Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä vaiheessa tutti vauvalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Milloin olette antanut vauvalle tutin? Heti jo sairaalassa vai vasta myöhemmin kun on esim oppinut olemaan rinnalla vai ette ollenkaan?

Kommentit (5)

Vierailija

" pakon" edessä. eli automatkoilla pahimpaan hätään ennenkuin löytyy tissittelypaikka. ei tarvii tuttia edes joka päivä eikä kauan kerrallaan. jos syömisen jälkeen jää imu päälle niin tutin kanssa voi nukahtaa (muuten syö käsiään), mutta tutti putoaa pois heti unen tultua. meillä siis tutti vaan hätävara. harmia siitä on ollu kyllä, kun ei ole oppinu kunnon rintaotetta vaan koittaa tissiäkin vaan lupsuttaa kuin tuttia ja se sattuu! siksikin koitettu pitää tutittelu minimissä. illalla en tuttia anna, muuten herää nälkään hetipian. iltatankkaus antaa pidemmät unet. näin meillä.

Tiina ja Aapo 3kk :)

Vierailija

..Esikoiselle olivat antaneet tutin 2 vrk:n ikäisenä sairaalassa, kun joutui olemaan hetken lastenosastolla hoidossa. Sai pitää tuttinsa kotonakin, tosin annettiin se ihan pikkuvauva-aikana vain jos oli todella levoton.

Nuorimmainen on pärjännyt nyt parin kuukauden ikäänsä asti ilman tuttia -ei siis huoli sitä lainkaan. Tarjottu on parin viikon ajan, imemisen tarve on kova mutta vain rinta kelpaa.

Imetykseen ei ole vaikuttanut kummankaan kohdalla mitään. Toivoisin että tää kuopuskin huolisi tutin, äidin rinnat on aika kovilla kun joutuu olemaan tiheän syömisen lisäksi hieman huvi-imemisen kohteenakin.

Esikoinen vierottui tutista kerralla noin 1,5v. iässä. Flunssan yhteydessä nakkasin tutit piiloon, kun ei tukkoisen nenän vuoksi voinut imeä. Parina aamuna niitä etsiskeli, mutta ei enenmpiä kaipaillut eli meni tosdella helposti.

Vierailija

Aloitimme tutin kokeilun ristiäis viikolla, ajattelimme että ristiäispäivä menee hyvin kun lapsi ottaa tarvittaessa tutin kesken toimituksen ja se toimikin. Olisi ollut ristiäiset huutoa täynnä ellei olisi tuttia ollut. Nykyään tuttia käytetään vain nukkumaan mennessä, muuten ei tarvita.

-eikka ja nella 4,5kk-

Vierailija

kuukauden vanhana sai tuttia jos en ollut itse kotona tai pitkillä automatkoilla kun piti olla kaukalossa. 4 viikkoa vanhana siis annettiin tutti ekaa kertaa, ei oikein innostunut siitä, mutta edellä mainituissa tilanteissa huoli tutin " paremman puutteessa" . 2kk vanhasta asti ei ole tuttia huolinut, enkä ole sitä tarjonnutkaan tuputtamalla, sillä hyvä vaan jos ilman pärjää.

imetän kyllä usein ja pitkästi, eli rinnalla vauva viihtyy paremmin kuin hyvin. iltaisin hän on viimeiset 3 tuntia ennen nukahtamistaan yhtäjaksoisesti rinnalla. toisaalta sitten hän nukkuu kellon ympäri, joten nähtävästi kunnon tankkaus tehoaa.

olen lueskellut paljon tuttiasiaa (fanaattistakin tekstiä), ja lukemani pohjalta miettinyt, että osa " tuttivastustajien" touhusta on ihan järkeenkäypää, vaikken itse tuttia periaatteellisella tasolla vastustakaan. ainakin olen tuuminut että jos hän söisi imun tarpeeseensa tuttia, mahtaisiko unta riittää niin hyvin läpi yön? tuossa tulee kumminkin pakostikin " kunnon tankkaus" ennen yötä, kun rinnastahan tulee koko ajan maitoa... älkää nyt hirttäkö, tää oli vain mun mielipide;)

Vierailija

ja aion antaa myös tälle kolmannelle vauvalle kun hän syntyy. Jos siis huolii tuttia, kaikkihan eivät niin tee.

Meillä on tutti ollut käytössä jos vauva on juuri syönyt vatsansa täyteen mutta vielä on imemisen tarvetta. Tutti on ollut siihen juuri passeli. Varsinkin esikollamme, jolla oli selvät syömärytmit heti vauvasta asti ja hän oli supernopea syömään (aina vain toinen rinta ja siihen meni tasan 10min). Sen jälkeen jäi kovat imemisentarpeet, johon kokeilin myös rintaa mutta siitä seurasi vain pulauttelu kun söi liikaa.

Kun imemisentarvetta ei enää ollut, oli tutti käytössä kun vauva haki unta. Lapseni ovat aina nukkuneet yöt läpeensä, ja lopettivat yötissittelyt 3-4kk iässä jolloin yöunet olivat siis jo 8h putkeen ja siitä eteenpäin vain enemmän. Lähipiirissä on paljonkin lapsia, jotka eivät syö tuttia mutta syövät rintaa vielä yksivuotiaanakin monta kertaa yössä. EN siis sano, että tutti olisi jotenkin parempi kuin rinta, mutta meille se on ainakin taannut hyvät yöt aina (ja selvät rytmit päivään). En tiedä onko tutti ainoa syy, mutta isona syynä mä sitä ainakin pidän.

Tutti jäi esikoiselta pois 1v8kk iässä, pikkusiskolta 1v6kk.

Mikaela ja tytöt 2/04 & 2/06 ja LA 2/08

Uusimmat

Suosituimmat