Uskaltaako vielä hankkia lapsen?

Vierailija

Ikää 38 vuotta ja verenpainetauti (toki lääkkeillä hoidossa). Ennestään on yksi 8-vuotias lapsi. Olisiko lasten ikäero liian suuri ja äidin ikä liian paljon? Mielipiteitä, kiitos!

Aikoinaan tuo verenpainetauti oli suurin syy siihen, miksi ei toista lasta hankittu. Ensimmäinen raskaus sujui kuitenkin ongelmitta.

Kommentit (12)

Vierailija

vaan nimenomaan mielipiteitä, joita sainnkin ihan mukavasti ja ihan asiallisia mielipiteitä, paitsi sinun.

Onhan se nyt sanomattakin selvää, että menen heti viivana siinä vaiheessa lääkärin juttusille, jos päädymme hankkimaan toisenkin lapsen. Täältä saa usein vain hyvin miettimisenarvoisia vastauksia.

Lisää MIELIPITEITÄ, kiitos!

Vierailija

Minä jouduin syömään verenpainelääkkeitä nuorinta odottaessani, mutta lääkitys alkoi siis kesken raskauden. Ennen raskautta ei verenpainetautia ollut. Samanlaisia lukemia minulla oli edellisissäkin raskauksissa (n. 190/110), mutta siloin niihin ei puututtu mitenkään. Ehkä mulla viimeisessä raskaudessa ikä (42 v.) teki sen, että paineita haluttiin alentaa, mutta ei lääkkeet kyllä auttaneet, vaan verenpaine pysyi korkeana kokoa ajan. Silti olin oikein hyvässä kunnossa koko raskausajan, ihan vauvan syntymään asti. En ollut vuodelevossa enkä muutenkaan ottanut mitenkään iisisti. Viikon lomamatkakin tehtiin viikkoa ennen vauvan syntymää. Sektioon jouduin perätilan takia. Verenpaine ei aikasemminkaan estänyt alatiesynnytyksiä eikä se olisi estänyt nuorimmankaan synnyttämistä. Vauvaa yritettiin kääntääkin, että olisin voinut hänet synnyttää.

Vierailija

Lääkkeet vaihdettiin ja voin erittäin hyvin koko ajan, ei edes raskausmyrkytystä kuten edellisen kerran. Syntyi tosin kuukautta aikaisemmin.

Olin ouoli vuotta vaille 40!

Onnee vain yritykseen!

Vierailija

joten rohkeasti vain yrittämään.

Ikäero ei ole mielestäni ongelma, ellei siitä tee ongelmaa.

Ja lääkäri kopnsultaatio ennen yritystä varmaan auttaa miettimään mahdollisia riskejä (9 vuodessa hoidotkin on voineet edistyä)

Tsemppiä!

Vierailija

(toinen lapsi on kaksi vuotta nuorempi)

Verenpainetaudista en mene sanomaan mitään. Itselläni on jotain muuta.

Mutta lääkäriltähän ne riskit selviää.

Vierailija

vaikka verenpaineesi on ollut 190/110? Ihanko totta? Missä ihmeessä sinua oikein hoidettiin? Noilla paineilla alkaa olla merkittävästi kohonnut riski siihen, että istukka toimii huonosti ja äidiltä napsahtaa verisuoni poikki. Älkää nyt vain kukaan ottako tuota ohjeeksi itsellenne!

Ap:lle nykyään RR-tauti ei ainakaan ole automaattisesti mikään alasynnytyksen estävä tauti. Omaa synnytystäni käynnistettiin pari vuotta sitten naistenklinikalla, vaikka RR oli 180/120. Sektiosta ei puhutta verenpaineen vuoksi mitään.

Vierailija

Mutta seurattuna ja hoidettuna ei varmaan muuten mikään este.

Lasten ikäerokaan ei minusta ole mikään este. Onhan isoissa perheissäkin lapsilla valtavia ikäeroja. Meidän uusperheessä esikoisen ja kuopuksen väliin jää 16 vuotta.

Vierailija

ihmiset haluaa niin eri asioita. Minä itse en haluaisi toista lasta noin isolla ikäerolla enkä varsinkaan tämän ikäisenä. Olen siis itse myös 38-vuotias. En halua olla 50- vuotiaana vasta ala-asteen lopettavan lapsen vanhempi. Mutta tiedän, että monet just nimenomaan haluavat, eikä siinä ole mitään pahaan. Minä en haluaisi.

Isoa ikäeroa en halua siksi, että minusta on mukavaa, että voidaan koko perheellä tehdä samoja juttuja. Ja siksi, että minusta ei ole mukava ajatus, että pikkulapsivaihe kestää perheessä vuosikausia. Joskus harmittaa, ettei tullut yritettyä aikanaan lisää lapsia, mutta ei niin paljon, että haluaisin aloittaa alusta vauvan kasvattamisen.

Mutta tässäkin asiassa ihmiset on erilaisia. Minulla on monta kaveria, jotka rakastaa olla just pikku lapsen äitejä. Minä taas tykkään olla koululaisen äiti ja haluan, että voin ottaa kaiken " irti" näistä mahtavista vuosista, kun lapsen on ala-asteella eli osaa jo paljon kaikkea ja voidaan tehdä yhdessä tosi mielenkiintoisia juttuja ja toisaalta murkkuikä ei ole vielä päällä.

Sairauteen en tietenkään osaa ottaa mitään kantaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat