Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyslomalta paluu

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen palaamassa takaisin töihin äitiyslomalta. Olen tehnyt kaksi lasta 2,5 vuoden aikana ja nyt on aika palata takaisin töihin.

Keskusteltuani pomoni kanssa tässä taannoin, hän ilmoitti, etten ehkä palaisikaan samaan työhön. Olen asiasta erittäin pettynyt, sillä olen aiemmin työni hoitanut hyvin ja olen siitä saanut kiitosta. Työtehtävä on edelleen olemassa, joten käsittääkseni minulla on oikeus " vaatia" samaan tehtävään pääsyä, eikö vain? Työtäni jatkaisi siis toinen työntekijä. Lisäksi palkkanikin putoaisi hieman! Ja käsittääkseni sekin on laitonta. Mitään laillista ja järkevää selitystä pomoni ei ole antanut tästä asiasta. Lisäksi esimieheni vaihtuu ennen töihin paluuta ja nykyinen esimies sanoi, että tietysti asia riippuu siitäkin, että mitä tuleva esimies asiasta sanoo. Eihän se tämä riipu esimiehestä ja hänen mielipiteistä laisinkaan, vaan eikös laki ole puolellani tässä asiassa ja entinen työpaikkani ja asemani kuuluu minulle? Ajattelin liitolta vielä tarkistaa asian ennen kun puhun uudestaan esimieheni kanssa. Onko joillakin tapahtunut joskus vastaavaa? Olen kyllä kuullut, että tällaista tapahtuu aika useinkin.

Olen ollut saman firman palveluksessa 7 vuotta ja ylennyt kiitettävästi. Ennen äitiyslomalle lähtöä työhöni oltiin tyytyväisiä, eikä ollut minkäänlaista puhetta, ettenkö saisi samassa työssä jatkaa äitiysloman jälkeen. En tiedä, mitä esimieheni päässä liikkuu, mutta hänen on turhe kuvitella, että voi sysätä minut johonkin nurkkaan vain siksi, että olen ollut äitiyslomalla. Työpaikallani on tullut muutoksia poissa ollessani, mutta olen erittäin nopea oppimaan uudet asiat ja sen tietää myös esimieheni. Asiaan liittyy vielä muitakin pikku juttuja, jotka pistää esimieheni hieman epäillyttävään valoon.

Kertokaahan mitä mieltä olette tällaisesta asiasta?

Kommentit (11)

Vierailija

Suora lainaus teknologiateollisuuden työehtosopimuksesta:

Työnantajan tulee tarjota äitiysvapaan jälkeen työhön palaavalle toimihenkilölle, jos hänen poissaolonsa on kestänyt enintään 12 kuukautta, hänen ennen äitiysvapaan alkamista hoitamiaan tehtäviä.

Mikäli tämä ei ole mahdollista, tulee työnantajan tarjota muita samantasoisia tehtäviä tai ellei näitä ole, muuta työtä. Tässä kappaleessa tarkoitetulla toimihenkilöllä on oikeus työnsaantiin ennen äitiysvapaan ajaksi työsuhteeseen otettua sijaista.

Eli ilmeisesti ei ole pakko antaa samaa työtä takaisin jos on ollut tuon 2,5v pois töistä. Riippuu tietenkin työehtosopimuksesta.

Vierailija

hei!

Yleensä sopimuksessa/laissa on teksti, että voi palata samaan tai samanarvoiseen tehtävään äippäloman jälkeen. Ei voida siis siirtää ihan mihin tahansa, eikä ainakaan palkkaan koskea. Varmin tapa saada asia selväksi on laittaa oma luottamusmies asialle. Sitä varten he ovat että auttavat tämmöisissä ongelmissa.

Elä anna periksi jos todella pidit työstäsi. Mutta varaudu siihen, että saat pomosi ja sen sijaisesi " vihat niskaan" jos he todella ovat päättäneet syrjäyttää sinut. Elävästä elämästä löytyy rumia esimerkkejä..

Tsemppiä!

tarutu

Vierailija

Myös mun käsittääkseni sulla on oikeus palata entiseen tehtävääsi ja entisellä palkallasi (tietenkin tehty TES-korotukset). Ota ilman muuta yhteys liittoosi, jos työnantaja ei muuta esitystään.

Toivottavasti kaikki järjestyy parhain päin!

Vierailija

Onpas helpottunut tunne, kun tein vihdoin päätöksen, että jään hoitovapaalle vielä ainakin ensi vuoden elokuuhun saakka. Katsotaan sitten mitä teen ja mihin meen... Ehkä ihan samaan työhön takaisin, jos vain tarjotaan samaa paikkaa silloin takaisin...

Vierailija

Meillä myös isä piti isäkuukauden. Minä olin sen ajan töistä vuosilomalla ja aloitin hoitovapaan lomani jälkeen, joten välttämättä et joudu menemään töihin isäkuukauden aikana. Äitiysloman aikanahan kertyy normaalisti vuosilomaa, jos työsuhde on voimassa.

Muistathan myös, että jos menet töihin, on sinulla oikeus tehdä lyhennettyä työaikaa siihen saakka, kunnes lapsi on 3 vuotta.

Toivottavasti kaikki järjestyy parhain päin!

Vierailija

En ole lakimies, mutta tasa-arvolainsäädännön kurssin kävin kyllä joskus vuosia sitten. Käsittääkseni tuollainen on täysin lainvastaista toimintaa ja jos työnantaja noin menettelisi, joutuisi hän varmasti maksamaan vahingonkorvauksia sinulle raskaudesta/äitiydestä johtuvasta työsyrjinnästä.

Mitä sitten päätätkin tehdä, älä missään nimessä hyväksy oikeuksiesi polkemista vaan ole rohkeasti yhteydessä luottamusmieheesi ja liittosi lakimiehiin.

Vierailija

Ootko selaillu sinun alan/työn työehtosopimusta?

Siitä löytäisit varmaan jotain vastauksia noihin kysymyksiis.

Se löytyy varmaan netistäkin, kun osaa etsiä.

Helpointa tietty ottaa yhteyttä oman liiton luottamusmieheen. Se osaa varmasti suoraan vastata noihin siun kysymyksiis.

Tsemppii ja pidä puoles!

Vierailija

että voiko heti seuraavana työpäivänä laittaa toisiin hommiin, niin ei kuulemma voi. Minulla on oikeus olla siinä työtehtävässä irtisanomisajan eli mun tapauksessa 2 kk ja vasta sitten pomo voi siirtää mut toisiin tehtäviin. Tästä ei tainnut pomokaan olla tietoinen, että ei se ihan niin helposti käy! Alan todella kyllä kallistumaan siihen hoitovapaaseen ja ehkä hommaan mukavemman työpaikan jostain. Tosin työssäni ei todellakaan ole mitään vikaa ja se vähän harmittaakin ja siksi on vaikea päättää mitä tekisi. Ja jos tätä asiaa miettii miltä kantilta vain, niin tärkeintä on kuitenkin lapset. Kuopukseni olisi vasta 8 kk kun palaan takaisin töihin, koska isä meinasi pitää viimeisen kuukauden vanhempainvapaasta ja menisi siis hoitoon 9 kk iässä. Ei ketään korvaa äitiä tai isää vielä noin pienellä, joten myös siksi taidan jäädä hoitovapaalle. Nämä asiat eivät aina ole ihan yksinkertaisia. Tänään haluan jäädä kotiin ja huomenna taas haluaisin mennä työelämään, mutta lopullinen ratkaisu tarvii tehdä pian.

Vierailija

Samaa mieltä edellisen kanssa!

Ja jos jaksat, niin tulisitko sitten kertomaan, kuinka kävi. (Itsellä ei tosin ole samasta asiasta " vaaraa" , mutta tulevaisuuden varalle, jos vaikka työpaikkaa joskus vaihdankin ja näin käy - tai jos joku muu sattuu tällä hetkellä/tulevaisuudessa olemaan samassa tilanteessa.) Olisi hyvä kuulla, kuinka teillä asian kanssa kävi, vähän kuin " ennakkotapauksena" .

Tsemppiä!

Vierailija

Selvitin asian ja liitosta sanottiin, että minulla on oikeus samaan työhön/palkkaan, kun lähtiessäni äitiyslomalle. Kun puhuin asiasta pomon kanssa hän sanoi olevansa tästä tietoinen, mutta sanoi, että voivat sitten siirtää minut pois tehtävästä yhden päivän jälkeen... Että näin...

Vielä ei ole varmaa siirretäänkö minut pois siitä tehtävästä, mutta se varmistuu piakkoin. Ja mitä siihen palkkaan tulee, niin palkka laskee, jos minut siirretään pois siitä tehtävästä, koska kyseessä on osastonvastaavanlisä, jota en sitten ole " ansainnut" , jos en sitä työtä tee. Ja jos alan silti samaa palkkaa vaatimaan, joudutaan kuulemma yt-neuvotteluihin... Eli vähän tällaista kiristysmeininkiä... Tuollainen kiristys on aiemminkin kuulunut pomoni käytökseen eli ei mitään uutta. Omalle kohdalle en tosin koskaan kuvitellut tällaista osuvan, koska olin 100 varma työpaikastani!

Nyt en olekaan sitten varma, viitsiinkö palata takaisin töihin ollenkaan. Voisin hyvin jäädä vielä hoitovapaalle, koska se ei paljoa taloudelliseen tilanteeseemme vaikuttaisi. Vaikuttaa todella siltä, että tuo työpaikka ei ole enää vaivan arvoinen... Ja lapsetkin ovat pieniä vain kerran...

Vierailija

Johan on toimintaa pomolta!

Jää ihmeessä vielä hoitovapaalle, jos taloud. tilanne sen sallii. Kosto on suloinen, heh! :)

Oikeasti, aika järkyttävää toimintaa... Eikö tuollaiselle asialle oikeasti sitten vaan mahda mitään??? (Olisiko lakimiehiä täällä paikalla???)

Harmittaa ihan puolestasi!!! :(

Uusimmat

Suosituimmat