Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka nopeasti imetetty vauva 3kk tottuu pulloon?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vauvani on siis nyt 2 kk vanha ja ollut täysimetyksessä aina. Hän on saanut rintamaitoani muutaman kerran tuttipullosta ja se kelpaa hyvin ja sen jälkeen normaalisti imee rinnasta. Olen viikonlopun, pe-su poissa vauvan luota, kun vauva on 3 kk ikäinen. Pelkään kovasti, että sen jälkeen alkaa hylkimään rintaa ja vaatii tuttipulloa, koska saa siitä helpommin. Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Kommentit (3)

Vierailija

esikoinen ja kuopus tottuivat hyvin sekä tissiin että pulloon,ei ollut vaikeuksia.luulen että usein vähän pelotellaan pullon antamista,koska halutaan äitien imettävän lastaan.eikä pulloruokinta tee äidistä yhtään sen huonompaa ihmistä,vaikka usein heitä syyllistetään.

Vierailija

Meillä on molemmat lapset olleet täysimetyksellä 5 kk ja sen jälkeen vielä 4 kk imetetty kiinteiden ohessa. Molemmille on kuitenkin hoitotilanteissa annettu rintamaitoa pullosta jo ihan pienenä eivätkä ole olleet moksiskaan, kun tissiä on äidin paluun jälkeen tarjottu taas. Tämän lisäksi esikoinen kärsi 1,5-kuisena rintamaitokeltaisuudesta ja keltaisuuden laskemiseksi sai 2 vrk korviketta pullosta. Tämäkään ei vaikuttanut imetykseen, joka sitten jatkui heti tauon jälkeen.

Itse olen näiden kahden lapsen imetyskokemuksen jälkeen vahvasti sitä mieltä, että tarjoan ensi vuonna syntyvälle kolmosellekin silloin tällöin rintamaitoa myös pullosta. Aina kuitenkin tulee hetkiä, jolloin äiti ei ole paikalla ja silloin on erittäin hyvä, että lapsi osaa syödä pullostakin yhtä hyvin.

Meillä ollut käytössä Avensiksen tuttipullot, jotka ilmeisesti " matkivat" hyvin rintaa eikä pienille vauvoille tarkoitetuista tuteista saa maitoa " liian helpolla" . Ainakin muutama ystäväni on saanut rintamaitoruokitun vauvansa syömään ainoastaan näistä pulloista, kun muut pullot eivät ole kelvanneet. Itselläni ei ole muista pulloista kokemusta.

Lisäksi cloe oli mielestäni aivan oikeassa, että rintojen ahkera tyhjentäminen eli maidontuotannon ylläpito reissun aikana on tosi tärkeää. Se ainakin edesauttaa sitä, että vauva jatkaa imetystä tauon jälkeen kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan, kun saa imettyä maitoa yhtä helposti kuin ennenkin.

t. Jogu

Vierailija

Vähän vauvasta riippuu, tykästyykö pulloon rinnan kustannuksella vai ei. Ja jos tykästyykin, niin aina voi pesimisellä (=ihokontakti) ja vauvantahtisella imettämisellä yrittää saada lapsi jälleen kiinnostumaan rinnasta. Ja poissaolosi aikana olisi tietysti hyvä, jos voisit tyhjentää rintoja lähes yhtä ahkerasti kuin silloinkin, kun normaalisti vauvaasi imetät. Näin saat pidettyä maidon muodostumisen hyvällä tasolla. Myös rintatulehduksen riski on silloin pienempi.

Pullollekin on muuten imetysystävällisempiä vaihtoehtoja. Näistä helpoin lienee imetysapulaitteesta tuunattu finger feeding -laite. Toisin sanoen imetysapulaitteen letku teipataan rinnan sijasta syöttäjän sormeen, ja annetaan vauvan imeä sitä.

Uusimmat

Suosituimmat