Viola-tuorejuusto--- raskaus

Vierailija

Äkkiä jelppiä kehiin, pliis. Voinko syödä Viola-tuorejuustoa, vaikka olen raskaana? Siihenhän on käytetty pastöroitua maitoa.

Miksi en voisi?

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Mutta oli pakko heittää epäilystä rahkastakin, tunnen av:n tyylin. Kohta joku tulee kuitenkin ja nakkaa jotain kivaa faktaa rahkasta. Heh.

Kiitti vastauksista!

ap

Vierailija

melba:

Lainaus:

Maksapasteijanhan ne jo vapauttivatkin raskaanaolevien syötäväksi.

Onko maksapasteija vapautettu ihan virallisesti? Faktatietoa? Se olis kyllä herkkua just nyt.

ap

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

....Pastoroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja sekä pehmeitä juustoja kuten home-ja tuorejuustoja ei suositella kuumentamattomana listeriavaaran vuoksi raskauden aikana....

Mutta kun kyseinen tuorejuusto on tehty nimenomaan pastöroidusta maidosta. Kai se on kuitenkin turvallista?

Vierailija

melba:

Lainaus:

Olen siis vakaasti sitä mieltä, että teelusikallinen raakaa kalaa tai tuorejuustoa on paljon vaarallisempi kuin vaikka 10 laatikollista maksalaatikkoa raskausaikana.

Kyllä kannattaa välttää tuota maksalaatikkoa. Ei tarvi kuin kerran saada liikaa a-vitamiinia ja sikiö voi saada a-vitamiinimyrkytyksen.

Vierailija

Evira sanoo näin: " Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saatavan retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 μg RE."

Finelin mukaan maksalaatikko sisältää a-vitamiinia 3604.6 µg/100g

Vierailija

Haepa alkuperäinen googlesta hakusanoilla " raskaana maksapasteijaa" . Ihan elokuussa tämmöinen uusi tieto tuli. Itse kun synnytin heinäkuussa, niin mä en vielä saanut syödä ;-)

Vierailija

Minä vältin kans kaikki kuumentamattomat tuore- ja homejuustot sekä raa' at kalat ja lihat koko raskausajan. Sain täälläkin kuulla miten olen täysin hysteerinen akka. Minusta on kuitenkin syytä muistaa, että mikä voi olla _todella_ vaarallista sikiölle jopa pieninä määrinä ja mikä taas voi olla vaarallista sitten suurina määrinä (esim. maksa, alkoholi).

Itse en lähtisi leikkimään esim. pienellä määrällä raakaa kalaa, koska siitä voi seurata sikiön kuolema ja siitä minua pidetän hysteerisenä.

Sen sijaan jos joisin vaikka lasin viiniä kuukaudessa, niin varmasti ihmiset pitäisivät minua huonona äitinä, joka vaarantaa vauvan terveyden. Totuus on kuitenkin, että vaikka olisin juonut lasin viiniä kuukaudessa (mitä en tehnyt, kun ei ole tapana juoda muutenkaan), niin vauva ei olisi siihen kuollut.

Olen siis vakaasti sitä mieltä, että teelusikallinen raakaa kalaa tai tuorejuustoa on paljon vaarallisempi kuin vaikka 10 laatikollista maksalaatikkoa raskausaikana.

Vierailija

Siinähän sanotaan, että SEKÄ pehmeitä juustoja kuten home-ja tuorejuustoja... ymmärrät kai, että se SEKÄ rinnastaa nuo pehmeät niihin pastöroimattomasta maidosta tehtyihin.

Pehmeä juusto on erinomainen kasvualusta bakteereille. Tee kuitenkin, niin kuin itse parhaaksi näet. Suosituksiahan nuo on.

Vierailija

Minä nyt mietin sitä, että onko noissa suosituksissa oleellinen seikka se maidon pastöroiminen vai se, että juusto on pehmeä tai ns. tuorejuusto.

Henk. koht. vähän epäilen, että joku pastöroidusta maidosta valmistettu tuorejuusto voisi olla vaarallinen.

Vierailija

http: //www .evira .fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/suositukset_ja_ohjeet/maksan_ja_maksaruokien_kaytto_raskauden_aikana/raskaus__a-vitamiini_ja_maksan_kaytto/

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat