Flunssaisena päiväkotiin, missä menee raja?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Mietin juuri että kuinka flunssaisen lapsen voi viedä päiväkotiin jos lapsi itse kuitenkin tuntee jaksavansa ja haluaa sinne mennä...

Olimme tyttäreni 3v kanssa viime viikolla tarhaan tutustumassa ja huomenna pitäisi sitten siellä virallisesti siellä aloittaa ilman äitiä. Lapsi on ollut torstaista asti aika räkäinen ja yskä on suht kova. Kuumetta ei kuitenkaan ole ja touhuta ja leikkiä jaksaa mainiosti. Itse on kertonut haluavansa mennä päiväkotiin ja sieltä on sanottu että kuumetta ei saa olla ja touhuissa pitäisi jaksaa olla mukana. Itse olen kahden vaiheilla...yskä on kova ja räkä lentää mutta kuumetta ei ole ja pirteä on muuten.Ja itse haluaa mennä sekä tiedän että turhautuisi kotona kun kaipaa aktiviteetteja. Toisaalta haluaisin viedä ettei tulisi takapakkia tuossa tarha" urassa" mutta... Tokihan tarhassa nokat tuhisivat jo viime viikolla.

Miten tekisitte?

Kommentit (9)

Vierailija

siis ihan normaalin pirteä, väikkä nuhaa oliskin, niin silloin veisin päiväkotiin. Jos on vähääkään normaalia vaisumpi, pitäisin yhden päivän vielä kotona voimia keräämässä ja parantumassa.

Sillä jos vie lapsen liian aikaisin, niin flunssa voi paheta ja kuumekin nousta. Flunssan jälkeen vastustuskyky on heikompi ja helposti uusi viirus pääsee iskemään. On paljon helpompaa pitää yksi päivä kotona kuin sitten myöhemmin olla monta päivää... Niitä sairaspoissaoloja tulee vielä syksyn aikana monta, joten minä ainakin yrittäisin minimoida nyt parantumalla kunnolla.

Vierailija

Kuumetta ei ollut. Päiväkodissa jaksoi muuten todella hienosti mutta sitten tiistaina oli herännyt kesken päiväunien ja saanut ihan hirveän kuivan yskänpuuskan. Oli vain yskinyt ja yskinyt, niin että oli meinannut oksentaa. Hengitys oli rohissut ja vinkunut noin 5 minuutin ajan sen jälkeen, mutta oli kuitenkin pystynyt leikkimään. Soittivat sieltä hakemaan kesken päivän pois, kun olen niin käskenyt tehdä jos juuri sellainen yskänpuuskakohtaus tulee. Pojalla on nääs astma ja on sen merkki että tarvii vahvempaa lääkitystä. Käytettiin sitten lääkärissä.

Eli siis jos jaksaa leikkiä, syö ja myös nukkuu hoidossa normaalisti niin voit viedä hoitoon. Mutta jos jokin noista tekee tiukkaa niin käyttäisin ainakin lääkärissä. Ei välttämättä kirjoita sairaslomaa mutta voihan olla että keuhkoissa on pientä tulehdusta ja lääkäri määrää lääkekuurin. Paranee sitten nopeammin.

Vierailija

Tietysti on kohtauslääke mukana hoidossa, jota antavat hoidossa tarpeen mukaan. Lapsellamme on kuitenkin vaikeaksi diagnosoitu infektioastma ja aina välillä astma menee niin pahaksi että kotona annettavat lääkkeet (maksimiannostuksella) eivät auta. Erityisesti jos maksimiannostuksesta huolimatta lapsi yskii ihan älyttömästi ja hengitys rohisee ja vinkuu, niin on vietävä lääkäriin. Ja toisinaan tilanne saattaa parissa tunnissa mennä todella pahaksi. Aamulla hoitoon viedessä lapsi on hyvävointinen, mutta puolenpäivän aikaan voi olla jo kiire kiikuttaa lääkäriin kun henkeä ahdistaa niin pahasti.

Vierailija

Lapsen infektioastma alkoi oireilemaan kesäkuussa 2006 eli yli vuosi sitten. Ns. peruslääkityksellä (pelkkää hoitavaa lääkettä 2 suihketta päivässä) hän on ollut ainoastaan kahden viikon ajan kokoa aikana, muuten käyttää jatkuvasti 2 hoitavaa lääkettä maksimianostuksilla ja avaavaakin pari suihketta päivässä melkeinpä jatkuvasti.

Vierailija

Mulla rajana tämä: " Kuumetta ei kuitenkaan ole ja touhuta ja leikkiä jaksaa mainiosti"

Pitää siis pysyä muiden lasten mukana. Jos jokaisesta flunssasta jäisi pois niin saisi olla koko ajan pois töistä.

Vierailija

että lapsen tulee olla ulkoilukunnossa, poikkeuksena tietysti tarttuvat taudit kuten esim. vesirokko jolloin on pidettävä kotona vaikka olisikin ulkoilukunnossa.

Flunssan kohdalla siis, jos itse voisit lähteä lapsen kanssa esim. leikkipuistoon, niin eiköhän silloin pärjää tarhassakin.

lainaus: Pojalla on nääs astma ja on sen merkki että tarvii vahvempaa lääkitystä. Käytettiin sitten lääkärissä.

Pitääkö teidän aina käyttää lapsi lääkärissä kun astma alkaa oireilla? Ja mikä vielä tärkeämpää, eikö teillä ole avaavaa lääkettä päiväkodissa tällaisia tilanteita varten?

Meillä infektioastmaisella lapsella peruslääkitys päällä ja itse lisään lääkitystä kun on flunssassa. Lisäksi otetaan toki käyttöön nuo " kohtauslääkkeet" . Astmaatikollahan noita oireita ei oikein voi normaaliin flunssaan verratakkaan, koska ainakin itse " yskin keuhkojani pellolle" jopa viikkoja kun on flunssa, vaikka olo muuten olisi ihan hyvä ja flunssa itsessään ohi jo aikapäiviä sitten...

Vierailija

Mutta jos yskä ja nuha ovat todella kovia (esim niin että nenää joutuu niistämään joka viides / kymmenes minuutti ja räkä ihan valuu) niin en veisi lasta tarhaan. Flunssa pahenee äkkiä, menee keuhkoputkeen ja korviin jos se jää " roikkumaan" . Ja muutenkin seurailisin ja tarkkailisin siinä mielessä ettei lapsi kovin montaa päivää kauhean räkäisenä joutuisi olemaan tarhassa. Kuume ei aina nimittäin ole se pääkriteeri minkä mukaan kannattaa päättää kotiin jäämisestä tai lääkäriin menosta. Korva- tai keuhkoputkentulehduskin voi olla joskus kuumeeton.

Vierailija

Lisäyksenä vielä, että itse olen koittanut miettiä näitä sairaus/terveysasioita vielä siltä kantilta, että olisko minusta ok, että päiväkotiryhmän joku toinen lapsi olisi samassa tilassa päiväkodissa, niin sitten voi omankin lapsen viedä.

Tosiaan, jos lähtee odottamaan, ettei ole yhtään nuhaa tai yskää, niin sitten päiväkodissa voikin olla vain kesäkuukausina.

t: Lempi

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat