Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tällainen tilanne, ALOITAMMEKO UNIKOULUN??? Kerrothan mielipiteesi, kiitos paljon!!!!

Vierailija

Vauva 9kk.

Syö hyvin aamupuuron, lounassoseen, hedelmäsoseen, päivällissoseen ja iltapuuron ja tisua n.4Xpäivällä.

Nukahtaa iltaisin tissille, josta siirrän nukkumaan omaan sänkyyn.

Vierastaa aika paljon juuri nyt ja on kovin kiintynyt äitiin ja isään.

Heräilee yöllä n.2h välein tissille, joskus on yksi pidempi unipätkä (ennätys 4,5h).

Kun vauva yöllä herää, imee rintaa vaihtelevasti joskus ei juuri ollenkaan, joten epäilen, että heräilystä on vauvalle tullut vain tapa.

Nyt tuntuu, että nuo yölliset syömiset saisivat jo jäädä pois.

Miten kannattaisi toimia, että heräilyt loppuisivat? Unikoulu? Millainen? Minkälaisia tuloksia teillä on saavutettu? Onko nyt oikea ikä sellaiselle?

Kiitos tuhannesti vastauksista ja kokemuksista (sekä hyvistä, että huonoista)!!!

Kommentit (14)

Vierailija

Tekisinkö minä tuon rauhoittelun vai mies? Onko jotain " haittaa" rauhoittumiselle, jos minä tuudittelen vauvaa?

Miten teillä muilla on " unikoulu" onnistunut, jos myös äiti on ollut läsnä?

-AP

Vierailija

Kannattaa ottaa mies mukaan ja yhdessä päätätte milloin aamulla annat ensimmäisen kerran rintaa. Mies sitten lohduttelee lasta (joka ei tietenkään voi ymmärtää miksi ei saa rintaa ja on lohduton) ja nukuttaa ' tamppaamalla' kevyesti takapuoleen tai heijaamalla.

Jokunen yö siihen menee, mutta loppjen lopuksi kunnon yöunien myötä saatte päiväsaikaan virkeämmän lapsen ja äidin taloon:)

Vierailija

Jos syö niin yöllä tarjoaisin vaan tuttia tissin tilalle. Sitten jos tyyntyy tutilla niin tutista on aina helpompi kuitenkin luopua eli se sitten seuraavana askeleena myöhemmin.

Itse olen lapsilleni 3kpl vaihtanut tissuttelun tuttiin jo 4-6 kk iässä. Muutaman päiän /viikon tarvinnut pomppia sitä tuttia laittamaan mutta sen jälkeen helpottanut.

Vierailija

No meillä tilanne oli se, että mies on aina yöt töissä, joten hyssyttelyt jäi mun harteille. Ei sillä varmasti väliä niin ole onko äiti vai isä hyssyttelijänä, kumpikin varmaan niin läheinen, että hyväksyy kummankin. Teidän lapsi ei taida tuttia syödä ollenkaan?

T.2

Vierailija

vaan heräillään jatkuvasti monta kertaa yössä, lapsi nyt 1 v 7 kk. Yösyöttöjä tosin jatkui hyvin pitkään. Tassuttelulla lopetettiin yösyötöt aluksi n. 8 kk:n iässä ja se onnistui muutamassa yössä, mutta repsahdettiin takaisin jonkin ajan päästä kun huuto taas alkoi. Sitten menikin kuukausikaupalla niin, ettei minusta ollut lopettamaan niitä, mutta onneksi tehtiin se lopulta. Silloin se olikin jo hankalaa, ekat yöt mies valvoi ja nukuin toisessa huoneessa. Huuto tosin väheni aika pian ja se kestää nykyisin yleensä enää vähän aikaa kerrallaan. Mutta joka yö heräillään monta kertaa. Joten tällä hetkellä yöt eivät ole juuri sen helpompia kuin silloin kun tissiä vielä syötiin öisin.

Vierailija

Mites illalla: nukutatteko omaan sänkyyn vai nukahtaako rinnalle? Jos nukahtaa rinnalle, kannattaa aloittaa unikoulu sillä, että antaa iltamaidon esim. sohvalla ja kantaa hereillä omaan sänkyyn nukkumaan. Silloin ei ehkä yöllä tule vauvalle niin paniikki, kun herätessä paikka on sama, mihin nukahtikin.

Vierailija

Meillä samanlaiset taustat ja juuri tuossa iässä suoritettiin unikoulu tytölle. Nimenomaan niin, että isä oli läsnä. Isältä kun sitä rintaa ei saa, niin ehkä viesti menee paremmin perille.

Meillä tulokset olivat hyvät =) Yhdessä yössä (!) tyttö oppi uusille tavoille, eli ei ei enää syöttöjä, eikä heräilyä. Tai jos heräsikin, niin totesi vain että isi on lähellä, paras jatkaa unia. IHmeellistä mutta totta.

Etsi netistä ohjeet lempeään unikouluun, tehkää päätös ja siitä vain sitä toteuttamaan. Tuon ikäinen ei tosiaan tarvitse enää ruokaa öisin - huolenpitoa ja läheisyyttä kyllä, jos niin haluaa. Mutta toivottavasti teilläkin lapsi alkaisi nukkua yönsä, sitä läheisyyttä kun voi antaa myös päivisin =)

Vierailija

En usko, että unikouluun tarvitsee mennä. Mitä jos otat vaan lapsen lähelle, mutta jätät tissin antamatta? Auttaisiko silittäminen ja masun päällä makailu (sinun masun, ei lapsen ;) ) tai pikkuisen tepasteleminen pimeässä, että pieni rauhoittuu.

Vierailija

vuoden ja 10 kk. n iässä se yöheräily loppui. Olin rikki ja hajalla, katkonaisia öitä lähes kaks vuotta takana ja mielenterveys katoamassa. Eipä tästä nyt mitää apua ollut... Pelottelua lähinnä.

Vierailija

Sittenhän sä pääsit melko helpolla. Meillä kesti kauan ennen kuin saatiin mitään rytmiä päivään ja valvomista oli aivan järkyttävästi, mutta se nyt on onneksi mennyttä. :)

2.

Uusimmat

Suosituimmat