Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suolentyhjennys?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kysymys tulee esikkoa odottavalta..eli tehdäänkö synnärillä suolentyhjennys ennen synnytystä? jos niin miten se tapahtuu? Kiitos jos joku viitsii vastata!

Kommentit (12)

Vierailija

Mulla tyhjeni suoli kolmesti synnytyspäivän aamuna ja ei minulta silti kyselty haluanko tyhjennyksen vai en (kerroin kyllä noista vessareissuista). Sanottiin vaan, että se tehdään :/ Eipä silti, olisin joka tapauksessa halunnutkin, ettei tarvitse miettiä synnytyksen aikana. Mutta mulle se oli kyllä aika turha, sillä suoli oli varmasti aika lailla tyhjä.

Vierailija

3 synnytystä TAYS:ssa ja neljäs pian tulossa. 2 kertaa on suoli tyhjennetty ihan peräruiskeella...keskimmäisen synnytyksessä ei keritty edes tyhjentään kun tuli niin vauhdilla.

En tiedä onko käytäntö, mutta helpottaa ainakin omaa olotilaa synnytyksessä kun ei oo suoli täynnä ja muutenkin synnytyksen jälkeen helpompaa ettei tarvitse heti lähteä isompia tarpeitaan tekemään.

Vierailija

Ekalla kerralla pyysin peräruiskeen, toisella en kun vatsa tyhjeni itsestään ennen synnytyksen käynnistymistä. Ei mitenkään itsestäänselvyys ollut, en muista tarjottiinko edes.

Vierailija

Kätilöopistolla ei peräruisketta tarjottu vaan piti itse pyytää. Kätilöopiskelija olisi sitten tehnyt sen minulle, mutta ajatus tuntui hieman oudolta, joten ihan itsekin se hoitui. Mielestäni hyvä tehdä ennen, koska ei voi tietää missä kunnossa on synnytyksen jälkeen... ei välttämättä tee mieli olla heti äkistämässä vessassa. Minun kohdalla kävi vielä niin onnellisesti, että operaatio käynnisti synnytyksen jota oltiin odoteltu koko päivä. Peräruiskeesta 6tuntia ja vauva oli sylissä!

Vierailija

En sitten ottanut, kun en ollut koskaan aiemminkaan saanut peräruisketta, joten ajattelin, etten tiedä, miten siihen reagoin. Ajattelin, ettei ole kiva, jos joudun juoksemaan koko ajan vessassa. Suoli kyllä tyhjeni ihan omia aikojaan eli kävin pari kertaa vessassa synnytyksen aikana. Kätilö sanoi, että monella menee vatsa löysälle synnytyksen käynnistyttyä. Jos vatsa on kovin kovalla eikä ole toiminut, niin sitten se peräruiske voi olla perusteltua.

Vierailija

Kätilö naureskeli valmennuksessa, että aiemmin tehtiin kaikille rutiinilla... Totta kai sen sielläkin saa jos haluaa, mutta ei erityisesti suositella.

Olen kuullut kaksi syytä, miksi suolihuuhtelu ei olisi hyväksi:

1. Kuulemma voi tehdä supistuksista kivuliaampia

2. Lapsen olisi ihan hyvä saadakin erilaisia bakteereja (tiedä sitten miten se bakteerien saanti toimii, kun vauva ja kakka kuitenkin tulevat eri paikasta...)

Varmaan tämäkin on ihan yksilöllistä, toisille sopii ja toisille ei...

Vierailija

Ainakin minä olen synnyttänyt 2krt eri puolilla suomea ja käytäntö ollut eri. Kysy neuvolasta kuinka teidän sairaalassa tehdään. Ja kaipa sitä voi halutessaan pyytää etukäteen.

Vierailija

Useammissa yliopistosairaaloissa tyhjennetään suoli, mutta ns. pienoisperäruiskeella. Eli 50 ml nestemäinen lääke laitetaan hyvin nopeasti peppuun ja sitten voi hetken makoilla ja rauhassa kävellä vessaan jossa suoli tyhjenee kerralla. Ei kannata jännittää.

Vierailija

itekin oon oysissa 3 kertaa synnyttänyt ja kahdesti peräruiskeen saanut. viimeksi synnytys oli jo niin pitkällä sairaalaan tultaessa että suoli oli tyhjentynyt tehokkaasti kotona jo itsestään. yleensä se suoli tyhjenee kyllä sitten yhdellä istumalla kertakäynnillä vessassa ruiskeen jälkeen. eli tapahtuu sillai, että kyljelleen makaamaan, se perinteinen nestepussisysteemi telineeseen roikkumaan ja letku suoleen. kun neste on valunut sisään, pitääkin samantien mennä vessaan... on kyllä hyvä, kun ei tarvi sitten jännätä, tuleeko kakat kätilön käsille kesken kaiken :-)

Vierailija

Olen kaksi kertaa synnyttänyt oysissa ja täällä ainakin on käytäntö että ennen saliin mennessä tehdään suolen tyhjennys. Selitys että miksi kun yleensä vauhdittaa synnytystä.Ja ainakin minä koin että helpotti paineen tunnetta alapäässä.Ja eipä tarvi murehtia että tulis koko suolen sisältö synnyttäessä pöydälle.

Vierailija

ja minulle tarjottiin sielä suolihuuhtelua, joka tosin ei tyhjentänyt suolta yhtään koska olin niinniinniin kovalla. mutta sai supistukset voimistumaan. tarpeeni tein kuitenkin loppujen lopuksi synnytyspöydälle.

toisessa synnytyksessä suoli tyhjeni itsestään ja ramppasinkin 4 kertaa vessassa ja pläjäytin vielä läjät synnytyspöydällekin. tässä synnytyksessä ei suolentyhjentämisestä edes puhuttu, varmaankaan koska tiesivät että suoli oli tyhjentynyt itsestäänkin...

eli varmasti vaihtelee käytäntö.

tulevan synnytykseen haluaisin kunnon suolihuuhtelun vaikka x2 jos ei muuten tyhjene itsestään, synnnytyspöydällä sontiminen on kyll luonnollista mutta itse mielummin kakin pönttöön..,

jos suoli taas tyhjenee itsestään on huuhtelut melko turhia..

Uusimmat

Suosituimmat