Elämä jatkuu.

Vierailija

Tulin järkiini vuonna 2005 ja jätin - tai toisaalta minut jätettiin ulos - vanhoillislestadiolaisuuden. Asuin Oulun seudulla ja tulin näkemään sen kauheuden ja raadollisuuden, missä vl:t elävät tänä päivänä. Se julkisuuden kuva, jonka he antavat itsestään, on täyttä tekopyhyyttä, ja he tuntuvat kulkevan periaatteella "Tee niin kuin minä sanon, älä niin kuin minä teen". Tähän epäkohtaan minä nöyränä uskovaisena halusin puuttua ja otin asian usein pöydälle ja sain leiman otsaani, etten ole oikealla asialla enkä usko oikealla mielellä.

Haluan kertoa esimerkin. Olen ollut aina intohimoinen pesäpallon kannattaja. Kiusaus kävi minulle ylivoimaiseksi ja menin katsomaan Ouluun pesäpallo-ottelua. Minua toruttiin ottelun jälkeen, etten saisi istua siellä missä pilkkaajat istuvat jne. - sitä tuttua fraasia. Seuraava ottelu tuli ja menin jälleen katsomaan. Sattuipa vain niin, että torujat saapastelivat minua vastaan samaisessa ottelussa. Silloin mieleeni heräsi ensimmäistä kertaa ajatus : missäkähän porukassa minä mahdan liikkua?

Tästä lähti liikkeelle se, että aloin kyseenalaistamaan vl:n ajallisia, arkisia, jokapäiväisiä toimintatapoja. Esitin useasti kysymykset, mihin perustuu television katsomiskielto, ja vastaavasti internetin hyväksyminen? Ja miksi vaikkapa naiset saavat kihartaa hiuksia, mutta eivät värjätä niitä, tai meikata? Miksi ehkäisyä ei saa harrastaa senkään uhalla, että kyseessä on äidin tai isän mielenterveys? Miksi hommata lisää lapsia kärsimään ja tappelemaan vanhempien ajasta, huomiosta ja voimavaroista, kun olemassaolevista lapsistakaan ei jakseta huolehtia? Esittäessäni näitä kysymyksiä ja halutessani vastauksia, en saanut ainuttakaan järjellistä saati uskonnollista perustetta, ja minut leimattiin jo tässä vaiheessa poikkeavien ajatusteni tähden epäuskoiseksi ihmiseksi. Minulle sanottiin vain, ettei näitä asioita kannata ajatella, vaan luottaa omaantuntoon ja toimia siten kuin omatunto sallii.

Siinä vaiheessa esitin kysymyksen, että jos omatuntoni sallii television olohuoneen nurkassa, miksi minut ollaan tuomitsemassa tästä huolimatta epäuskoiseksi? Näitä kysymys-ja vastausriitoja olisi riittänyt varmasti loppuiäkseni, mutta järkevänä ihmisenä tajusin viheltää pelin poikki ja lähdin tästä uskontoryhmästä. En kertaakaan tähän päivään mennessä ole saanut järkeenkäypää vastausta esittämiini kysymyksiin, enkä voi millään muotoa hyvksyä - enkä uskovaisenakaan voinut tätä hyväksyä! - että Luojan luomia ja omilla aivoillaan ajattelevia ihmisiä kutsutaan epäuskoisiksi. Mihin perustuu tämä yksipuolinen tuomitsemisoikeus, koska Raamattukin kieltää tuomitsemasta, ettei teitä tuomittaisi?

No niin. Elämä ei loppunut tuohon päätökseeni, vaan eteenpäin on menty. Uskon kieltämisen jälkeen olen masentunut entisestään, ja olen katkeroitunut, että olen menettänyt elämässäni niin paljon hyviä asioita tämän muutaman ihmisen johtaman ihmisryhmän takia. Olen kuitenkin iloinen, että olen päässyt irti tästä epämääräisesti, ilman todellista päämäärää harhailevasta joukosta. He antavat ulospäin kuvan, että he ovat hyviä ihmisiä ja että Jumala antaa heille myös ajallisen menestyksen ja hyvyyden, mutta paljon on omassa tuttavapiirissäkin perheitä, joista löytyy paljon pahaa oloa ja kuoren alle kätkettyjä ongelmia. Ulospäin ollaan onnellisia, mutta jos pääsisi kärpäseksi kattoon, löytyisi väkivaltaa, alistamista ja muita aikamme ilmiöitä. Se mikä kaikista eniten huvittaa, 80%:lta löytyy -jos ei tv, niin vähintään se "luvallisempi" - netti-tv.

Minulla on kuitenkin omakohtainen uskoni, johon ei tarvita mitään ulkopuolista mafian tavoin johdettua liikettä. Jumala on antanut minulle vähän, mutta minulla on mielestäni suhteellisen toimivat aivot, joilla pystyn näitä asioita ajattelemaan. Omia lapsiani tulen varjelemaan viimeiseen hengenvetoon saakka, etteivät he missään vaiheessa sotkeutuisi tähän ryhmään, vaan saisivat elää onnellista lapsuutta ilman ylhäältäpäin annettuja ohjeistuksia ja omantunnon kasvamista tiettyyn muottiin.

Eiköhän tässä tullut taas jotain ajatuksia.. pientä pintaraapaisua, mutta kuitenkin. Lähdenpä tässä tupakille - ainut muisto ja elämäntapa, mikä minulle on vanhoillislestadiolaisuudesta jäänyt! :-)

Kommentit (15)

Vierailija

viesti karkasi liian nopeasti.

Eli olen itse tarponut saman kivisen tien, kun irrottauduin vl-liikkeestä n. 10 vuotta sitten. Helppoa ei ole ollut, mutta nyt elän ihan normaalia elämää. Ajattelen, että vain vahvat pystyvät jättämään liikkeen. Heikot palaavat siihen kokeiltuaan ensin elämää "maailmassa" ryypäten ja rälläten ja sitten palaavat katuvaisina ja helvetinpelossa takaisin liikkeeseen.

Totta on, että liike on täynnä ristiriitaisuuksia, älyllistä epärehellisyyttä, kaksinaamaisuutta eli katsotaan televisio-ohjelmia netistä mutta tuomitaan helvettiin ne vl:t jotka ostavat television kotiin ja katsovat samat ohjelmat siitä. Ristiriitaista on myös se, että ehkäisy kielletään mutta hyväksytään lapsettomuushoidot? Eikö siinä puututa Jumalan luomistyöhän raa`alla kädellä siinäkin? Ja nuo iänikuiset meikkaus- ja hiustenvärjäyskysymykset, jos suomalainen vl värjää hiuksiaan hän joutuu helvettiin mutta togolainen vl pääsee taivaaseen korvakoruista ja meikeistä huolimatta?

Vierailija

Eikö uskovainen ihminen elä uskovaista elämää? Vai millä tavalla siis olen sekoittanut..? Tarkoitatko, etteivät tuntemani tai kuvailemani vl:t ole oikealla tavalla uskomassa?

Nyt meni hiukan ohi esittämäsi argumentti.

Ap

Vierailija

Näinhän se pitkälti on,kuten yllämainittu asiansa esittää. Ei tarvita mitään epämääräistä seurakuntaa uskoa pönkittämään.

T.ex-vl

Vierailija

miten tuon nyt suomeksi sanoisi.

no joka tapauksessa, hyvä että osaat omilla aivoilla ajatella ja toimia sen mukaan.

Jos muuttaa tarinasta lahkon tilalle jonkun toisen yhdistyksen, saisi varmaan aikaiseksi samaa tarinaa, kun ihmiskunnan raadollisia osallisia tässä kaikki ollaan, toiset jyrää ja toiset kärsii.

Elämä jatkuu.

Vierailija

Nyt ei tule juuri mieleen, kuka voisit olla.

Näinhän se asia varmasti on, että jokainen vastaa näistä ajallisista tekemisistään ja tekemättäjättämisistään kerran suuren tuomarin edessä. Se tuomari ei varmasti tule kysymään, (tai näin ainakin voisi olettaa) oletko ajallisessa elämässä kuulunut mihinkään uskovien ryhmään. Sydämen tila ratkaissee?

Välikysymys : missä me käytiin tupakilla? :-)

Kun silmäni ovat näinä vuosina auenneet ja pystyn päivä päivältä selkeämmin näkemään asioita ohi uskonnollisen hapatuksen, minua ihmetyttää, miten suuria kansanjoukkoja pystytään hallitsemaan ja vedättämään toimimaan tietyllä tavalla, tietyn muotin mukaan, taivaaseen pääsyn ja autuuden ehtona. Kukaan ei kyseenalaista, ja jos erehtyykin kyseenalaistamaan tai ääneen ihmettelemään, monen on helpompi uskoa se epäilyksenä anteeksi kuin pohtia sen pidemmälle monia kummallisuuksia ja ristiriitaisuuksia, - saati että uskaltaisi tehdä sen päätöksen, että lakkaa uskomasta niin.

Mutta toki : olen valmis kunnioittamaan myös vl:n uskoa sen jälkeen, jos he lakkaavat keskenään käyttämästä muista ihmisistä haukkumasanaa "epäuskoinen". Malttakaamme odottaa sen viimeisen tuomarin julkilausumaa. Hän varmasti osaa kertoa aikanaan, kuka on epäuskoinen ja kuka ei. Siihen asti : tehdään kuten parhaalta tuntuu.

Ap

Vierailija

:D Hauska kuulla sinusta jälleen tupakkakaveri ;) Siis onpa erikoinen yhteensattuma ellen tiedä kuka olet. Itse nyt et ehkä heti hoksaa kuka täällä kirjoittelee, mutta mielenkiintoisia keskusteluja ollaan tästä aiheesta käyty ja olen kuullut nuo samat asiat suustasi monta kertaa.

No joka tapauksessa, olen onnellinen siitä, että olet tehnyt päätöksen. Minulle ei ole oikeaa eikä väärää päätöstä, vaan kuten olen monesti sinulle (jos se sinä olet) sanonut, tämänhetkinen päätös olla ja pysyä vl:nä tuntuu hyvältä ja oikealta. Joskus voi tuntua toiselta. :) Mutta eletään tässä hetkessä,

ei menneisyydessä, ei tulevaisuudessa

Pitää elää siten, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Jos jokainen tekee näin, ei voi lähteä arvostelemaan toisten tekemiä päätöksiä.

Ihmettelen aina sitä, miten minun kuvani vanhoillislestadiolaisuudesta on pajon pehmeämpi, turvallisempi ja rakkaampi kuin sinun. Ikä lienee selittää tämän asian?

Vierailija

Olen kuullut samaa tästä porukasta ja ennen kaikkea ihmetyttää tuo kulissin rakentaminen perheen ympärille. Kerran keskustelin työni puolesta erään sosiaalityöntekijän kanssa ja se kertoi, että vanhoillislestaadiolaisuus on heille tällä hetkellä eniten työtä teettävä porukka. Mitä sitten tuolla tarkoittikin, sen voi jokainen mielessään päätellä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat