Kuinka paljon vaivaa näette lastenvaatteiden hankinnassa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Nyt kun olen metsästänyt välikausihaalaria ja talvivaatteita kolmelle lapselle (kierrätys toimii huonosti), niin alkaa kyllä käydä työstä etsiä kaikille sopivia ja nättejä vaatteita.

Täytyy sanoa, että pääsisi NIIN PALJON HELPOMMALLA jos ei olisi näin tarkka vaatteiden laadusta ja ulkonäöstä. Olen käynyt jo kolme kertaa ostoksilla ja vieläkään ei ole kaikkea hankittu. Ja kun haalarit ja hatut ja hansikkaat tulevat monesti eri aikaan kauppohin, niin siinähän juokset hakemassa joka tuotetta erikseen.

Ja olen tosiaan tarkka, että vaatteet ovat sävy sävyyn, siinäpä se ongelma onkin. Nyt kun on tietty haalari ostettu ja siihen pitää saada sopivan väriset asuteet, niin aina uusi reissu kauppaan.

Ja täytyy sanoa, että vähän ahdistaa kun kaikki tuntuu olevan niin kortilla. Kävin tänään kyselemässä mm. Lennen rukkasia, jotka tulevat kuulemma parin viikon sisällä kauppaan. Ja myyjä sanoi suoraan, että kannattaa olla oikeaan aikaan hakemassa niitä, varauksia on jo jonossa. Eli ilman jää jos ei ole oikeaan aikaan ostoksilla.

Pääsisi niiiiin paljon helpommalla kun kelpaisi " kunhan vaan nyt joku kestävä ja lämmin" , mutta kun ei käy.

Tulipa pitkä vuodatus, mutta miksi ihmeessä kauniiden vaatteiden ostaminen käy jo työstä ja pitää olla varauksia siellä täällä jos meinaa saada sitä mitä haluaa kun muuten jäät ilman. Miksi tavaraa ostetaan niin vähän kauppoihin????

Kommentit (14)

Vierailija

Täällä Turussa ei voi tehdä edes varauksia kun mitään kauhean kummaa ei missään ole. Paikallinen Stocka on pohjanoteeraus sekä mitä aikuisten että lasten vaatteisiin tulee, kenkäosastosta puhumattakaan. Vain kaikista tylsimmät ja keskivertoisimmat jutut kelpaavat sisäänostajille. Sokos on iso vitsi, etenkin remontin keskellä, viime vuonna sieltä kyllä, yllätys, yllätys, jouluruuhkien aikaan löytyi mieluinen Reimatec-välikausihaalari.

Tickettiä myy kai Oz Baby, kerran näin siellä yksi tai kaksi hassua kappaletta, ja nyt olen paikallisessa lasten merkkivaateliikkeessä bongannut light rain settejä, pari niitäkin. Koska kyseinen liike ei kauheasti tiedota tulevista tavaroista, niin useimmiten olen jo netistä tilannut siinä vaiheessa kun heillä jotain etsimäni tyyppistä esillä plus että makuni ei mene oikein yksiin heidän valikoimansa kanssa (Bionicle, Clickits, väärät värit jne.).

Helsingissä kun käyn niin tuntuu että esim. Pompiissa on melkein aina jotain kivaa, ja kun sillä reissulla käy vielä Popissa ja Pikkuväessä niin taatusti löytää esim. kivoja asusteita, jotka täällä ovat ihan kiven alla.

Joten summa summarum, liikaa aikaa ja vaivaa (lue: koneella hengailua) ja euroja jotka valuvat tanskalaisille, saksalaisille, englantilaisille ja ranskalaisille yrittäjille sen sijaan että jäisivät edes osittain Suomeen.

Vierailija

Eniten mua ärsyttää se että vaatteet olisi ostettava kuukausia etukäteen. Esimerkiksi tänään olin etsimässä syysgoreja (joita en löytänytkun koot on loppu) niin kenkäkaupan myyjä sanoi että nyt kannattaa ostaa talvikengät kun niistäkin alkaa jo koot loppua.

Siis että ollaan nippa nappa päästy syyskuuhun ja kunnon pakkasiin voi mennä vielä hyvinkin vaikka kolme kuukautta niin nyt jo pitäisi olla talvitamineet hankittuna. Lapsen jalkakin voi tässä välissä kasvaa vaikka sentin.

Haluaisin ostaa vaatteet silloin kun niitä tarvitaan. Lisäksi olisi kiva jos niitä vaatteita olisi kaupoissa tarjolla useampia kappaleita sillä AINA tuntuu olevan loppu juuri se oman lapsen koko.

Millä ajalla työssä käyvä äiti niitä vaatteita juoksee pitkin kaupunkia etsimässä kun koskaan ei mitään löydy helpolla?

Vierailija

Ja sitten pitää lähteä PK-seudulle POPin myymälään ostoksille ja loppukesästä pitä käydä Ideaparkissa ostamassa VK-vaatteita alennuksesta........

Onneksi mä olen semmonen että tykkään ostaa vähän vähemmän, mutta laadukkaita eli meillä ei onneksi kaikki paikat pursuile vaatteita....

Vierailija

pitäis löytää välikausihaalari pojalle syksyksi, mut nyt on myynnis vaan talvivaatteita. Täytyis varmaan lähtee Jumboon tai Helsingin stockalle tahi sokokselle kattoo, josko jotain löytyis syksyksi.

Onko kukaan nähnyt enää reimatcin välikautta???

Vierailija

Jos vertaa siihen, että menisi paikalliseen prismaan tai cm:iin ja ostaisi yhdellä kauppareissulla kaikki, niin tottahan toki aikaa ja vaivaa tuhraantuu ja paljon.

Itse säästän aikaa siten, että kun kauden vaatteet tulevat kauppoihin, niin ostan heti. Näin on parilla reissulla löytynyt ulkovaatteet aika kivuttomasti. Lisäksi usein soitan liikkeeseen, jos haluan jotain tiettyä. Näin ei tarvitse vaivautua paikalle turhaan.

Paljon käytän myös ulkomaisia nettikauppoja ja siihen ei toisaalta kulu aikaa enempää kuin kenen tahansa nettisurffailuun yleensäkään. Suomalaisista nettikaupoista en tilaa niin kauan kuin vaatteita on tarjolla vain alle 116 cm pitkille. Haluan löytää molemmille lapsille vaatteet samasta kaupasta.

Vierailija

Juuri nyt " metsästyksessä" on Fredriksonin Viiru-hattua, joka ymmärtääkseeni on aika samanlainen kuin Ransu-hattu. Fredriksonilta sanoivat, että Sokokselle on hatut jo tulleet ja sitten kun kävin Helsingin keskustan Sokoksella kyselemässä eivät tieneet hatusta mitään ja sanoivat että jos tulee, niin niissä on vain pieniä kokoja. Hattua valmistetaan koossa 40-60, niin on aika mänttiä kun ottavat vain vauvakokoja myyntiin.

No Stockkalle pitäisi kanssa mennä, joten toivottavasti saan paremmalla menestyksellä sieltä hatun varattua.

Toisen metsästäni tuotteen löysin Englannista nettikaupasta. Näin Tampereella Princess&Princes (meniköhän nimi oikein) ihanan Timberlandin karvavuorellisen villatakin. Heillä oli 1 kappale myynnissä ja sekin oli väärää kokoa. Jotenkin tuo villatakki jäi kummittelemaan takaraivooni ja aika monta lounastuntia ja iltaa käytin sen metsästämiseen ennenkuin nappasi.

Olen itse todennut, että ehkä helpoiten löytää haluamansa netin kautta ulkomailta tai sitten ulkomaan matkoilta. Valitettavasti vaihdoin työnantajaa tuossa alkukesästä ja säännölliset työmatkat Saksaan loppuivat (ja Visa-laskut pienenivät).

Mutta yllättävän paljon pitää käyttää aikaa ja vaivaa, että löytää juuri sen vaatteen, jota havittelee. Itsekin tunnustan olevani aika nirso ja kun " levy" jää päälle tietystä vaatteesta, niin se pitää löytää jostain, meni aikaa siihen sitten kuinka paljon tahansa. Mutta harrastus tämäkin.

Vierailija

Eipa olis taa ketju paremmin sopia taman aamun fiilareihin. Aloittajan kanssa talla Suomi-mammalla ihan sama ongelma, mutta lisaa siihen viela se, etta mun pitaa saada Suomeen esim. Tanskasta tilatut vaatteet sitten jonkun mukana Kiinaan.....

Nolottaa aina " ruikuttaa" etta oliskos matkalaukussa tilaa muutamalle lastenvaatteelle? ja, nyt kun viela on talvikamaa tulossa, niin vaikka ovat pienia, niin kylla ne yllattavan paljon tilaa vievat.

Lontoossa kesalomalla kaydessa sain tietaa, etta siella ei ole lastenvaatteissa ollenkaan ALVia. Pitaisikohan Suomeen saada sama juttu??? Jos vaikka halvempien hintojen mukana valikoimakin lisaantyisi? Lapset kun aina kasvavat vaatteista ulos, uutta on hankittava.

Vierailija

Joskus on kiva nähdä vaivaa ja metsästää juuri niitä housuja tiettyyn takkiin, mutta välillä pidän taukoa. Tietysti rahatilannekin vaikuttaa. Varsinaista budjettia ei ole, mutta jos rahaa käytetään muuhun, lastenvaateostokset jää automaattisesti vähälle. Yritän ennakoida sen verran, ettei tarvitse lähteä kiireessä ostamaan kenkiä tai hanskoja, kun lumi tuli jo. Nyt esim. varauduin kesäalessa tammikuun etelänmatkaan. Mutta toisaalta en halua ostaa paljoa ja pitkiksi ajoiksi odottamaankaan. Enkä ole vielä käynyt läpi ensi talven vaatteita tai ostanut mitään talvijuttuja, vaikka niistä jo kovasti keskustellaan.

Töissä ollessa olin parin kaupan unelma. Kävin harvoin, kiireessä ja pitkän ostoslistan kanssa. Ja annoin myyjän valita haalareihin hanskat ja hatut ;) (no ehkei sentään hattuja....ne on mun juttu). Huono laatu on se, mitä mä en kestä ollenkaan. Jos paita nyppääntyy heti parin pesun jälkeen, ei kyseistä merkkiä osteta enää aikoihin oli miten halpaa ja hienoa tahansa.

Vierailija

En näe paljonkaan vaivaa. Haalaria tykötarpeineen käytetään lähinnä kotipihassa, joten ei ole niin katastrofaalista jos hanskat eivät sovikaan yhteen muiden asusteiden kanssa. Tärkeintä että ovat kuivat ja lämpimät, ja eniten olenkin pitänyt siinä suhteessa Hans Companyn rukkasista (niistä, joissa ei ole tarroja, tummanharmaa karvavuori), joita ei löydy kovin monissa väreissä, siksi meillä tummansiniset. Viimevuotiset Reimatecin vaaleanpunaiset hatut (hiippa- ja sydvesti) sopivat vielä, alle täytyy ainoastaan ostaa esikoiselle isompi Ruskovillan kypärämyssy. Kengät yritän ostaa vaaleanpuna- tai violettisävyisenä että jotenkin sopivat hattuun, mutta myös ruskea on niin ajaton väri että sitä ostan jos vain löytyy (ja harvoin löytyy, koska en lähde kovin kukaa hakemaan). Talven haalarit ovat täksi talveksi molemmilla tytöillä unisex-väriset, kelta-siniset.

Asumme pienellä paikkakunnalla ja läheisessä puistossa ulkoilee lähinnä perhepäivähoitajia lapsineen. Ja meidän lapset ovat yleensä parhaiten pukeutuneita, vaikken siihen niin panostakaan.

Jos kaupunkiin mennään ostoksille tai kyläilemään jonnekin, katson tarkemmin että sävyt eivät riitele keskenään. Mutta silloinkin päällä on ihan H&M:n ja markettien vaatteita. Pääasia että ovat ehjiä ja suhtkoht puhtaita (takki kyllä likaantuu likaisesta autonkyljestä sekunnissa).

Ymmärrän kyllä että vaatteiden haaliminen on joillekin harrastus, ei siinä mitään. Itse en jaksa asian kanssa kovasti painiskella.

Vierailija

En tosin ole niin kranttu värien suhteen.

No, on sellaisiakin haalareita mitä en olisi pojalle ostanut mutta ei ole niin että täytyisi olla justiin tietty haalari tietyn värisenä.

Yritän kyllä ostaa sopivan väriset asusteet, jotenkin kuitenkin silmään sattuu jos on värit ihan mitä sattuu. Mutta en juokse puolta kaupunkia metsästämässä jotain tiettyä juttua. Ei oikein olisi sellaiseen aikaakaan.

Nyt kun poika on " jo" 6v niin esim. haalarissa ratkaisee enemmän sen kankaiden kestävyys kun esim. väri.

Ihmettelin kun joku mainitsi että jossain kenkäkaupassa myyjä oli sanonut että koot alkavat talvikengistä olemaan loppu.. Missäpäin Suomea näin on?

Viime viikolla kun kiertelin kenkäkaupoissa niin kaikissa sanoivat että talvikengät vasta tulossa. Oli jotain tyttöjen Vikingejä esillä mutta suurin osa oli vielä tulematta.

Taitaa olla osittain myyntipuheita!?!?

Vierailija

sen mitä lapsilta ehtii, menee tosiaan koneella istuessa ja vaatteita etsiessä :o) kun kaupasta ei saa kerralla kaikkea, nytkin kun talvitamineet tulleet, niin erikseen pitäisi hakea haalarit, takit, päähineet, hanskat, kengät ym. koska tulevat eri aikoihin eikä kauppiaat edes osaa sanoa, milloin niitä tulee. Koko ajan pitäisi olla soittamassa/käymäsässä liikkeissä ja kysellä, eivät nimittäin kaikki edes ota varauksia vastaan. Joten helpompaa ja mukavempaa on sitten omalla ajalla istua koneen ääreen ja etsiä netistä, tulevatkin vaivattomammin kotiin!

Vierailija

Mulla kylla on se hyva puoli, etta taalla Belgiassa vaateapajat ovat hieman eri luokkaa kuin Suomessa, joten helpommalla loytaa haluamansa. Tai sitten en vain koe sita vaivaksi haeskella natteja ja yhteensopivia vaatteita. Kivaahan se on.

Oon kuitenkin toooosi tarkka vatteiden yhteensopivuudesta niin varin kuin tyylin puolesta ja vaatteiden on oltava puhtaita, ehjia ja oikean kokosia. Ulkovaatteissa ma suosin yksivarisia takkeja ja housuja, niihin on niin helppo ostella erilaisia asusteita ja ovat mielestani muutenkin natteja. Myos kotona ja kotipihassa on aina yhteensopivat vaatteet.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat