miten keskustella keskustelukyvyttömän kanssa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kyse on mun äidistäni. Olen luullut tulevani hänen kanssaan hyvin toimeen, mutta viime aikoina homma on näyttänyt menevän ihan käteen. Hän lopetti kesällä 10 v. kestäneen suhteen, pisti miehen pihalla, mutta päättikin sitten jatkaa seurustelua kumpikin omissa asunnoissaan asuen, koska " he tulevat niin hyvin juttuun" . Siinäpä tehköön niin, jos haluaa, mutta se on alkanut hiertää tätä hommaa, että nykyään äitini on tosi välttelevä omista asioistaan. Äitini suoraan sanoen valehtelee, kiertelee ja välttelee kertomasta tekemisistään, jotka liittyvät tuohon mieheen. Olen jo saanut äitini pari kertaa kiinni valehtelusta ja se ärsyttää mua, koska äitini on itse opettanut meidät rehellisiksi. Kun sitten eilen tästä hänelle räjähdin, hän syytti minua kohtuuttomaksi ja jos ei kelpaa, voisin lapseni kanssa lähteä kotiin (hän oli kutsunut meidät viikonlopuksi kylään ja poistui itse " kaupungille" vaikka meni miehen luo). Me lähdimme siis kotiin. Tuon valehtelun lisäksi mua ottaa päähän se, että äitini ei osaa keskustella laisinkaan vaikeista asioista, vaikka vaatii lapsiltaan kyllä avoimuutta ja sitä, että kerromme hänelle asioistamme, myös vaikeista. Eilenkin hän meni sanansa sanottuaan sisustamaan huonettaan ja kyseli minulta seuraavassa hetkessä mielipidettä siihen liittyen! Eihän tästä tule mitään. Minulla olis äidilleni paljon sanottavaa, mutta miten ihmeessä voin sen sanoa, jos hän ei ole valmis minkäänlaiseen keskusteluun tai toisaalta ei pysty keskusteluun/osaa keskustella?? Vaikeissa tilanteissa hän aina sanoo, että jos ei kelpaa, voi mennä kotiin. Aivan kuin se ratkaisisi kaiken! Ja tiedän, että jos en saa sanottua asioita, se alkaa vaivata minua todella paljon ja vahingoittaa meidän välistä suhdetta enemmän. Toisaalta jos sanon, loukkaantuu äitini verisesti. Minä en toisaalta omassa raskaassa elämäntilanteessani jaksaisi alkaa opettaa äitiäni keskustelemaankaan, pitäisikö minun tuupata hänet/suositella hänelle johonkin kerro omista tunteistasi -kurssille??

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat