Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ositus tehdään tässä tilanteessa?

Vierailija

Avioehtoa ei ole ja ykkösvaihe on meneillään. Miehellä ei ole vakituista työpaikkaa, vaan tekee keikkaa. Tulot hänellä on n. 1300euroa/kk/netto. Hänellä ei ole omaisuutta. Kaikki kipot ja kihvelit jäi minulle. Minun palkkani on 1500 euroa/kk/netto. Omaisuutta ei ole minullakaan. Lainaa on minun nimissäni, ja se on avioliiton aikana otettu. Yhteisiä lapsia ei ole.

Mitä ositus maksaa kaikkineen?

Kommentit (3)

Vierailija

Arvioidaan omaisuuden arvo ja jaetaan se kahtia. Teidän tapauksessanne voitte arvioida yhdessä kippojen ja kappojen arvoksi vaikka 400 euroa. Jos kaikki jää sinulle, olet ex-miehellesi velkaa 200 euroa.

Myös velat jaetaan. Yleensä tehdään niin että jos sinulla on vaikka autolaina niin ei miehen sitä tarvitse ruveta maksamaan, vaan sinä otat sen kontollesi, mutta samalla saat myös auton. Muutenhan autosta olisi puolet miehen.

Osituksen ei tarvise maksaa mitään. Ota yhteys kuntasi oikeusaputoimistoon.

Vierailija

Ja huomioida siinä sekin jos jommalle kummalle on avioliiton aikana syntynyt oikeus perintöön niin sekin pitää eritellä vaikka perintö olisi perikunnan hallussa... Muutoin joutuu maksamaan puolet perinnöstä ex:lle sitten kun perintö jaetaan. Vaikka sitten 20vuoden kuluttua...

Uusimmat

Suosituimmat