Huono omatunto siitä, että minulla on lapsi, mutta siskollani ei.

Vierailija

Siskoni on kärsinyt lapsettomuudesta 10 vuotta. Ovat miehensä kanssa käyneet hoidoissa niissä onnistumatta.

Meillä on yksi lapsi ja toista ei ole tullut monen vuoden yrityksestä huolimatta. Siskoni lapsettomuus vaikuttaa meidän väleihin ja minulla on usein huono omatunto siitä, että minulla on lapsi, mutta hänellä ei. Siskollani on huonommuudentunteita johtuen lapsettomuudesta.

Tilanne on siis rankka kaikille. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (5)

Vierailija

Lapsettomuus on paha rasti, mutta kenenkään ei pidä siitä kokea syyllisyyttä, kaikkein viimeisimpänä asian ulkopuolisten.

Ole korrekti. Voit olla näkyvästi onnellinen lapsistasi, mutta suurinta hehkutusta voit välttää tai säästää se sellaisiin tilanteisiin jossa siskosi on voinut varautua asiaan, esim lapsen synttäreihin.

Varo laukomasta älyttömyyksiä, esim. "kyllä nämä ovat niin väsyttäviä, sinulla sentään on paljon omaa aikaa ja rauhaa"

Kuuntele, jos siskosi haluaa puhua. Älä anna mitään ohjeita, sillä et osaa.

Nämä riittää. Ihan keltä tahansa. Mitään muuta ei tarvita, kaikkein vähiten syyllisyyttä.

Vierailija

Olen yrittänyt olla hienotunteinen suhteessa heihin. Olen itse kärsinyt monta vuotta sekundaarisesta lapsettomuudesta, joten ymmärrän hiukan heidän tilannettaan.

Vierailija

mutta mulla on lapsi ja hällä ei. Ero on ihan valtava ja minun mielestä meidän tilannetta ei voi verrata. Me elämme lapsiperhearkea.

Vierailija

on siskollesi varmasti arka paikka mutta. Älä missään nimessä lähde sille linjalle että, toimintatapasi lapsen kanssa muuttuu siskon läsnäollessa. Siskosi lapsettomuus ei ole sinun, ei miehesi eikä lapsesi syytä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat