Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkutuntemukset, mistä tunnistit raskautesi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei rakkaat kanssa sisaret ja miksei myös veljet!!

Haluaisin herättää keskustelua siitä että mistä tunnistitte että olette " siunatussa tilassa" ? Antoiko vasta menkkojen pois jäänti ja testi teile vastauksen vai tunsitteko jotain syvällä sisimmässänne jo ennen varmistusta että odotatte vauvaa??

Itselläni ensimmäisen raskauden aikana joka tosin päätyi keskenmenoon alkoi tuntemukset varmaankin jo toka viikolla. Tuntemuksia oli väsymys, herkät mielialan vaihtelut ( tyyneys/ itku), omalla tavallaan sisäisen rauhan löytyminen vaikka raskaus ei ollu suunniteltu tai edes odotettavissa, ja painon tunne ala vatsalla. Viikkojen lisääntyessä tuli myös ne pahoinvoinnit ja tiettyjen ruoka-aineiden himo ( mulla sillo tortilla sipsit ja taco kastike, rusina-kaneli leipä paahdettuna) sekä tiettyjen ruoka-aineiden inhottavuus ( sulanut juusto). Sekä unet jossa hoidan vauvaa tai lapset unessani joita ei normaalisti ole.

Itse olin silloin niin varma raskaudestani ettei siihen testejä tarvittu.

Nyt tilanne on hieman toisenlainen mukana vain ovat painon tunne alavatsalla , pientä nipistelyä ( onko se normaalia?) ja väsymys, myös itkuherkkyys ja sisäinen rauha sekä unet.

Siispä, kertokaa te myös kokeneet onko teillä ollut millaisia tuntemuksia enne varmistusta raskaudesta. Itse pitäis kai kohta kipaista apteekkiin hakemaan testi joka antaa sitten lopullisen vastauksen.

Kaikkea hyvää ja jaksamista toivottaen Tinamaria

Kommentit (12)

Vierailija

Ekassa raskaudessa en oikeastaan uskonut olevani raskaana ennen testiä ja sittenkin piti tehdä toinen ennenkuin uskalsin kertoa edes miehelle.

Toisessa raskaudessa olin melko varma raskaudesta jo ennen kuukautisten myöhästymistä. Minuun iski aivan hirveä väsymys ja palelu. Kesäkuumalla paleli vain ja mies koetti saada minua juomaan konjakkia lämmikkeeksi. Lisäksi rinnat olivat todella arat, tämä tosin on minulla aivan tavallista n. 5 päivää ennen ennen kuukautisia, mutta nyt arkuus alkoi aiemmin ja vain jatkui eikä kuukautisia kuulunut. Olimme lomilla eikä testejä ollut mailla halmeilla, joten testasiin vasta kotiin palattua. Plussahan sieltä tuli.

Kuvotus ja tunneherkkyys tulivat kuvioihin mukaan vasta sitten myöhemmin. Jännää kyllä, herkkyys kaikille tuoksuille/hajuille jäi minulle 'päälle' ekasta raskaudesta. On muuten oikeasti joskus ärsyttävää ja hankalaa, koska olen erityisen herkkä ihmisten hajuille, eli esim. pinttynyt lika, hiki ja pahanhajuinen hengitys saavat joskus aikaan jopa yökkäysrefleksin. Noloa!

Vierailija

Tiesin olevani raskaana jo ennen testin tekoa. Rintani tulivat niin kipeiksi, ettei ole ikinä ollut edes kuukautisten aikana. Lisäksi tunsin alavatsassa kihelmöintiä/pistelyä. Se olikin aika jännä tunne.

Vierailija

mulla eka oire tällä kertaa oli närästys ja se mikä on ollut joka raskaudessa (5.), on syventynyt uni. Muuten nukun aina "koiran unta", mutta raskaana ollessa saa vaikka pommin pudottaa niin meikä nukkuu vaan =)!

Vierailija

Rintani tulivat kosketusaroiksi, jopa vaatekappaleen hipaisu tuntui tekevän todella kipeää. Lisäksi minulla oli pää kipeä koko ajan ja se pääkipu oli erilaista kuin normaalisti. Tein sitten testin joka näytti plussaa. :)

Vierailija

oli en nyt sit voi oireeksi tätä luokitella mutta aloin miettimään nimiä, hassua. Sit tietty hajuaisti herkisty jo ennen testi ja vaan sellanen tunne että nyt oon raskaana...Kolmannessa raskaudessa olin istumassa iltaa naapurin kanssa ja tuli juotua lasi viiniä silloin vaan tuli sellanen olo että älä juo enempää, en osaa selittää sitä. Seuraavana päivänä tein plussaa testin vasta viikolla 4.

Minun tutun mies tiesi aina koska vaimo on raskaana ennen testiä kun alko kuulema kuorsaamaan vaimo :)

Vierailija

-Tissit kipeet

-kyykkyyn meniessä nipistys oikealla puolella vatsaa

- joka puolella näin raskaana olevia ihmisiä

-hajuaisti superhyvä

-menkkamaiset selkäkivut

Menkat oli päivän myöhässä, tein haamuviivan ja kolme päivää myöhemmin selvä plussa, juhannuksena pitäis jakautua..:)

Vierailija

Muulloin pystyn lukemaan autossa, raskaana en. Pari kertaa olen huomannut autossa tekstaria kirjottaessa, että jaaha, taidetaan olla raskaana, kun tekee niin häijyä.

Joskus suonikohjujen kipeys on 'paljastanut' asian. Kerran selän rutina yhdistettynä liha-ällötykseen.

Vierailija

Kiitos kaikille vastanneille. Olen yhä samassa tilanteessa kuin ekaa viestiäni kirjoittaessa. Koona testejä olen tehnyt useaan otteeseen, viimeksi viikko sitten ja negaa näytti. Pitänee siis menkkoja odottaa ja käydä tk:ssa tarkistaa ettei mistään vakavammasta ole kyse. kaikkea hyvää ja onnea kaikille vastanneille!!

Vierailija

Tisut turposivat jo paljon ennen kuin kuukautisten piti alkaa. Alavatsassa oli kovia kuukautiskipujen tyyppisiä vihlomisia ja painetta, kovempaa kuin koskaan ennen kuukautisia. Muistan että söin paljon buranaa ja ostin tampaxeja kun luulin että kohta vuotaa. Meillä oli yritystä takana 1,5 v ja kk-kierto erittäin epäsäännöllinen, niin olin jo luopunut toivosta, menkat tuli aina vaikkakin myöhässä. Paitsi nyt! Joku kumma fiilis tästä kuitenkin oli, sillä aloin vaistomaisesti vähentämään alkoholin lipitystä (terassikausi kuumimmillaan). Tein testin vasta kun olin rv 5 tai 6, kun en meinannut millään uskoa.

Vierailija

Sain juuri 1 kk sitten neljännen lapsukaiseni, ja muistan, että ihka eka oire oli se, että hajuaisti herkistyi ;)

Elettiin tammikuuta (-08), ja olin viemässä lapsia päiväkotiin.

En ollut flunssassa, mutta pakkasessa ulkoillessani nenä alkoi vuotamaan.

Niistin sitten talouspaperin palaan, minkä taskustani löysin.

Jaiks sitä löyhkää (puhtaasta, käyttämättömästä talouspaperista) mikä paperista lähti, ja heti heräsi epäilys (kuukautiset eivät olleet edes myöhässä vielä) raskaudesta, ja samalla reissulla poikkesin apteekkiin raskaustestin ostoa varten ;)

Kotiin palattuani tein testin, ja +++ se näytti ;)

Miltei 2,5 vuoden yrittely ja toivominen palkittiin plussatestillä ;´)

"Todisteena" tuosta 1 kk ikäinen suloinen nyytti, joka eteisessämme vaunuissaan nyt tuhisee :)

Jokin sisäinen vaisto kait myös kanssa sanoi, että -tee testi- ;)

Vierailija

mulla on siis joka raskaudessa jo ennen plussatestin tekoa alkanut veri valua ikenistä... Siis jopa ihan spontaanisti ilman harjausta, tai kummempaa ientulehdusta. Esikoisesta en osannut tuota yhdistää raskauteen, mutta silloin hammaslääkäri kertoi, että toisilla raskaushormoni vaikuttaa noin limakalvoihin. Joten muilla kerroilla olen sitten huomannut tuosta...

Katjalah&nelonen rv 24+3

Vierailija

Tajusin olevani raskaana ERITTÄIN pian ennen testin tekoa. Ensimmäiset merkit olivat oudot, syvät ja pitkät päiväunet ja siitä huolimatta syvät ja pitkät yöunet. Nukahtelin myös luennoille. Tätä jatkui ehkä hedelmöittymisajasta viikkokausiksi eteenpäin.

Toisen kerran hälytyskellot alkoivat soida, kun kävelin tavallisessa päivittäistavarakaupassa kalatiskin ohitse ja haju ikäänkuin "löi" kasvoille. Ymmärsin, että kyse on raskaudesta. Tämäkin tapahtui vain hetkeä ennen testin tekoa. Tein testin 5 pv menkkojen "olisipitänytalkaa" päivän jälkeen.

Myöhemmin, viikolla 7, alkoivat yökkäilyt ja hajuaisti oli todella herkkä. Oksentelu alkoi viikolla 8, loppui viikolla 13. Sen jälkeen olo alkoi koheta pikkuhiljaa, mutta edelleenkin (viikkoja nyt 32), erittäin väsyneenä hajuaisti on herkempi ja aamuisin yökkäilyttää.

Itkuherkkyyttä ei esiintynyt kuin väsyneenä. Pillahdin kerran pitkän työpäivän jälkeen itkuun nähtyäni tiellä kuolleen oravan :D

Onnea, jos olet raskaana :D

Uusimmat

Suosituimmat