Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nyt ymmärrän miksi mua ei valittu sairaanhoitaja koulutukseen

Vierailija

eli olen aivan liian empaattinen, välitän liikaa ihmisistä. itken esim. sairaalaohjelman ihmisiä. sairaanhoitajana täytyy olla kylmä ja tunteeton ihminen. olen kuitenkin ollut sairaaloissa ja vanhainkodeissa töissä, lähinnä apulaisena ja kauhulla katson sairaanhoitajien kylmyyttä. vanhukset istuu päivät pitkät vessanpöntöllä. ei mennä katsotaan kun joku soittaa hälytyskelloa kun ei sillä kuitenkaan mikään ole. kahvilla istutaan lähes koko päivä, yhteensä 1,5 h tehdään töitä. on kyllä uskomatonta!

Kommentit (13)

Vierailija

Minä olen ollut joitakinkertoja ja voin kertoa, että hoitajia on hyvin monenlaisia. Osa on mukavia ja empaattisia, jotkut kylmäkiskoisia ja jotkut aivan ihania. Yleisvaikutelma on kuitenkin ollut mukava. Uskoisin, että luonnevalikoima on samanlainen kuin millä tahansa työpaikalla tai tällä palstalla.

Vierailija

Kaikkialla, missä olen ollut töissä, sh:t tekevät todella rivakasti töitä. Ei siinä ehdi juuri kaffeja juomaan. Ja joskus se tauko on PAKKO ottaa itselleen, koska sopivaa rakoa ei tule muuten koskaan jos sitä jää odottamaan.

t: lääkäri

Vierailija

mä saan mun naapureilta (mukavia mummoja moni) palautetta, että on mukavaa, että on nuori (heidän näkökulmastaan) naapuri, joka on aina hyvällä tuulella, hymyilee ja jaksaa jutustella :) ja jaksan töissäkin toki ;)

sh

Lainaus:

jotka minä tiedän, ovat työnsä ulkopuolella todella töykeitä, hymyttömiä ihmisiä. Työnsä kyllä tuntuvat hoitavan ja ovat siellä ystävällisiä. Liekö raskas työ liian vaativaa, ettei viitsi naapuria tervehtiä, vaikka naapuri tervehtisi..

Vierailija

Sosiaali- ja terveysalan töissä ei voi olla myös liian tunteellinen, täytyy osata laittaa ammattitaito tunteiden edelle. Se ei tarkoita kuitenkaan sitä että pitää olla kylmä kuin kivi. Kuitenkin tietynlaisella "kylmyydellä" hoitaja antaa itsestään ammattimaisen kuvan ja jaksaa myös mahdollisesti itsekin paremmin. Et voi ottaa kaikkia ihmisten sairauksia/huolia/ongelmia itsellesi, jotta jaksat myös seuraavana päivänä tulla töihin. Itse opiskelen ja työskentelen samalla, olen kyllä sitä mieltä että töitä täytyy tehdä ja antaa asiakkaalle aikaa, ei kahvilla istumalla asioita hoideta. Mutta kyllä lämpoöä pitää olla ja hymyä huulessa, jaksaa itsekin paremmin :)

Vierailija

halusin nuorena sairaalaan töihin. Menin kirjoitusten jälkeen Meilahden sairaalan ensiapuun kansliahommiin liki vuodeksi. Minulle tuli tosi huono olo niistä sairaanhoitajista siellä... ja se siitä sairaalaunelmasta.

Toki ihmisiä oli joka lähtöön, mutta hyvin, hyvin moni sairaanhoitaja oli kylmä ja epäempaattinen. Esimerkiksi muistan tapauksen, jossa eräs itsemurhaa yrittänyt tuli ensiapuun ja hänet laitettiin käytäväpaikalle (kaikkien näkyville siis tarkoituksellisesti). Oli hiljainen ilta/iltayö. Tämä ressukka pyysi, voisinko pitää häntä vähän aikaa kädestä. Minulla ei ollut mitään akuuttia ja jäin vähäksi aikaa - kunnes eräs sairaanhoitaja tuli hakemaan minut pois, että "tuollaista ei tehdä".

Vierailija

ei luonnistuisi sulta ammatillisuus! vanhusten puolella ja lapsilla olen pitänyt kädestä kiinni jne, mutta psyk. puolella en - siis kun on kyseessä psyk.puolen juttu. en jaksa kaikkea edes selittää, mutta tuskin olet itse ollut edes tietoinen kaikista taustoista jne. kyseisen potilaan kohdalla. ressukka taisit olla sinä....

Lainaus:

Tämä ressukka pyysi, voisinko pitää häntä vähän aikaa kädestä. Minulla ei ollut mitään akuuttia ja jäin vähäksi aikaa - kunnes eräs sairaanhoitaja tuli hakemaan minut pois, että "tuollaista ei tehdä".

Vierailija

Empaattisuus tuskin on paha asia hoitotyössä ja mielestäni myös hoitajan pitää osata sellainen olla, mutta ammatillisesti. Jos ottaa liian raskaasti kaikki, työ alkaa käydä psyyken päälle. Kylmiä hoitajia on varmasti paljonkin, koska he tekevät niin rutiininomaisesti vuosi kaudet. Mutta esim. lastenpolilla ollessamme siellä oli niin ihana sairaanhoitaja, että täytyy sanoa että oikeassa paikassa töissä oli!

Vierailija

jotka minä tiedän, ovat työnsä ulkopuolella todella töykeitä, hymyttömiä ihmisiä. Työnsä kyllä tuntuvat hoitavan ja ovat siellä ystävällisiä. Liekö raskas työ liian vaativaa, ettei viitsi naapuria tervehtiä, vaikka naapuri tervehtisi..

Vierailija

Hoitajan tehtävä on auttaa, hoitaa, ja tukea, joten jos hoitajasta ei ole tukijaksi elämän vaikeissa asioissa, vaan tarvitsee itse lohdutusta, on potilaan saama apu kyseenalaista. Kuulosta kirjoituksesi perusteella naiivilta ja lapselliselta.

Vierailija

Sairaanhoitaja ei tosiaankaan voi olla liian tunteellinen. Itse en työssäni sairaalassa ole silti mitään kylmiä tunteettomia hoitajia juurikaan tavannut, vaan rautaisen ammattitaidon ja sopivan empatiakyvyn omaavia hoitajia.

Jos olen noin herkkä kuin alussa kuvasit palaisit sairaanhoitajan työssä heti loppuun.

Ja kyllä meillä töissä hoitajat tekevät töitä eivätkä turhia kahvittele. Kahvihetken aikana voi joutua potilaiden asioita hoitamaan, vaikka mielestäni heidänkin pitäisi saada istua kahvihetkensä rauhassa. Joten jos joskus on mahdollista istua pidempään tauolla, niin sen kuin istuvat.

nim.en hoitaja, mutta hoitajien kanssa työskentelevä

Uusimmat

Suosituimmat