Kaikki kauhistelevat kuinka paljon leluja lapsillamme on

Vierailija

Minusta lelut ovat ihania ja meille on hankittu vain laatuleluja, mutta aina kirpparilta käytettynä, joskus myös alesta.

Yhdeksän vuoden ajan lapsiemme joululahjatkin ovat siis hankittu kirppareilta, tosin olen ostanut kaiken aina ajatuksella, siis puhtaita, ehjiä ja käyttökelpoisia "samaa sarjaa" olevia leluja (esi. legoja, little people sarjaa, brion junarataa, magneettikuulia ym.).

Tottahan näitä nyt vuosien saatossa on ehtinyt kertyä, kaikille on kuitenkin oma paikkansa, eikä meillä lelut ole hujan hajan tai johonkin lelulaatikkoon tungettuina.

Minua vaan ihmetyttää vieraitten päivittely siitä kuinka paljon leluja ja kirjoja lapsillamme on. Minulle tulee aina tunne pitäisikö minun hävetä tai peräti piilottaa osa leluista pois, jotta sopisimme kavereiksi. Leluthan ovat lapselle "työkaluja". Olin vuosikaudet kotiäitinä ja itsekin kaipasin vaihtelua puuhiimme.

Mitä näille päivittelijöille nyt sitten vastaisi? Huomaan aina olevan puolustelemassa, että ihan ovat käytettyjä leluja olleet yms. Lelujamme ei missään nimessä ole hankittu "meilläpä on, teilläpä ei -periaatteella" vaan ihan omaan ja lastemme kavereiden käyttöön. Lastemme kaveriteivät asiaa päivittele, mutta aina kun heidän vanhempansa tupsahtavat kylään alkaa sama päivittely. Plääh...

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Muuta kun sillä, että heillä ei lapsena ollut, eikä ole rahaa ostaa esimerkiksi, tai jokin periaate, että ei osteta mitään (tai ehkä ei vaan mahdu minneen) ja eletään luomusti tms. Meillä on leluja viiden vuoden ajalta, ja osa on järjestyksessä, osa ei, ja välillä järjestetään taas kaikki. Olen osan piilotellutkin, ja osa on vaan levällään.

Lapset tykkää, ja on vaihtelua. Kaverit tykkää. Meille mahtuu. Ja kolmanneks, ei se tunnu olevan mistään pois. Kausittain on kivempi tehdä pahvilaatikoista majaa, ja leikkiä pelkillä sohvatyynyillä ja mummolaankin voidaan lähteä ihan ilman leluja, tai sit korkeintaan yksi lelu. Matkoilla on pärjätty myös ilman leluja, eikä tuo haittaa yhtään. Kummastipa ovat leikkineet vaikka pienillä kivillä.

Mutta en nyt ala siihenkään, että lapset pärjää ilman leluja, leikkivät pienillä kivillä, siis pelkästään... Ehkä meillä on sitten jostai muusta pois, ei ole esim. Arabian sarjoja tai design-sisustusta, tai muutakaan semmoista. Ei vaan kiinnosta. Lelut kiinnostaa meitä vanhempiakin.

Vierailija

Lapsi pystyy ottamaan myös lelulaatikosta haluamansa lelut ja tekemään niistä leikin. Lpasen mielestä merkillä ei ole välttämättä väliä. Monen eri sarjan lelut voivat muodostaa hienon leikin.

Vierailija

... et hankkisin pojalle joululahjaksi lapsille tarkoitetun sähkörakennussarjan, kun poika kiinnostunut kaikesta sellaisesta. Mutta sitten mietin, että onko isällään ollut kuitenkin aikanaan kehittävämmät leikit, kun on itse rakennellut juttunsa tavallisesta patterista, käämilangasta, polttimosta jne.

Eli liian valmiiksi tehty voi kyllä latistaa lapsen luovuutta. Vaan ehkä elämänmeno muuttuu ja tulevaisuudessa saatetaan tarvita erilaisia lapsena hankkituja oivalluksia kuin minun sukupolveni aikana.

M

Vierailija

Meidän lapsellamma ei mielestäni ole. Olen huomannut, että häntä loppujen lopuksi kiinnostaa paljon enemmän mielikuvitusleikit, piiretly yms. kuin leluilla leikkiminen.

Vierailija

että eri merkkisillä leluilla ei saa leikkiä keskenään. Mutta jos esim. lapset haluavat leikkiä barbeilla tai pikkuautoilla, on heille sen aloittaminen hankalaa, jos ensin pitää etsiä monesta laatikosta missähän mahtaa olla minkäkin barbin kenkä ja puoliso ym.

Toki meilläkin leikitään eri leluilla sekaisin, MUTTA leikin jälkeen / päivän lopussa ne kerätään omille paikoilleen, jotta lapset tietävät missä mikin tavara on kun sitten seuraavana päivänä juuri sillä tietyllä jutulla haluavat leikkiä.

Samoten en ollenkaan allekirjoita tuota mielikuvitushommaa. Lapsiamme on aina kehuttu siitä kuinka hyviä leikkijöitä he ovat (myös ilman leikkikaluja).

Ulkona syntyy kävyistä ja kivistä kalasoppaa ja sisällä voi sohvatyynyistä tulla yhtä hyvin merirosvolaiva kuin eräteltta.

Tämä leluhomma ei kuitenkaan näytä olevan lastemme kavereille vain heidän vanhemmilleen ja nyt siis myös minulle :(

Vierailija

tyyliin kaikilla tutuilla on se valtava lelulaatikko, missä kaikki on hujan hajan.. ja meillä sit jokaiselle lelulle on se oma paikkansa. just noin siis et on legolaatikko, autolaatikko ym.

Lainaus:

Siellä lelut menevät sekaisin ja leikki on vaikea aloittaa.

Tai siis meillä on erikseen legolaatikko, erikseen junaratalaatikko, pehmo-otukset ovat hyllyillä, kirjat kirjahyllyissä, käsinuket käsinukkepussukassa jne. Kyllä on joka lelulle löytynyt paikka, ilman että niitä tungetaan samaan kasaan.

Siis lelulaatikon ulkonäössä ei ole vikaa, mutta siinä on, etä lelut "hukkuvat" sinne samaan laatikkoon eikä niistä ole helppoa sitä leikkiä aloittaa.

Ap.

Vierailija

Ja missä leluja sitten "kuuluisi" säilyttää? Meillä on pojalle mielestämme kiva, autonmallinen (kannellinen), iso laatikko leluille enkä näe siinä mitään pahaa.

Vierailija

vastaisin. Luulen ettei he varsinaisesti sitä tarkoita. Niin vain tulee sanottua kun tulee huoneeseen jossa kaikki tavarat ovat erilaisia kuin kotona. Omaan asuntoon on niin tottunut.

Vierailija

niin jossain vaiheessa huomaa (tai sitten ei) sen, miten paljon markkinointikoneisto vaikuttaa siihen mitä haluaa hankkia. Kuulostaa nyt niin vainoharhaiselta salaliittoteorialta, mutta mainontaan laitetaan niin paljon rahaa että ei kukaan voi väittää etteikö se ohjaa kulutuskäytöstä. Kun sitten itse tekee tietoisen päätöksen olla noteeraamatta niitä signaaleja, niin kas, kulutus tippuu huomattavasti (ainakin meillä kävi näin).

Vähän vierestä, mutta tämä siis tälle äitikollegalle markkinointialalta :)

Vierailija

Siellä lelut menevät sekaisin ja leikki on vaikea aloittaa.

Tai siis meillä on erikseen legolaatikko, erikseen junaratalaatikko, pehmo-otukset ovat hyllyillä, kirjat kirjahyllyissä, käsinuket käsinukkepussukassa jne. Kyllä on joka lelulle löytynyt paikka, ilman että niitä tungetaan samaan kasaan.

Siis lelulaatikon ulkonäössä ei ole vikaa, mutta siinä on, etä lelut "hukkuvat" sinne samaan laatikkoon eikä niistä ole helppoa sitä leikkiä aloittaa.

Ap.

Vierailija

Vierastan kovasti kaikenlaista turhaa tavaraa. Meillä on leluja kyllä jonkin verran, esimerkiksi legoja ja muovieläimiä on isot kasat. Mutta mihinkään krääsämarkkinoihin en lähde mukaan, littlepetshopit yms. ovat mielestäni täysin turhaa rumaa, halpaa roinaa. Lapseni leikkii tyytyväisenä leluillaan, samoin lapseni kaverit, jotka tuntuvat arvostavan enemmän sitä, että lapseni keksii hyvät leikit kuin sitä, mitä kaikkia tavaroita meillä on.

Merkillistä muuten, minäkin työskentelen markkinoinnin ja median parissa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat