Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko itsekästä kieltäytyä lähettämästä joulukortteja?

Vierailija

Anoppini puhui, että ei jaksa sitä joulukorttien lähettämisrumbaa, että hän lähettää kortteja mieluummin sitten kun itselle sopii, vaikka "hyvää kesää"-kortteja. Tavallaan tuo on minusta ihan ok, mutta eikö jouluna ajatuksena olisi toisaalta muistaa toisia? Miten ne jotka sitten lähettää anopille kortteja, joihin ei vastata mitenkään? Onko ok muistaa toisia vain silloin kun se itselle sopii?

Kommentit (14)

Vierailija

Minä en lähetä juurikaan joulukortteja (enkä pääsiäi tai ystävänpäivä), mutta muistan silti esim. syntymäpäivinä, samoin muina merkkipäivinä, tarjoan apua tarvitseville jne. Koska muistan ihmisiä juuri heille tärkeinä/tarpeellisina aikoina en käsitä miten joulukortittomuus tekisi minusta huonon ihmisen? Joskus saan joulukortteja ihmisiltä joista en muuten kuule mitään, ja silloin kyllä tulee tunee että olen vaan joku pakollinen rasti jossain "näille on pakko lähettää joulukortti vaikkei pätkääkään kiinnosta"-listassa.

-Olin kai 4

Lainaus:

silloin, kun itselle mieleen juolahtaa. TAPA, jolla muistetaan on valittavissa, mutta EI se, että muistetaanko vai ei.

Eli on epäkohteliasta ja itsekästä viisveisata tavoista. Ihmiset ilahtuvat, jos heitä onnitellaan synttäreinä ja jouluna. Jos joku ei piittaa siitä tarpeesta, se on itsekästä. Ei maailman suurin epäkohta, mutta itsekästä ja tylyä yhtä kaikki.

Vierailija

Mä laskin tässä joku päivä, että jos lähettäisin kaikille sukulaisille ja tutuille kortin jouluna, niin niihin menisi rahaa noin 70 e (iso suku ja laaja tuttavapiiri) mikä on ainakin minulle iso raha. Vähemmän menisi, jos jaksaisi vääntää itse ne noin 50 joulukorttia, mutta kun ei jaksa eikä ole aikaakaan. Äitini kiroaa joulukorttirumbaa, mutta lähettää silti kaikille ja pistää meidänkin nimet.

Lähetän vain läheisimmille kortit, osalle sitten sähköpostitervehdyksen, joku aina unohtuu. Muistan läheisiäni enemmän muuten, syntymäpäiviä yms. ja olemalla muuten yhteydessä. Etenkin jos tiedän jollain olevan vaikeaa, teen tiettäväksi että autan jos niin halutaan. Silti saadaan joulukortteja aika paljonkin, vähän sitä ihmetteln kun itse lähetän paljon vähemmän.

Vierailija

ja olen sitten laittanut ne rahat suoraan johonkin hyväntekeväisyyteen.

Kyllä silti hiukan omatunto kalvaa kun alkaa omasta luukusta ropista niitä kortteja eikä ite ole niille ihmisille mitään pistänyt. Mutta se on naurettavaa omantunnonnipistelyä, koska niiden ihmisten kanssa olen muutenkin niin tekemisissä että ehdin hyvät joulut toivottaa moneen kertaan muutenkin.

Vierailija

joulukortit ovat pelkkä tapa. On tapana kahlata osoitekirja läpi, ostaa kasa kortteja ja työntää ne nimmarilla tai ilman postiin. Ei se ole muistamista eikä välttämättä edellytä yhtään ajatusta kortin saajalle lähetettäväksi.

Ei ole ok muistaa toisia VAIN silloin kun se itselle sopii, mutta tilannetta ei teennäinen joulukorttimuistaminen paranna lainkaan. Oikea muistaminen on säännöllistä ja ajateltua.

Vierailija

kaikki eivät vain halua, jaksa, ehdi syystä tai toisesta.

Itselläni pitäisi kyllä olla pahasti pää kainalossa jos nähtäisiin se joulu, jona minä jätän joulukortit lähettämättä tai lähetän jotain tiimarin valmiskortteja. Saan itselleni paljon hyvää joulumieltä korttien kuvaamisesta, askartelusta ja kirjoittamisesta. VAIKKA siihen meneekin aikaa ja vähän rahaakin. Tykkään myös saada kortteja, käytän niitä aina osana joulun koristelua ja olisi tosi tylsää jos ei saisi kortteja. Laitamme aina kaikki saadut joulukortit koristelumielessä esille. Niitä tulee katselttua kymmeniä kertoja joulun aikana, ajateltua ihmisiä joilta niitä olemme saaneet.

Vierailija

on sinun valittavissasi, muttei se, muistatko toisia heille itselleen tärkeinä hetkinä.

Lainaus:

Minä en lähetä juurikaan joulukortteja (enkä pääsiäi tai ystävänpäivä), mutta muistan silti esim. syntymäpäivinä, samoin muina merkkipäivinä, tarjoan apua tarvitseville jne. Koska muistan ihmisiä juuri heille tärkeinä/tarpeellisina aikoina en käsitä miten joulukortittomuus tekisi minusta huonon ihmisen? Joskus saan joulukortteja ihmisiltä joista en muuten kuule mitään, ja silloin kyllä tulee tunee että olen vaan joku pakollinen rasti jossain "näille on pakko lähettää joulukortti vaikkei pätkääkään kiinnosta"-listassa.

-Olin kai 4

Lainaus:

silloin, kun itselle mieleen juolahtaa. TAPA, jolla muistetaan on valittavissa, mutta EI se, että muistetaanko vai ei.

Eli on epäkohteliasta ja itsekästä viisveisata tavoista. Ihmiset ilahtuvat, jos heitä onnitellaan synttäreinä ja jouluna. Jos joku ei piittaa siitä tarpeesta, se on itsekästä. Ei maailman suurin epäkohta, mutta itsekästä ja tylyä yhtä kaikki.

Vierailija

varsinkin kun niitä itse lähettää. Uskon että anoppikin vähän nikottelisi jos emme muistaisi häntä kortilla. Vaikka ei itse korttia lähettäiskään! t ap

Vierailija

Varsinkin nuoret tuppaavat ajattelemaan, että on tyhmää ja ankeaa noudattaa tapoja. Mutta tavat helpottavat meidän elämää, koska ne tekevät elämästä ennakoitavan. Tapoja voi rikkoa, kun haluaa siten viestittää jotain. Mutta on tyhmää ja keskenkasvuista ajatella, että voi yksin, muista piittaamatta julistaa jonkun tavan kuolleeksi - ja kuvitella, että muut ymmärtävät ja ovat samaa mieltä asiasta.

Vierailija

Eräänkin kerran hn kuuli, että oli lähettänyt usean vuoden ajan kortin kuolleelle ihmiselle. Itse mielummin pidän oikeasti yhteyttä ihmisiin kuin lähetän joitakin minä-olen-hyvä-ihminen-joulukortteja.

Uusimmat

Suosituimmat