On se kumma, miten nykyäidit pelkäävät niin luonnollista asiaa kuin synnytys...

Vierailija

Vuosituhansia äitimme ovat synnyttäneet vailla pelkoa luonnonmukaisesti ilman mitään kivunlievityksiä ja apuja. Ja ihan hyviä lapsia syntyi ja runsaasti!

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Eikövätköhän ne ole pelänneet vielä enemmän kuin nykyäidit. Ja ihan aiheesta. Silloin " vanhoina hyvinä aikoina" syntyi tosiaan runsaasti terveitä lapsia, mutta runsaasti myös kuoli äitejä ja lapsia synnytyksiin... Oletko ap koskaan lukenut mitään entisajoista kertovaa?

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Itse en pelännyt ensimmäistä synnytystäni,

toinen jo vähän kammotti, ja kolmatta en toivo joutuvani enää kokemaan ;-) On niitä riskejä nykypäivänäkin, sellaisiakin, joista ei paljon puhutakaan...

Menin kanssa ekaan synnytykseen positiivisella, odottavalla mielellä. Tuttavilla oli ollut helppoja ja hyviä kokemuksia, joten ne osannut edes kuvitella mitä siellä voisikaan oikeasti tapahtua. No, totuus on, että eka synnytykseni ei ollut helppo: lapsi oli ennakoitua isompi, synnytys pitkä ja itse repesin ja vuodin verta niin että sain verensiirron ja olin useita viikkoja tosi heikko. Toinen synnytys muistutti jo enemmän " keskiverto-normisynnytystä" , mutta ei se nyt mitään huviajelua ollut. Mutta tosiaankin: nykyään pystyn jo niin hyvin kuvittelemaan, MIKÄ KAIKKI VOISI MENNÄ PIELEEN, että tuskinpa meille kolmatta enää tulee...

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Ennen pelkäsivät vielä enemmän ja ihan syystä. Lapsikuolleisuus lähenteli 50% ja pahimmissa vaiheissa lähes kolmasosa synnyttäjistä kuoli lapsivuoteeseen...

!

Vierailija

toinen jo vähän kammotti, ja kolmatta en toivo joutuvani enää kokemaan ;-) On niitä riskejä nykypäivänäkin, sellaisiakin, joista ei paljon puhutakaan...

Vierailija

Pelkäsin toista synnytystä jopa niin paljon, etten uskaltanut synnyttää perätilassa olevaa vauvaa. Ja pelkäsin nimenomaan vauvan vammautumista tai kuolemaa.

Vierailija

Mutta jos noin ajattelet, niin sittenhän on äärettömän luonnollista että et käy neuvolassa, et rokota lastasi ja hänkin kuolee....noh, vaikka keuhkokuumeesee..... hei, sehän on vain luonnollista, mutta ei todellakaan nykyaikaa.

Vierailija

Nykyään synnyttäminen on vähän turvallisempaa kuin ennen. Ennen kuoli lapsia synnytykseen, äitejä synnytykseen ja lapsivuodeaikana.

Minä esim. olisin " ennen vanhaan" kuollut kolmannen lapseni syntyessä melko varmasti, olisimme molemmat menehtyneet. Häntä kun ei sektiollakaan saatu helpolla ulos (mystisessä asennossa ja napanuora useita kertoja kaulan ympäri).

Totta kai synnytys pelottaa, varsinkin jos sitä ei ole ennalta kokenut. Minua ainakin pelotti vielä ensimmäisen kerran jälkeenkin. Miksi ei olisi pelottanut. Eikä pelko välttämättä tarkoita = haluaa sektion, vaan että vaan pelottaa.

Mutta tosiaan: ennen vanhaan naiset vasta pelkäsivätkin synnytystä. Mitään takuuta kun ei ollut, että oli hengissä synnytyksen jälkeen. Mm. mieheni isän äiti kuoli synnyttäessään kaksosia 40-luvulla, eivätkä kaksosetkaan jäänet henkiin.

Vierailija

Varmasti aina on synnytystä pelätty. Onneksi nykyään pystytään tekemään hyvin turvallisesti suunniteltu sektio ja se on Suomessa mahdollista. Onneksi ap saa synnyttää alakautta ja saa varmaan kieltäytyä jopa hätäsektiosta uskoisin. Onneksi me synnytyspelkoiset saamme kieltäytyä alatiesynnytyksestä. Onneksi on olemassa kaksi tapaa saattaa lapsi maailmaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat