän, mikä kyllä tuntuu kurjalta. Enpä silti ole hyvä puhumaan, sillä mekin kai olemme päätyneet Emmaljungaan.

Vierailija

Niitä ei todellakaan näy täällä Etelä-Suomessa vaunukaupoissa ja joku pätevä syy siihen varmaan on, että niitä ei kauppiaat ota enää myyntiin. Minusta syy on sen painavuudessa ja kömpelyydessä. Ainakin oma kaveripiirini ja minä arvostetaan aivan erilaisia vaunuja ja ominaisuuksia. Ora/jovi vaunuthan ovat kuin omasta lapsuudesta ja kaukana nykyaikaisten vaunujen vaatimuksista. Kankaatkaan eivät ole nykymuodin mukaisia eivätkä monenkaan makuun.

Vierailija

Meillä on ollut reilun vuoden käytössä Oran Jovi Airit, ostettiin Vauvatar-nettikaupasta ja kovasti on tykätty. Sellaista myräkkää ei talvella ollut, ettei Orilla olisi päässyt kevyesti eteenpäin. Koppa ja rattaiden makuutila on myös pitkä, niin että nukkumaan mahtuu hyvin. Matkarattaita ei ole hommattu, kun näillä ja kantorepulla on pärjätty.

Vierailija

Näin se on... Sitä myydään, mikä muodissa on. Meillä ovat Orat pelvelleet reilut kolme vuotta. Ovat sitä viimeistä kotimaista avainlipputuotetta. Ja täyttävät kaikki turvamääräykset. Olemme todella tyytyväisiä näihin kärryihin edelleen. Rullaavat hyvin, ovat sopivan " joustavat" , mutteivät kuitenkaan liian. Pehmeä kantokoppa on kätevä vauvalla ja sen jälkeen palvelee lämpöpussina. Ratasosa on tilava. Työntöaisa mukavanmuotoinen ja säädettävä. Renkaat isot, hyvin rullaavat. Kankaat ainakin minun mielestäni ovat laadukkaat, koska eivät monen vuodenkaan jälkeen ole juuri haalistuneet, nukkaantuneet tms. Itse olen kaikki kankaat kerran pessyt (uudelle tulokkaalle). Kangas on meillä likaa ja kosteutta hylkivää, tosi loistavaa mielestäni. Vaunun kuomussa on myös portaaton säätö, eikä ole yhtään löystynyt. Kuomun saa todella alas, jolloin vaunut ovat erittäin suojaiset, toisaalta kuomun takana on iso tuuletusluukku, mikä hyvä kesällä. Ainut, mitä ajoittain olen kaivannut, on aisan suunnanvaihto " heittämällä" , mutta hyvin sitä on ilmankin pärjännyt =) En tosiaan tiedä millaisia nämä uudet, nykyiset orat ovat. Eikö orasel.fi esittele vaunut aika hyvin. Siellä myös asiakaspalvelu vastaa nopeasti kyselyihin. Omasta puolestani voin suositella.

Uusimmat

Suosituimmat