Neuvola ja kotikunta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jos ja kun nyt tulemme raskaaksi, niin ilmoittaudunko äitiysneuvolaan kaupunkiin A, jossa olen kirjoilla, kaupunkiin B, jossa opiskeluasuntoni sijaitsee ja olen arkeni vai kaupunkiin C, jossa mieheni asuu ja voisi helposti osallistua neuvolakäynteihin?

Onko minun siis ennen neuvolaan ilmoittautumista pikaisesti muutettava kirjani kaupungista A kaupunkiin C? Kaupunki C olisi meistä mieleisin vaihtoehto, sillä haluaisin myös synnyttää kaupungin C sairaalassa. Aion raskauden edetessä muuttaa joka tapauksessa virallisesti kirjani kaupunkiin C, mutta onko neuvolaseurannan turvaamiseksi kirjoja kiirehdittävä?

Kommentit (2)

Vierailija

eli siinä paikassa jossa olet kirjoilla, tässä tapauksessa kaupungissa A.

Jos haluat että neuvolaseuranta on jossain muussa paikassa niin sinun pitää pyytää sitä varten maksusitoumus kotikunnaltasi (eli kotikuntasi maksaisi neuvolakäynnit toisessa kunnassa). Eri kuntien suhtautuminen näihin maksusitoumuksiin on hyvin erilaista, eli kannattaa kysyä kotikunnasta - ensin varmaan neuvolan terveydenhoitajalta, omalääkäriltä tai terveyskeskuksen ylilääkäriltä. Joskus maksusitoumuksen saa helposti ja joskus ei millään. Myöskin vastaanottava kunta voi kieltäytyä neuvolaseurantasi toteuttamisesta mikäli heillä on esim. muutenkin ylityöllistetty henkilökunta, joten myös sieltä pitää kysyä huolivatko he sinut.

Toinen mahdollisuus on tietysti siirtää kirjat kyseiseen kuntaan jolloin heidän on pakko ottaa sinut neuvolaseurantaan.

Vierailija

Koska itse opiskellessani olin vielä kirjoilla vanhalla kotipaikkakunnallani, mutta kävin kaikki neuvolakäynnit ja muut tutkimukset opiskelukaupungissani. Eikä kukaan kyllä kysellyt minulta maksusitoumuksia tms. Ainoastaan siinä vaiheessa, kun jouduimme ylimääräiseen tutkimukseen sairaalaan, minulle soitettiin ja sanottiin että aikaa ei ehkä voida antaa ilman maksusitoumusta omasta kotikunnasta. No, enpä ehtinyt asiaa selvittää, kun ajanvarauksesta tuli ilmoitus postissa parissa päivässä. Eli ainakaan omalla kohdallani tuo eri paikkakunnalla kirjoilla oleminen ei aiheuttanut ongelmia.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat