Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin potalle?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sellaista ihmettelen että milloin voidaan laittaa vauva potalle? Esikoiseni oli kyllä aika pieni kun suoritti ensimmäisen kerran potalla mutta en millään muista ikää. Nyt kuopus on kohta 8 kk ja tekisi mieli kokeilla jos potta toimisi. Onko kokemusta million kannattaa laittaa potalle?

Kommentit (12)

Vierailija

ja nyt vasta potta touhuja aloitellaan.

en ole pitänyt kiirettä, eipä lapsikaan ole kiinnostusta osoittanut aikaisemmin.

tosin me ollaan muutettu suomeen vuosi sitten, sit muutettiin 2kk sen muuton jälkeen, aloitettiin hoidossa käyminen, muutettiin poika omaan huoneeseen, tulin raskaaksi, veli syntyi, jätettiin tutti ja pullo pois ja vimesimpänä siirryttiin " isojen" poikien sänkyyn.

joten ollaan menty yksi muutos kerrallaan, nyt ajan kohtaisena on päivittäiset hampaan pesut ja potta.

Vierailija

aloitettiin pottaan tutustuminen ja tänään hurrattiin kun aamulla tuli ekat kakat ja pisut pottaan :) vaavi nyt 9kk.esikoinen oppi kuivaksi 1v8kk ikäisenä,ainoastaan öisin vaippa.onhan se aikamoinen rahasäästö kun oppivat käymään potalla.senkin takia kannattaa jo ajoissa alkaa opettelemaan.

Vierailija

ettei lapselle tule suorituspaineita. Lapset ovat keskimäärin 2-vuotiaita, kun oppivat hallitsemaan ulostamisensa. Potalla istumista ja pissimistä voi tietysti harjoitella jo aiemmin. Itsekin laitoin vajaan 10 kk ikäisenä potalle ja olen kehunut vaikkei mitään olisi tullutkaan, ihan siis jo siitä että istui potalla. Aika usein tulee pissa pottaan ja kakkakin jos on muutenkin tullakseen. Jälkikäteen sitten ihastellaan yhdessä. Pettymystä en ole osoittanut enkä laittanut väsyneenä tms. potalle, joten se on sellainen kiva juttu.

Vierailija

vähän reilu puoli vuotias kun ekan kerran kokeiltiin pottaa. Istui silloin jo aika hyvin. Mutta huomasin että sylipotalla homma toimi parhaiten aluksi. Heti alkoi tulla pisut melkein joka kerta pottaan. Ei tietenkään siellä kauaa istutettu ja aina kehuttiin kovasti.

Tällä hetkellä poika on reilu 7kk ja en ole pahemmin enää kakkavaippoja joutunut vaihtamaan.

Tärkeintä mielestäni on se että ei saa pakottaa, vaan tehdä siitä hauska juttu :)

Vierailija

Ja kun kyseessä oli ensimmäinen lapsi, en jotenkin edes tullut ajatelleeksi aikaisemmin. Onnistui vaihtelevalla menestyksellä alkuun, varmaan olisi paremmin alkanut, jos olisi aiemmin älynnyt istuttaa. Välillä istui ihan kiltisti, mutta välillä ei. Pakkoa ei ollut, ihan omaan tahtiin. Meillä potta pidettiin ja pidetään edelleen olkkarissa, jolloin hän nykyään jo istahtelee siihen itse, kun haluaa. Katselee samalla esim. lastenohjelmia tai kirjoja. Monet kakat on jo tullut niin, että itse peruuttaa potalle leikin ohessa, jolloin tietenkin huomaan, että nyt olisi tulossa ja heitän häneltä housut. Nyt hän on 1 1/2 vuotias. Alkuun istutin ruuan jälkeen ja ennen ja jälkeen unien. Tulevalla vauvalla aloitellaan varmasti jo tutustuminen heti, kun osaa istua itse.

Vierailija

Meillä aloitettiin harjoittelut joskus 7 kk:n iässä ja nyt lähes kaikki kakat ja useammat pissat päivässä tulee jo pottaan. Poika on nyt vähän alle 11 kk. Siten mielestäni teidänkin kannattaisi jo kokeilla. (Meillä alkoi ensin tulla aamupissat pottaan heti heräämisen jälkeen).

Vierailija

Sitä ennenn oltiin käyty jo lavuaaripissoilla vaipanvaihtojen yhteydessä pahojen vaippaihottumien takia, joten potalle siirtyminen sujui ongelmitta. Tajusi heti mistä oli kyse, kun alkuun pidin samassa asennossa kuin lavuaarillakin, jolloin on helpompi rentotua ja kylmä potta ei tunnu oudolle. (sama kuin puskapissa-asento).

Nyt poika on 1v 3kk ja päivisin ei tarvitse vaippaa kotona. Päivässä tulee n 1-2 pisua housuun yleensä. Muuten suunnistaa potalle itse ja automaattisesti käydään silloin kun lähdetään, tullaan, herätään, on syöty jne.. Ulkona ja päikkäreillä pidän varmuuden vuoksi vaippaa ja viikon aikana vain kaksi vaippaa on kastunut. Yöllä luonnollisesti vielä vaippa koska ei pysty tietenkään vielä pidättämään.

Mitään pakottamista en ole harrastanut vaan poika alkoi käydä automaattisesti itse potalla ja ilmoittamaan " kakkalle" kun vaipan jätti pois ja parit pisut oli tullut housuun. Vahingoista mennään vaan vessaan vaihtamaan housut niin että poika istuu potalla sen aikaa kun kaivan uudet housut kaapista.

Vierailija

pottaharjoitukset aloitettiin 8-9 kk iässä kun pysyi jo hyvin itse istumassa.. pari-kolme viikkoa siinä istuskeltiin useita kertoja päivässä kunnes jotain alkoi sinne tulla:). reilu 10 kk iästä lähtien on pissannut pottaan jo useamman kerran päivässä. nyt ikää vuosi ja viikko ja usein ulkoilut ja päiväunet pysyy kuivana ja pottaan pissaa n 5 kertaa päivässä. eli minun mielestäni voi ja kannattaa aloittaa.

Vierailija

Ostimme BB:n tuolipotan. Laitoin pojan siihen istumaan ja varmistin käsillä, ettei hän pääse kaatumaan sivulle/eteen. Ihan hyvin sujui vaikka ei varsinaisesti vielä itse alkuun istunutkaan. Eihän siinä kauan istuta kerrallaan...

Vierailija

Eli meillä tytölle alkoi tulla vatsa kovaksi, kun aloitettiin kiinteät, joten reilu puolivuotiaasta on aina laitettu potalle, kun aloittaa " ähkimään" kakkaa. Melkein päivittäin on sen jälkeen käyty potalla siis nyt jo nelisen kuukautta. Ei osannut edes istua vielä silloin kun aloitettiin, mutta kakkaaminen helpottui selvästi. Hommaa on helpottanut se, että tyttö kakkaa melkolailla säännöllisesti aamuisin heti aamupalan jälkeen.

t: Lempi

Uusimmat

Suosituimmat