Miten haetaan avioeroa?

Vierailija

Tää liittto näyttäis olevan ohi ja musta tulee kaikkien parjaama yh.

Miten käytännön asiat? Miten haetaan avioeroa? miten elatusapu lasketaan? Kaikki on mulle nyt ihan uutta ja voimia ei ole yhtään.

Kiitos jo etukäteen kaikesta avusta

Kommentit (7)

Vierailija

1) avioerohakemuksen ykkösvaihe käräjäoikeuteen, sieltä saa valmiit lomakkeet, voi hakea joko yhdessä tai jompi kumpi vaan

2) kun muutatte erilleen, niin kelalta yksinhuoltajakorotus lapsilisään

3) lastenvalvojan luona sovitte kirjallisesti a) elatusmaksut, 2) huoltajuus ja 3) tapaamiset

Mikäli tulosi ovat pienet, niin voit saada vielä muitakin yhteiskunnan tukia tai vaikka alennusta hoitomaksuihin, niistä en vaan itse oikein tiedä, kun en saanut mitään.

Ositus kannattaa tehdä lakimiehellä mikäli teillä on yhtään mitään muuta omaisuutta kuin irtaimisto.

Elatusmaksun määrää voit summittaisesti arvioida vähentämällä lapsen kuluista (esim 440 euroa) lapsilisän ilman yksinhuoltajakorotusta (100 euroa) ja jakamalla tämän (340) vanhempien nettotulojen suhteessa. Eli jos mies tienaa vaikka 2000 käteen ja sinä 1400, niin mies maksaisi 200 euroa elatusmaksua. Nykyään on tosin monikymmensivuinen kaava olemassa, mutta tuosta saa suuntaviivaa.

Käytännössä vanhemmat saa kyllä ihan itse sopia elatusmaksusta, joten jos mies haluaa maksaa vaikka 300 euroa, niin sekin toki sopii, lastenvalvojalta saa käsityksen minimistä kuitenkin. Tai sitten sopimus voi olla vaikka 150 euroa, mutta lisäksi isä ostaa esim. urheiluvälineet ja maksaa puhelinkulut tai mitä vaan.

Oletkos oikeasti sitä mieltä, että yksinhuoltajia parjataan? Puolet ihmisistä eroaa, joten eiköhän noita yksinhuoltajia parjaamattomiakin ole ainakin puolet ;-)

Vierailija

tässä on kaikki nin aluillaan ja voimat täysin loppu, en tirdä mistä alkaa ja mitä tehdä. ehkä ne kaavakkeet kuitenkin kannattaa hankkia valmiiksi ja sopia se tapaaminen. ero tässä kuitenkin on tuloillaan...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat