Mikä idea siinä on että huutonetissä ei ole pakko ostaa jos tarjous jää hintavarauksen alle?

Vierailija

Tätä en ole oikein koskaan tajunnut. Miksi tällainen sääntö on tehty? Miksi halpa huuto ei sido ostajaa vaikka kallis huuto sitoo?

Sivut

Kommentit (57)

Vierailija

Mikä on hintavaraus:

Myyjä voi halutessaan määritellä kohteelle hintavarauksen, joka on alin hinta, jolla myyjä suostuu tuotteen myymään. Hintavaraus on salainen, ja siitä kerrotaan huutajille vain, onko korkein tarjous ylittänyt hintavarauksen, vai vieläkö ollaan varauksen alla.

Alle hintavarauksen tehdyt tarjoukset eivät ole sitovai kumpaankaan suuntaan. Mikäli huutajan tekemä tarjous jää alle hintavarauksen, ei huuto sido häntä. Ellei korkein tarjous ylitä hintavarausta, ei myöskään myyjän ole pakko tuotetta myydä. Tuotteen toki saa huutokaupan päätyttyä myydä, vaikka varaus ei olisikaan ylittynyt.

Täytyykö ostajan ostaa vaikka hintavaraus ei ylittyisi?

Ellei hintavaraus ylity, eivät tarjoukset ole sitovia kumpaankaan suuntaan. Myöskään ostajan ei tarvitse ostaa tarjoamallaan hinnalla, jos tarjous ei ylitä hintavarausta.

Vierailija

että en halua tehdä bisnestä. En halua saada ylihintaa tavarasta. Hinta nousee nopeasti kohtuuttoman korkeaksi, jos lähtöhinta on jos korkea. Se ei innosta huutamaan.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Miksi ostajan ei ole pakko ostaa tarjoamallaan hinnalla jos myyjä on hv:sta huolimatta valmis sen antamaan sillä hinnalla?

Eihän ostajan ole pakko ostaa missään tapauksessa. Aina voi jättää huudon lunastamatta tai mitä lie nyt tekeekin, kunhan sitten on valmis saamaan negatiivista palautetta. Tuskin kukaan järkevä tällä tapaa toimii! Mutta ainahan niitä hupihuutajia riittää valitettavasti.

Vierailija

Toki siihen voisi laittaa jonkun aikarajan minkä kuluessa myyjän on tarjottava tuotetta huutohinnalla jos haluaa sen siihen hintaan myydä.

Vierailija

Minusta taas homman juju on siinä, että hyvä tavara kiertää järkevään hintaan.

Vierailija:

Lainaus:

esim. jossain lasten haalarissa yli 30 euroa. Eihän siinä ole juuri huutovaraa. Ja se huutaminenhan on se homman hauskuus.

Vierailija

Hintakattoni oli 30 euroa. Jos hintavaraus ei ylittynyt, aloin välittömästi huutaa muita kohteita. Jos ennen huudon sulkeutumista, olisin jo saanut ko. summalla toiset vaunut, ei ole mieltä ostaa kaksia vaunuja, vaikka myyjä loppujen lopuksi olisikin ne minulle 30e myynyt.

Vierailija

Usein voi katsoa myyjän sulkeutuneista kohteista hintavarauksen, jos sama kohde on uudelleen myynnissä (ja usein on, jos hv on tajuttoman korkea). Eivätkä nämä myyjät sitä hv:tä yleensä laske eivätkä kyllä saa kohteitaan kaupaksikaan).

Vierailija:

Lainaus:

Tuolla on useampikin myyjä, jotka laittavat aivan utopistiset hv:t kohteilleen (esim. dvd-leffan hv 50 euroa) ja vasta kohteen sulkeuduttua alkavat tekemään kauppoja ja pyytävät

huutajaa tarjoamaan jotain. .

Vierailija

että onkin löytänyt saman tavaran edullisemmin jostain. Tai tullut toisiin aatoksiin. Kyllähän huutamista harkitaan paljon tarkemmin silloin, jos hintavaraus on ylittynyt.

Ei minua ainakaan haittaa, jos joku ei haluakaan ostaa tuotetta, kun hintavaraus on alittunut. Jos haluan tavarasta eroon hinnalla millä hyvänsä, jätän hintavarauksen pois.

Vierailija

esim. jossain lasten haalarissa yli 30 euroa. Eihän siinä ole juuri huutovaraa. Ja se huutaminenhan on se homman hauskuus. Jos haluaa myydä kiinteään hintaan, voi myydä vaikka täällä vauva-lehden osto-myyntipalstalla.

Laitan " tavallisiin tavaroihin" hintavarauksen siksi, että takaan ettei itseä ala harmittaa. Jos tavaran hinta jää alle varauksen (mikä ei ole minulla ikinä ylimitoitettu!) annan tavaran mielummin vaikka kaverille ilmaiseksi kuin alan nähdä vaivaa tapaamisista / postittamisista muutaman hassun euron tähden.

Vierailija

Huusin tuotteesta 10 Euroa, mikä oli minusta passeli hinta. Hv oli 60 Euroa, jolloin laitin vain mailin, että kauppa jäi väliin tällä kertaa. Myyjä alkoi pommittaa minua sillä, että hinnasta voidaan keskustella kuitenkin... Kirjoitin ihan suoraan takaisin, että hänen näkemyksensä hinnasta ei ole tältä planeetalta ja siksi en näe mitään järkeä alkaa vänkäämään jotain sovintohintaa.

En huuda koskaan hv-kohteita, mutta yksi kerta meni vahingossa....

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

et voi tietää huutaako joku enemmän kuin sinä. Silti tekemäsi huuto sitoo sinua.

EI sido, koska hv ei ole ylittynyt ->ei ostopakkoa.

Viesti johon vastasit kuului kokonaisuudessaan:

No jouduthan sinä odottamaan huudon sulkeutumiseen asti siinäkin tapauksessa että hintavaraus ylittyy

et voi tietää huutaako joku enemmän kuin sinä. Silti tekemäsi huuto sitoo sinua.

Vierailija

Ehkä mietin seuraavan kerran sitä hintavarauksen laittamista. En ole ajatellut, että se ärsyttää ihmisiä ja eivät siksi huuda.

Olen laittanut lähtöhinnaksi esim. euron ja hintavaraukseksi 7 euroa. Olen luullut, että ihmisistä on hauska huutaa. Ja olen tällä järjestelyllä taannut sen, että tosiaan joku voi saada tuotteen sillä alimmalla itselleni mahdollisella hinnalla.

Jos laittaisin lähtöhinnaksi 7 euroa, ei kukaan saisi sitä niin edullisesti, koska sen huutaminen jo nostaa hintaa. Pitäisikö siis laittaa lähtöhinnaksi 6 euroa ja antaa hinnan nousta?

Ehkä opin tästä ketjusta jotakin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat